جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 95 دقیقه
کپی شد!
0

فیچ برآورد خود از قیمت سنگ‌آهن در سال 2021 را 40 دلار افزایش داد

موسسه اعتبارسنجی فیچ پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن خود را برایسال جاری بالاتر از متوسط 160 دلار در هر تن در نظر گرفتهاست در حالی که در پیش‌بینی قبلی قیمت 120 دلار در هر تن را اعلام کرده بود.

به گزارش فولادبان علت افزایش برآورد فیچ از قیمت سنگ‌آهن، تقاضای فوق‌العادهزیاد صنعت فولاد چین و جهان اعلام شده که به شکسته شدنرکوردهای تاریخی در ماه آوریل منجر شد.

از زمان شروع افزایش قیمت سنگ‌آهن از اواسط سال 2020، قیمت‌ها هنوز هیچ نشانه‌ای از کندی نشان نمی‌دهند و فیچ انتظار دارد که این روند قبل از تثبیت در نیمه دوم سال، فضایبیشتری برای رشد داشته باشد.

فیچ در تاریخ 6 ماه مه اظهار داشت که معتقد است با بهبود عرضه و کاهش رشد تقاضا، در نیمه دوم سال جاری قیمت‌هااحتمالاً کاهش خواهند یافت.

فیچ نوشته است: ما همچنین پیش‌بینی سال 2022 خود را از 100 دلار در هر تن به 130 دلار در تن افزایش داده‌ایم زیراقیمت‌ها از سال آینده از پایه بالاتری شروع می‌شوند. از آوریل2020، تقاضای فزاینده چینی‌ها برای سنگ‌آهن ناشی از بهبود اقتصادی V شکل این کشور و برنامه محرک اصلی دولت در حمایت از صنعت ساخت‌وساز بوده است.

به نوشته فیچ، این امر از نیمه دوم سال جاری شروع به تعدیلمی‌کند، خصوصاً اینکه ماه‌های آوریل تا جولای معمولاً اوج فعالیت فصلی بخش ساخت‌وساز است.

فیچ اعلام کرده است: ما انتظار داریم که از اواخر سال 2021 با اتمام پروژه‌های ساختمانی و کاهش کلید خوردن پروژه‌هایجدید، تأثیر تقاضای فولاد در چین در اثر بسته محرک اقتصادی دولت به تدریج کاهش یابد.

در حال حاضر، با وجود محدودیت‌های جدید زیست‌محیطی که برخی از ظرفیت‌های ناکارآمد فولادسازی چین را متوقف می‌کند(به عنوان مثال در تانگشان)، تولید فولاد در چین فوق‌العاده قویاست، زیرا تولیدکنندگان بزرگی که از مقررات زیست‌محیطیپیروی می‌کنند به دلیل رکورد قیمت و حاشیه سود فولاد، تولید را افزایش داده‌اند.

در سه‌ماهه اول سال جاری، رشد تولید فولاد در چین به طور متوسط 14.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته در حالی که در مدت مشابه سال قبل 9.7 درصد بود و در ماه مارس رشد 19.1 درصدی تولید فولاد چین ثبت شد که چنین رشد بالایی از ماه مه 2010 دیده نشده است. درنتیجه، واردات سنگ‌آهن چین در سه‌ماهه اول سال به 284 میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.1 درصد رشد داشت، در حالی که قیمتسنگ‌آهن وارداتی به طور متوسط 151 دلار در هر تن بود که 64.5 درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

از آنجا که حاشیه سود تولیدکنندگان فولاد نیز در بالاترینسطح قرار دارد، آنها قادر به پاسخگویی به چنین قیمت‌هایبالای سنگ‌آهن هستند. با این حال، فیچ معتقد است که اینامر برای مدت طولانی پایدار نخواهد ماند، به‌ویژه با کاهش تقاضا برای فولاد و کاهش قیمت فولاد.

در سمت عرضه، بهبود رشد تولید سنگ‌آهن برزیل و استرالیابه رشد عرضه در بازار کمک می‌کند، هرچند بازگشت شرکت والهVale برزیل به سطح ظرفیت قبل از فروپاشی سد برومادینوطولانی‌تر خواهد بود.

فیچ اضافه کرده است: مشکلات تولید در سومین تولیدکنندهسنگ‌آهن بزرگ جهان یعنی Vale از سال 2018 تا 2020 زمینهرا برای افزایش قیمت در سال 2020 فراهم کرد، به‌ویژه با توجه به این که تولیدکنندگان فولاد چینی تمایل بیشتری به سنگ معدن درجه یک برزیل دارند.

واله در گزارش سه‌ماهه اول خود اعلام کرد که از دستیابی به برنامه هدف تولید سنگ‌آهن 2021 بین 315 میلیون تا 335 میلیون تن اطمینان دارد، در حالی که تولید این شرکت در سال 2020 حدود 300 میلیون تن و در سال 2019 حدود 424 میلیون تن بود. واله با ظرفیت فعلی تولید سنگ‌آهن 327 میلیون تن در سال فعالیت می‌کند.

فیچ پیش‌بینی می‌کند در پایان سال 2021، ظرفیت تولیداین شرکت باید به حدود 350 میلیون تن در سال برسد و در پایان سال 2022 به 400 میلیون تن در سال و پس از آن به450 میلیون تن در سال برسد.

تولید سنگ‌آهن سه‌ماهه اول این شرکت 68 میلیون تن بود که 14.2 درصد بیشتر از سال گذشته بود.

در همین حال، در استرالیا، هوای مرطوب بالاتر از متوسط،سطح تولید را در سه‌ماهه اول مختل کرد. در میانتولیدکنندگان عمده، BHP در سه‌ماهه ژانویه تا مارس 59.8 میلیون تن و ریو تینتو 76.4 میلیون تن سنگ‌آهن تولیدکرده‌اند که 2 درصد پایین‌تر از سال گذشته است.

فیچ افزوده است: انتظار داریم ارقام بهتر تولید در بقیهسال نسبت به سه‌ماهه اول سال داشته باشیم.

 

با نگاهی فراتر از امسال، فیچ پیش‌بینی می‌کند قیمتسنگ‌آهن روند کاهشی چند ساله را دنبال کند. این موسسه رتبه سنجی پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ها از میانگین 160 دلار در هر تن در سال جاری به 75 دلار در هر تن در سال 2025 و 63 دلار در هر تن در سال 2030 کاهش یابد.

این کاهش قیمت تحت تأثیر ترکیبی از رشد ضعیفتقاضا و افزایش عرضه در بازار تقویت خواهد شد.

قیمت متوسط 107 دلار در هر تن که فیچ برای دوره 2021 تا 2025 پیش‌بینی کرده اگرچه به طور قابل توجهی کمتر از 160 دلار در هر تن سال جاری است اما بالاتر از میانگین 78 تا 100 دلار در سالگی 2016 تا 2020 خواهد بود.

کند شدن رشد تقاضای چین عامل اصلی کاهش قیمت‌ها بعد از سال 2021 خواهد بود و فیچ پیش‌بینی می‌کند که از اواخر امسال به بعد رشد اقتصادی چین تعدیل شود.

رشد واقعی تولید ناخالص داخلی چین از 8.5 درصد در سال2021 به 5.4 درصد در سال 2022 به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. تأثیر منفی این امر بر تقاضای سنگ‌آهن به علتتغییر هم‌زمان هزینه‌های دولت و کاهش سرمایه‌گذاری درپروژه‌های زیرساختی است که مصرف بالای فولاد دارند و افزایش تمرکز بر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی و خدماتی است که فولاد کمتری مصرف می‌کنند.

این‌ها شامل زیرساخت‌های پیشرفته مانند شبکه‌هایمخابراتی نسل پنجم، مراکز بیگ دیتا، ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، اینترنت صنعتی، حمل‌ونقل مدرن مانند مترو شهری و راه‌آهن سریع‌السیر بین‌شهری و همچنینپروژه‌های انتقال قدرت با ولتاژ فوق‌العاده بالا است.

مطابق با این تغییر، فیچ انتظار دارد تمرکز بیشتری بر رویفولاد سبز (بدون کربن) ایجاد شود که در مقایسه با مدل فعلیتولید کوره بلند که به سنگ‌آهن و زغال کک‌شو نیاز دارد، از سنگ‌آهن بسیار کمتر استفاده می‌کند یا بدون نیاز به سنگ‌آهناستفاده می‌شود که بسیار آلاینده است.

فیچ نوشته است: این تغییر ساختاری در مسیر رشد اقتصادیچین باعث کاهش مصرف فولاد و نرخ رشد تولید خواهد شد.

در حالی که تولید فولاد چین در طی دهه گذشته به میزان قابل توجهی از تقاضای فولاد پیشی گرفت، فیچ انتظار دارد که رشد تولید فولاد چین در سالگی آینده به الگوی مصرف داخلینزدیک شود.

فیچ نوشته است: ما پیش‌بینی می‌کنیم که رشد مصرف فولاد چین در سال 2021 و بعد از آن به طور چشمگیری کاهش یابد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که میزان مصرف فولاد کشور در سال آینده 2.5 درصد و در سال 2022 حدود 2 درصد رشد کند، در حالی که رشد 6.5 درصد در سال 2020 و رشد 2017 تا 2019 به طور متوسط 10.3 درصد بود.

با توجه به این موضوع، فیچ پیش‌بینی می‌کند تولید فولاد و تقاضای سنگ‌آهن با نرخ متوسط سالانه 1.1 درصد در دوره 2022 تا 2030 در مقایسه با 5.6 درصد در دوره 2016 تا 2020 رشدکند.

بر اساس این پیش‌بینیها، فیچ پیش‌بینی می‌کند مصرف سالانه سنگ‌آهن چین قبل از پایان دهه به اوج خود برسد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors