جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 31 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انتقاد مبارکه از صادرات گندله و کنسانتره/آزاد سازی قیمت ها تنها راه نجات صنعت

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه گفت: مشکلات بازار داخلی و بازار صادراتی تنها با تصمیم اساسی آزادی سازی قیمت ها حل خواهد شد.

سعید عابدی در گفتگو با فولادبان با اشاره به سیاستهای انبساطی وزارت صنعت در حوزه صادرات محصولات فولادی افزود: اگر صادرات محصولات فولادی در ابتدای زنجیره فولاد باشد طبیعتا ارزش افزوده کمتری را نصیب کشور خواهد کرد اما با صادرات  محصولات انتهایی و میانی زنجیره  مثل اسلب و ورق بیشتین بهره به کشور خواهد رسید.

وی تصریح کرد: فروش و صدور محصولاتی چون کنسانتره ، سنگ اهن و حتی گندله که در ابتدای این زنجیره قرار دارند نه تنها کشور را از کمترین سود منتفع می کند، بلکه مانع از ایجاد اشتغال و بکارگیری نیروی انسانی خواهد شد.

مدیر خرید مواد اولیه فولاد مبارکه با اشاره به وجود عدم توازن در زنجیره محصولات فولادی،افزود: این عدم توازن از زنجیره ابتدایی یعنی مواد اولیه و محصولاتی چون کنسانتره ، آهن اسفنجی و گندله تا انتهای زنجیره وجود دارد. گاه مشاهده می شود به وفور در کشور محصول گندله هست اما در کشور آهن اسفنجی و کنسانتره کمبود وجود دارد، لذا چنانچه در هر یک از بخشهای زنجیره ، صادرات بدون مدیریت وعلم انجام شود سرمایه گذاری های انباشته شده کشور بنوعی بلااستفاده وثروت های پنهان کشوردر مدیریتهای غلط دفن و مضمحل خواهد شد.

عابدی با تاکید بر صادرات محصولات  نهایی تولید شده در کشورگفت: یکسری از سایزها و اندازه های ورقهای فولادی به واردات نیاز دارد، اما در مورد بخشی از اندازه ها و سایزها ورق فولادی در کشور کمبودی وجود ندارد و حتی تولید آن زیاد هم هست .

وی با انتقاد از صادرات مواد اولیه و محصولات ابتدایی زنجیره ادامه داد: زمانی که کنسانتره صادر بدون توجه به نیاز داخلی فولاد ساز صادر می شود،تولیدکننده داخلی وقتی نتواند از داخل مواد اولیه خود را تامین کند ، مجبور به واردات آن خواهد شد ، کما اینکه  متاسفانه در سالهای 93 و 94  تولید کنندگان داخلی با این شرایط مواجه شدند، بگونه ای که دربندر شهید رجایی کنسانتره برای صدور بارگیری می شد و از آن طرف گندله وارد می شد و جالب اینکه کشتی های صادرات کنسانتره و واردات گندله هر دو در بندر شهید رجایی لنگر انداخته بودند.

مدیرخرید مواد اولیه فولاد مبارکه افزود: یعنی ما محصول اولیه خود را می فروختیم و یک جنس نیمه آماده با چندین برابر قیمت می  خریدیم و وارد می کردیم وعلت ، نامتوازن بودن زنجیره بود .

عابدی گفت: هشت سال پیش کمبود گندله داشتیم و در حال حاضر کمبود کنسانتره داریم، مطمینا اگر صدور محصولاتی  چون کنسانتره و آهن اسفنجی و کلا مواد اولیه افزایش یابد ، فولادسازان قید تولید شان را خواهند زد و به سراغ واردات محصولات خواهند رفت، بنابراین منطقی نیست محصولات بالادستی ما با قیمتی پایین به فروش برسد و بعد همان محصولات با قیمتی بالاتر وارد کشور شود.

مدیرخرید مواد اولیه فولاد مبارکه با اشاره به عدم توازن درمحصولات فولادی تولیدی مانند میلگرد گفت: درمقایسه ظاهری بین قیمت میلگرد داخلی با میلگرد جهانی مشاهده می شود فاصله قیمتی بین این دو بسیار زیاد است و علت آن این است که تولیدکنندگان داخلی شمش را 80 درصد قیمت جهانی می خرند بنابراین محصول نهایی هم ارزانتر از قیمت جهانی تولید می شود لذا میلگرد تولید داخل با قیمت بسیار پایین تر صادر می شود.

عابدی افزود: بازارهای هدف صادراتی این موضوع را می دانند و تجار کشوری مثل  ترکیه برای اینکه محصول ارزانتری بخرد و از بازار خود حمایت کند ، روی میلگرد صادراتی ما عوارض گذاشته است واز طرف دیگر قیمت پیشنهادی اشان برای خرید میلگرد بسیار پایین و نزولی است و با همان قیمت پایین، محصولات میلگرد ما را خریداری می کنند. همین باعث می شود فاصله قیمتی شمش  با میلگرد فاصله چندانی ندارد در حالیکه ارزش افزوده این دو محصول با یکدیگر خیلی تفاوت دارد.

وی چاره این عدم توازن در زنجیره محصولات فولادی ، آزادسازی قیمت در بورس کالا دانست و گفت: بنظر من با آزادسازی قیمت برای محصولاتی نظیر بیلت، بلوم ، اسلب و شمش ، دیگر قیمت میلگرد پایین نخواهد آمد و رقابت بین صادرکنندگان برای کاهش قیمت و فروش محصولات به بازارهایی چون ترکیه وعراق را نخواهیم داشت.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors