جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش همبستگی قیمت قراضه فولاد و سنگ‌آهن

مسیر قیمت قراضه فولاد تاکنون در سال 2021 از قیمتهای سنگ‌آهن جدا شده است، زیرا کم بودن زغال سنگ کک‌شو و تقاضای زیاد فولاد در چین و سایر مناطق جهان، از مصرف سنگ‌آهن در کوره‌های بلند پشتیبانی می‌کند.

تحلیل بازار فولاد

به گزارش فولادبان به نقل از S&P Global Platts، مسیر قیمت قراضه و سنگ‌آهن در سال 2020 نسبتاً همسو بود، قبل از این که رابطه بین دو ماده اصلی ساخت فولاد در سال جاری از بین برود و قیمت قراضه به پایین‌ترین نسبت به قیمت سنگ‌آهن از آگوست 2020 سقوط کند.

شاخص قیمت قراضه فولادی وارداتی به ترکیه نسبت به قیمت سنگ‌آهن عیار 62 درصد وارداتی به چین در 27 آوریل به 2.22 واحد کاهش یافت که پایین‌ترین رکورد از 19 آگوست 2020 است که در آن روز این نسبت به 2.19 واحد رسید.

این نسبت در دوره ژانویه-آوریل به طور متوسط 2.56 در مقایسه با 2.67 در سال 2020 و 3.11 در سال 2019 بود زیرا قیمت قراضه نسبت به سنگ‌آهن نسبتاً بالاتر بود.

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه و همچنین قراضه خردشده آمریکا، در چند ماه اول سال به شدت روند متفاوتی را در بازارهای منطقه‌ای فولاد دنبال کردند. رشد قیمت‌های کویل نورد از قیمت قراضه بوشلینگ شده و گندله سنگ‌آهن حمایت کرد.

با توجه به این که نسبت قیمت قراضه به سنگ‌آهن هنوز ضعیف است، بهبود قیمت قراضه انتظار می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های قراضه وارداتی به ترکیه با رشد چشمگیر در کوتاه‌مدت روبرو شود، زیرا فضای روانی بازار نسبت به تصمیم چین برای حذف تخفیف مالیات بر ارزش افزوده 13 درصدی برای صادرات 146 محصول فولادی، از تاریخ 1 ماه مه مثبت است.

وزارت دارایی چین همچنین عوارض واردات آهن خام، فولاد خام و فولاد بازیافتی – که همان قراضه فولادی است – را از ماه مه به صفر کاهش داد.

کاهش تخفیفات صادراتی باید موجب تشویق واردات قراضه و فلزات به چین شود و صادرات محصولات فولادی چین را کاهش دهد که ممکن است موجب افزایش رقابت برای فولاد و شمش تولیدی در ترکیه، آفریقای شمالی، خلیج فارس، هند و بقیه آسیا شود.

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که این تغییرات یک معیار مناسب برای قیمت قراضه وارداتی به ترکیه باشد که علاوه بر کاهش محدودیت عرضه سنگ‌آهن در سه‌ماهه دوم، می‌تواند هم نسبت قراضه و هم افزایش قیمت سنگ‌آهن را نشان دهد.

در ایالات متحده، از سه‌ماهه اول امسال پرمیوم قراضه بوشلینگ نسبت به قراضه خردشده افزایش یافت، زیرا قراضه‌های درجه بالاتر به کارخانه‌های کوره قوس الکتریکی به تولید فولادهای تخت کمک می‌کند.

در سطح جهانی، افزایش قیمت میلگرد محدودتر شده است زیرا قیمت‌های کویل نورد گرم صعود کرده‌اند و کاهش فاصله حاشیه سود قراضه-میلگرد در ایالات متحده و ترکیه، افزایش قیمت قراضه را محدودتر کرده است.

قیمت قراضه وارداتی به ترکیه اخیراً در بالاترین سطح تاریخی قرار داشت، در حالی که در مقایسه با سنگ‌آهن نسبتاً ضعیف بود که بیشتر به دلیل عرضه قراضه درجه یک در مناطق مهم صادرکننده اروپا و ایالات متحده است.

قراضه وارداتیHMS 1/2 (80:20)  به ترکیه تا حد زیادی در محدوده 400-450 دلار / تن CFR در فوریه-آوریل معامله شد که از رکورد 10 سال اخیر یعنی 482.5 دلار در اوایل ژانویه خیلی کمتر شده است.

این مسئله، هم‌زمان با تقاضای شدید صادرات فولاد، به‌ویژه برای محصولات تخت، به کارخانه‌های ترکیه امکان داده است که در اوایل سال 2021 به حاشیه‌های سود بالایی برسند.

منابع بازار گفتند با این حال، تقاضای داخلی تحت تأثیر نوسانات لیر ترکیه و عدم اطمینان نسبت به سیاست پولی داخلی است که اخیراً احتمال افزایش شدید قیمت قراضه وارداتی را محدود کرده است.

واردات قراضه فولاد به ترکیه در سه‌ماهه اول 2021 نسبت به سال قبل به طور قابل توجهی افزایش یافت که در اثر افزایش تولید فولاد خام این کشور بود.

تولید فولاد خام ترکیه در ژانویه-مارس 9.5 درصد افزایش یافت که توسط بازار داغ محصولات فولادی نهایی پشتیبانی می‌شود. فولادسازان ترکیه در سه‌ماهه اول سال جاری 6.32 میلیون تن قراضه آهن وارد کردند که تقریباً 1.1 میلیون تن بیشتر از سال قبل بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors