جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 15 اردیبهشت 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

 قیمت کامودیتی‌ها به بالاترین سطح از سال 2011 افزایش یافت

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت مواد اولیه و فلزات (کامودیتی‌ها) به بالاترین حد خود در تقریباً یک دهه گذشته رسیدند زیرا رشد بزرگترین اقتصادهای جهان تقاضا برای فلزات، غذا و انرژی را برانگیخته، ضمن آنکه شرایط آب و هوایی نامناسب و مشکلات حمل و نقل به روند تولید و عرضه محصولات آسیب رسانده است.

به گزارش فولادبان شاخص کالای بلومبرگ که قیمت 23 ماده اولیه را ردیابی می‌کند، روز سه‌شنبه 0.8 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح از سال 2011 رسید. از زمان رسیدن این شاخص به پایین‌ترین سطح چهارساله در مارس سال گذشته، تاکنون بیش از 70 درصد صعود کرده است.

با بهبود شرایط برخی از اقتصادهای بزرگ از آثار کرونا و افزایش تولید در این کشورها، قیمت فلزات در حال افزایش هستند و بازگشت رانندگان به جاده‌ها باعث افزایش قیمت انرژی شده است.

در همین حال، قیمت محصولاتی مانند ذرت، گندم و شکر افزایش یافته است زیرا خشکسالی به تولیدات کشاورزی در برزیل، ایالات متحده و اروپا آسیب رسانده، در حالی که چین منابع خود را تماماً مصرف می‌کند. صندوق‌های پوشش ریسک در حال افزایش پیش‌بینی‌ها خود از نرخ‌های صعودی کالاها هستند و این نشان‌دهنده یک دوره جدید تورمی است.

افزایش سرسام‌آور مواد اولیه باعث افزایش قیمت همه‌چیز از مسکن گرفته تا مواد غذایی و لوازم بهداشتی می‌شود و ترس از تورم را در سراسر جهان ایجاد می‌کند. جانت یلن وزیر خزانه‌داری فعلی ایالات متحده و رئیس سابق فدرال رزرو، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که ممکن است برای اطمینان از احیای اقتصاد آمریکا، نرخ بهره افزایش یابد؛ اگرچه بعداً گفت که نرخ را پیش‌بینی نمی‌کند.

گرگ شارنوو، مدیر سبد سهام در شرکت Pacific Investment Management، در مصاحبه‌ای گفت: قطعاً خوش‌بینی برای بهبود چشم‌انداز اقتصادی وجود دارد که منجر به تسریع تقاضا می‌شود چراکه منحنی‌های معاملات آتی برای چندین کالا به محدودیت عرضه اشاره دارد.

ایالات متحده و چین به سرعت از بیماری همه‌گیر بهبود یافته‌اند و تقاضا برای خودرو، لوازم برقی و زیرساخت‌های بیشتر را برانگیخته‌اند. شرکت فورد موتور انتظار دارد افزایش هزینه‌های کالاها در سه‌ماهه آخر سال، ناشی از فولاد، آلومینیوم و فلزات گران‌بها، 2.5 میلیارد دلار بر این شرکت تأثیر بگذارد.

بسته 2.25 تریلیون دلاری توسعه زیرساختی جو بایدن و احتمالات درباره تعهدات بیشتر آمریکا در مورد مسائل آب و هوایی باعث تسریع در توسعه پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و وسایل نقلیه الکتریکی می‌شود که سبب افزایش قیمت و از سوی دیگر نگرانی در مورد کمبود فلزات می‌شوند.

بانک گلدمن ساچ در 28 آوریل در گزارشی اعلام کرد، مواد اولیه ممکن است در مدت شش ماه 13.5 درصد دیگر جهش داشته باشند، در حالی که نفت به 80 دلار در هر بشکه و مس به 11000 دلار در هر تن رسیده است. طبق اعلام گلدمن ساچ، انتظار می‌رود نفت خام طی شش ماه آینده بیشترین افزایش تقاضا را داشته باشد زیرا انجام واکسیناسیون کرونا، تحرک اقتصادها را افزایش می‌دهد.

به گفته استفان هار، از موسسه Oxford Economic’s، میزان رشد تقاضا طی سال‌های آینده احتمالاً مانند زمانی نیست که صنعتی شدن سریع چین آخرین ابررونق را در دهه اول قرن هدایت کرد.

به گفته تحلیلگران بانک جی پی مورگان. با بازگشت کارگران به دفاتر، تقاضا برای فلزات جهت تولید لوازم برقی خانگی و لوازم آشپزخانه کمتر شده و جهان از سمت کالاها به خدمات خواهد رفت؛ بنابراین قیمت سنگ‌آهن که اخیراً به یک رکورد رسیده است احتمالاً تا پایان سال حدود 20 درصد از سطح فعلی عقب‌نشینی می‌کند و مس که ماه گذشته بیش از 10 هزار دلار در هر تن بود، طی سه‌ماهه چهارم به حدود 8250 دلار کاهش می‌یابد.

نوسانات قیمت کالا تأثیر مهمی در هزینه‌های زندگی دارد زیرا شامل قیمت سوخت، برق، غذا و پروژه‌های ساختمانی است. آنها همچنین به شکل‌گیری شرایط تجارت، نرخ ارز و درنهایت سیاست کشورهای وابسته به کالا مانند روسیه، برزیل و شیلی کمک می‌کنند.

موسسه IHS Markit در گزارشی در تاریخ 29 آوریل اعلام کرد: افزایش قیمت مواد اولیه در سال گذشته تورم بالاتر را در این تابستان تضمین می‌کند. طی چند ماه آینده، حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده تورم مصرف‌کننده به نرخ‌هایی که نزدیک به ده سال دیده نشده افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors