جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 16 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تجزیه و تحلیل Platts: اصول بنیادی بازار از رشد قیمت سنگ‌آهن در سال 2021 پشتیبانی می‌کنند

بر اساس بررسی S&P Global Platts Analytics، قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های اخیر به بالاترین سطح افزایش یافته است، بیشتر به این دلیل که عرضه نتوانسته است همگام با تقاضا در چین باشد، جایی که تولید فولاد خام طی 5 سال گذشته 30 درصد رشد کرده است.

قیمت سنگ آهن

به گزارش فولادبان این موسسه تاکید کرده تا زمانی که چین به شدت تولید فولادش را کاهش ندهد، که بعید به نظر می‌رسد با افزایش 16 درصدی تولید سه‌ماهه اول سال جاری میلادی تا پایان سال چنین چیزی رخ بدهد، یا عرضه جهانی سنگ‌آهن به طور قابل توجهی افزایش نیابد، دشوار است که شاهد عقب‌نشینی قیمت سنگ‌آهن به حدود 100 دلار طی 12 تا 24 ماه آینده باشیم.

قیمت سنگ‌آهن در حال حاضر با افزایش قیمت فولاد و حاشیه‌های بالای تولید فولاد چین روبرو شده است، اخبار مربوط به کاهش بیشتر تولید در چین به دلایل زیست‌محیطی هم صرفاً باعث گرم‌تر شدن بیش‌ازحد بازار شده است. بر اساس بررسی S&P Global Platts Analytics، حاشیه سود کویل نورد گرم چین در 25 آوریل به رکورد 177.80 دلار در هر تن رسید. قیمت کویل نورد گرم در همان روز 5750 یوان (888.50 دلار در هر تن) بود که 7درصد صعود نسبت به آوریل را نشان می‌دهد.

بررسی Platts نشان می‌دهد که در ماه مه قیمت فولاد به علت کاهش موجودی فولاد و سفارشات قوی، افزایش بیشتری می‌یابد.

غالباً مشخص نیست که قیمت فولاد تحت تأثیر قیمت مواد اولیه قرار می‌گیرد یا قیمت مواد اولیه دنباله‌رو قیمت تمام‌شده فولاد است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد دومی در بازار حکم‌فرما است. از سال 2010، قیمت سنگ‌آهن و فولاد به طور کلی در یک جهت قرار گرفتند. یک استثنا در سال 2018 بود که دو قیمت از هم جدا شدند. چرا؟

قیمت سنگ‌آهن در بسیاری از آن سال در سطوح متوسط محدود بود و نتوانست از مزایای افزایش قیمت فولاد بهره‌مند شود. حجم واردات سنگ‌آهن چین در سال 2018 نسبت به سال 2017 کمی کمتر بود، 1064 میلیون تن در مقابل 1075 میلیون تن. در پایین‌دست، تقاضای ساخت‌وساز املاک در سال 2018 بسیار شدید بود که با بازسازی شهرهای مسکونی پشتیبانی شد، در حالی که اوراق قرضه دولت محلی بیشتر به بخش زیرساخت رفتند.

قیمت‌های قوی فولاد درنتیجه کاهش ظرفیت، باعث ایجاد انگیزه در تاسیسات جدید تولید فولاد تحت برنامه مبادله ظرفیت فولاد چین شد. در سال 2019، چین 40 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد اضافه کرد که بیشتر ظرفیت آن درواقع خالص بود زیرا تاسیسات جدید فولادسازی جایگزین مواردی می‌شدند که برای چندین سال غیرفعال بودند. افزایش ظرفیت تولید فولاد چین در سال 2020 کند شد، اما Platts انتظار دارد حدود 28 میلیون تن ظرفیت جدید در سال 2021 راه‌اندازی شود.

چین 1053 میلیون تن فولاد خام در سال 2020 تولید کرد، حدود 245 میلیون تن بیشتر از سال 2016.

در همین حال، بزرگ‌ترین شرکت‌های سنگ‌آهن و سایر شرکت‌های معدنی در استرالیا در این دوره هزینه‌های سرمایه‌گذاری و اکتشاف خود را کاهش ‌دادند. این سیاست به دلیل تمرکز آنها بر حفظ کیفیت دارایی‌های اصلی، پرداخت سود بیشتر به سهامداران و کنترل‌های دقیق اقتصادی بود.

با نگاهی به قیمت سنگ‌آهن در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهن و سهامداران آنها استدلال می‌کنند که این سیاست صحیحی بوده است؛ اما تولیدکنندگان پیش‌بینی نکردند که تولید فولاد به چه سرعتی رشد می‌کند. ریو تینتو و BHP انتظار داشتند چین در سال‌های 2025 تا 2030 به تولید سالانه فولاد 1 میلیارد تن برسد اما چین این امر را در سال 2019 به دست آورد.

سال گذشته، چین 1،170 میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرد که در مقایسه با 2016 حدود 146 میلیون تن یا 14 درصد افزایش داشت. کل صادرات سنگ‌آهن استرالیا در سال گذشته 897 میلیون تن بود، فقط 89 میلیون تن یا 11 درصد بیشتر از 2016. صادرات برزیل در سال گذشته 396 میلیون تن بود، در حالی که 5 سال قبل از آن 374 میلیون تن بود، زیرا تولید سنگ‌آهن برزیل در 5 سال اخیر تحت تأثیر فاجعه سد باطله و بازیابی بعدی قرار گرفت.

پیش‌بینی عرضه سنگ‌آهن معمولاً بیش‌ازحد تخمین زده می‌شود، با این وجود صادرات استرالیا هنوز به سطحی نرسیده است که پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان در 2 تا 4 سال پیش بود. تأمین این محصول تا حد زیادی به افزایش تولید برزیل بستگی دارد، زیرا راه‌اندازی معادن جایگزین جدید در استرالیا بیشتر از زمان پیش‌بینی‌شده به طول می‌انجامد.

در سمت فولادی معادله، تنها کاهش چشمگیر تولید چین – و متعاقب آن کاهش تقاضا برای مواد اولیه – می‌تواند گرما را از قیمت سنگ‌آهن خارج کند. کاهش کوچک‌تر تولید صرفاً باعث افزایش قیمت فولاد تمام‌شده می‌شود و با توجه به سناریوی عرضه و تقاضای فعلی، قیمت سنگ‌آهن را نیز افزایش می‌دهد.

به دلیل مقاومت در بخش‌های پایین‌دست در برابر قیمت‌های بالاتر و شرایط سخت‌تر اعتباری، قیمت‌های فولاد می‌تواند در نیمه دوم سال 2021 کمی متعادل‌تر باشد. این می‌تواند نشانه پایین آمدن قیمت سنگ‌آهن از سطح اواخر آوریل باشد. با این حال به نظر می‌رسد به طور کلی قیمت سنگ‌آهن بسیار بالا باقی بماند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors