جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 تیر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل نشریه Nikkei ژاپن از رشد خیره‌کننده فولاد چین

غول فولاد اروپا ، ArcelorMittal برای اولین بار پس از 19 سال عنوان قهرمانی فولاد جهان را از دست داد.

به گزارش فولادبان و به نقل از روزنامه Nikkei ژاپن، گروه فولاد Baowu چین در سال 2020 بزرگ‌ترین فولادساز جهان شد تا اولین شرکتی باشد که پس از 19 سال از ArcelorMittal پیشی گرفته و اولین شرکت چینی است که به صدر لیست صعود می‌کند.

فولادسازان چین برای مهار ظرفیت‌های مازاد حتی در شرایطی که تقاضای داخلی همچنان بالا بود، دست به اقدامات مهمی زده‌اند. این کشور با داشتن هفت شرکت از 10 تولید کننده برتر جهان که اکنون در چین مستقر هستند، به عنوان قطب بزرگ در فولاد نسبت به رهبران کهنه کار صنعت مانند ژاپن ظاهر شده است.

طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام Baowu با 21 درصد جهش به 115.29 میلیون تن در سال گذشته رسید که بخشی از آن به دلیل خریداری هموطنش شرکت Taiyuan Iron & Steel بود.

گروه HBIS چین و گروه Jiangsu Shagang نیز از رتبه‌های چهارم و ششم در سال 2019 به ترتیب به مقام‌های سوم و چهارم فولاد جهان صعود کردند.

علاوه بر تلاش‌های عمده افزایش بهره‌وری، شرکت‌های چینی در سال 2020 از بهبود اقتصادی اولیه این کشور از رکود ناشی از ویروس کرونا برخوردار شدند. تولید ماهانه فولاد خام در چین به لطف تقاضای شدید داخلی، سه بار در سال گذشته رکورد زد.

در حالی که شرکت‌های چینی شتاب می‌گرفتند، رقبا در بازارهایی که هنوز درگیر کرونا بودند، تحت فشار قرار داشتند. تولید ArcelorMittal مستقر در لوکزامبورگ 19 درصد کاهش یافت. این اولین باری بود که این شرکت یا شرکت‌های پیشین آن، Arcelor و Mittal Steel، از سال 2001، هنگام ادغام این دو شرکت و تشکیل ArcelorMittal، مقام اول را از دست داد. شرکت فولاد نیپون ژاپن هم از جایگاه سوم به پنجم سقوط کرد.

تقاضای داخلی و مقیاس گسترده نیز از نظر سودآوری به فولادسازان چینی کمک می‌کند… درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک در شرکت Baowu 106.2 دلار در هر تن است.

این رقم برای صنعت فولاد رقم نسبتاً بالایی است، به استثنای شرکتهای پرسودی مانند Posco که با بهره‌برداری از فقط دو کارخانه تولید فولاد حداکثر بهره‌وری را داشته است.

چین در دهه‌های قبل یک بازیگر غالب در صنعت فولاد نبود. یکی از پیشینیان نیپون ژاپن در سال 1990 در صدر لیست قرار داشت و 4 شرکت ژاپنی در میان 10 شرکت برتر فولادساز جهان بودند.

فولاد برای صنایع مختلف از زیرساخت‌ها گرفته تا خودرو بسیار مهم است و به عنوان شاخصی از تحرک اقتصادی یک کشور عمل می‌کند. طبق اعلام موسسه IHS Markit، ژاپن با تولید 40 درصد تا 50 درصد صنعت کشتی‌سازی جهان در دهه‌های 1980 و 1990 سهم عمده بازار ساخت را به خود اختصاص داده بود و در سال 1984 به اوج 53 درصد رسید. خودروسازان ژاپن نیز به سرعت در حال کسب جایگاه در سراسر جهان بودند.

صنعت فولاد در دهه 2000، به دنبال تشکیل اتحادیه اروپا، دچار تغییرات عمده‌ای شد. در اوایل دهه مذکور سه فولادساز اروپایی برای ایجاد Arcelor ادغام شدند، در حالی که Mittal Steel در سال 2005 از طریق ادغام ظهور کرد. در سال 2006 هم شرکت اول فولاد جهان یعنی Mittal شرکت رده دوم یعنی Arcelor را خریداری کرد و ArcelorMittal را تشکیل داد.

ArcelorMittal در سال 2010 حدود 98.2 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که بیش از دو برابر بزرگترین فولادساز بعدی بود.

بحران مالی جهانی در سال 2008 یکی دیگر از نقاط عطف صنعت فولاد بود که اقتصادهای توسعه‌یافته را تحت تأثیر قرار داد و ArcelorMittal مجبور به اخراج بسیاری از کارگران خود شد در حالی که در همان زمان، فولادسازان چینی شاهد افزایش تقاضای داخلی در اثر بسته محرک 4 تریلیون یوانی دولت (به ارزش فعلی 616 میلیارد دلار) بودند.

رشد سریع در صنعت فولاد چین منجر به ظرفیت تقریبی 200 میلیون تن در سال 2012 شد.

ادغام دو فولادساز چینی Baosteel و Wuhan Iron and Steel منجر به تشکیل Baowu شد. این شرکت در سال 2019 شرکت فولادساز دیگری به نام Magang را خریداری کرد. برنامه‌های ادغام با فولادسازانی چون Ansteel Group و Ben Gang Group هم در آوریل آشکار شد.

چین همچنان بزرگترین کشور جهان از لحاظ تولید فولاد است و تقریباً 60 درصد از سهم جهانی را با حجم تولید بیش از 1 میلیارد تن در اختیار دارد. تصمیمات سازندگان فولاد چین به شدت بر بازار محصولات فولادی و مواد اولیه تأثیر می‌گذارد.

ایجی هاشیموتو، رئیس نیپون ژاپن می‌گوید: همه چیز به چین بستگی دارد.

زرادخانه فولاد چین محدود به حجم تولید زیاد نیست. در چندین فولادساز چینی، هزینه‌های تحقیق و توسعه بیش از 2 درصد درآمد است. هزینه تحقیق و توسعه در شرکت Baoshan 2.6 درصد درآمد آن است در حالی که این نسبت در شرکت HBIS 2.4 درصد است.

در همین حال، هزینه‌های تحقیق و توسعه در فولادسازان ژاپنی و Posco کره جنوبی زیر 2 درصد درآمد آنها است. این اختلاف به چینی‌ها کمک کرده است پیشرفت‌های بهتری در فن‌آوری به دست آورند.

شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن توافق کرده است که پس از تأیید کیفیت، برخی ورق‌های فولادی الکتریکی را از Baowu برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی خود تهیه کند.

به نظر می‌رسد صنعت فولاد چین در خارج از این کشور گسترش یابد. پیش‌بینی‌شده است که بازار داخلی فولاد چین طی دو سال به اوج خود برسد، بر اساس برخی برآوردها، این موضوع، شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد تا تقاضای خارجی را برای رشد بیشتر جذب کنند.

چن درونگ، رئیس Baowu می‌گوید: 2021 اولین سال جهانی شدن خواهد بود. ما همچنین خرید شرکت‌های غربی را در نظر خواهیم گرفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors