جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 29 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فیچ: بهبود تولید و سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی در سال 2021

آژانس تحقیقاتی Fitch Solutions پیش‌بینی می‌کند تولید، سرمایه‌گذاری و سودآوری در صنایع معدنی جهان در سال جاری بهبود یابد زیرا قیمت کالاها در حال افزایش است، اقتصاد جهانی در حال بهبود است و واکسن کرونا هم روانه بازار می‌شود.

آژانس فیچ پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های بزرگ معدنی بودجه جاری خود را برای امسال افزایش دهند. اتفاق‌نظر کارشناسان این است که 30 شرکت معدنی برتر در سطح جهان پس از رکود در سال 2020، حدود 23.7 درصد در سال جاری رشد داشته باشد.

فیچ گزارش داده که به دنبال افزایش فعالیت‌ها در نیمه دوم سال 2020، امسال نیز با توجه به نتایج مثبت مالی اکثر شرکت‌های معدنی بزرگ که از افزایش قیمت فلزات بهره‌مند شده‌اند، هم تولید و هم نرخ سرمایه‌گذاری نسبتاً بهتر خواهد بود. از سه‌ماهه دوم سال گذشته افزایش تقاضای چین در بازارهای فلزات موجب اختلالات عملیاتی و زنجیره تأمین در طی همه‌گیری کرونا شد.

با توجه به اینکه افزایش قیمت فلزات همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با تقاضای بالای جهانی افزایش یابد، شرکت‌های معدنی به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارزشمند، افزایش بهره‌وری موجود در معادن از طریق خریدهای فن‌آوری و افزایش اعتبار خود با اتخاذ مسئولیت‌های اجتماعی‌تر و کاهش آلایندگی‌ها هستند.

فیچ می‌گوید شرکت‌های معدنی پیش‌بینی‌های بهتری را برای تولید و هزینه در سال‌های 2021 و 2022 در مقایسه با سال 2020 اعلام کرده‌اند.

این گزارش‌های به‌روز شده، منعکس‌کننده منابع مالی قوی‌تر، اثرات بنیادی کم و چشم‌انداز کلی برای بازگشت به سطح فعالیت‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده با این فرض است که دیگر محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها وجود نخواهد داشت که بتواند بار دیگر فعالیت‌های آنان را مختل کند.

به عنوان مثال، شرکت معدنی برزیلی Vale در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در عملیات سنگ‌آهن خود در سال‌های 2021 و 2022 تا 400 میلیون تن است. این به دنبال تأخیر در اخذ مجوز و توقف در عملیات آن است که ناشی از ریزش سد ضایعات برومادینو در سال 2019 بود.

از نظر توسعه پروژه‌ها، قرار است در سرمایه‌گذاری جهانی معادن، رشد مشابه رشد بخش تولید تحقق یابد. معدنچیانی که برنامه خود برای سرمایه‌گذاری پس از سال 2020 منتشر کرده‌اند، اکثر رشدهای مثبتی دیده‌اند.

به عنوان مثال، ریو تینتو که بودجه سرمایه‌ای خود را به 6 میلیارد دلار در سال مالی 2020 کاهش داده بود، قصد دارد 7.3 میلیارد دلار در سال مالی 2021 هزینه کند و آن را به 7.1 میلیارد دلار در سال مالی 2022 کاهش دهد.

بر اساس برآوردهای تحلیلگران که توسط بلومبرگ جمع‌آوری‌شده است، افزایش سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بزرگ صورت می‌گیرد درحالی‌که بازیگران کوچک‌تر صنعت معدن به دنبال حفظ و تثبیت بودجه سرمایه‌ای خود هستند.

به طور کلی، مجموع سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی در سال 2020 به 54.9 میلیارد دلار کاهش یافت که در مقایسه با رقم 57 میلیارد دلاری مورد پیش‌بینی 3.7درصد کمتر بود. انتظار می‌رود امسال سرمایه‌گذاری در صنعت معدن در سراسر جهان به حدود 68 میلیارد دلار برسد که رشد 23 درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس سرمایه‌گذاری تفکیکی در کالاها، فیچ معتقد است اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری شرکت‌ها بیشتر در مس و کمتر در زغال‌سنگ و سایر سوخت‌های فسیلی است. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در زغال‌سنگ و نفت 48.1 درصد از کل سرمایه‌گذاری BHP در سال مالی 2015 را تشکیل می‌داد، اما در سال مالی 2020 این سهم به میزان 21.9 درصد سقوط کرده است.

به همین ترتیب، ریو تینتو در دهه گذشته، با فروش آخرین دارایی‌های زغال‌سنگ خود، در سال مالی 2018 صرفاً در سنگ‌آهن، مس و آلومینیوم هزینه کرد.

فیچ انتظار دارد که در آینده به دلیل افزایش تقاضای بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، باتری و وسایل نقلیه الکتریکی، شرکت‌های معدنی بیشتر در پروژه‌های مس، لیتیوم و نیکل سرمایه‌گذاری کنند.

فیچ اعلام کرده که علی‌رغم چشم‌انداز صعودی خود برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی، تولید و سودآوری در سال جاری و سال آینده، به دلیل کند شدن روند واکسیناسیون و خطر موج سوم کرونا در بسیاری از کشورها، با یک خطر نزولی مواجه است. این خطرات می‌توانند جدول زمانی اتمام پروژه‌ها را به تأخیر انداخته و در صورت قرنطینه‌های طولانی‌مدت، تولید موجود را مختل کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors