جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کمبود فولاد تختال در بازارهای جهانی عامل افزایش شتابان قیمت فولاد تخت است

 فعالان بازار فولاد به Fastmarkets گفتند که کمبود جهانی فولاد تختال عامل اصلی در افزایش شتابان قیمت فولاد است.

به گزارش فولادبان،خریداران فولاد تخت در ایتالیا و ترکیه در نیمه دوم مارس شاهد کاهش دسترسی به فولاد تختال از منطقه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) بوده‌اند.

برخی از نوردسازان ایتالیایی به دلیل کمبود تختال، نمی‌توانند کویل نورد و فولاد تخت کافی تولید کنند. تأمین‌کنندگان روسی تختال حجم زیادی از این محصول را به چین و ایالات متحده می‌فروشند، اما به اروپا نمی‌فروشند.

یک فعال بازار فولاد ترکیه به Fastmarkets گفت: کارخانه‌ها در آسیا و برزیل تختال CIS را رزرو کرده‌اند، بنابراین اکنون دسترسی محدود است.

دست کم دو محموله بزرگ تختال از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شنیده شده که در نیمه دوم مارس توسط مشتریان برزیلی با قیمت 780 تا 785 دلار به ازای هر تن سی.اف.آر رزرو شده است.

سخنگوی شرکت فولادی Novolipetsk روسیه به Fastmarkets گفت: قطعاً اکنون تقاضای بیشتری از جانب مشتریان آمریکای لاتین وجود دارد.

یکی از بازرگانان هم در این باره عنوان کرد: در حال حاضر تقاضای زیادی برای همه چیز در برزیل وجود دارد.

همچنین، کارخانه‌های برزیلی فولاد تختال خود را بدون محدودیت قانون موسوم به بخش 232 تعرفه‌ها به ایالات متحده می‌فروشند؛ بنابراین آنها برای تعادل بازار، از کشورهای ثالث تختال وارد می‌کنند. آن‌ها تختال خود را با قیمت گران به ایالات متحده و کانادا می‌فروشند و سپس با هزینه نسبتاً ارزان از اوکراین، روسیه و تولیدکنندگان آسیایی خرید می‌کنند.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای ورق فولاد صادراتی برزیل در جمعه 26 مارس 780 تا 810 دلار به ازای هر تن فوب و بدون تغییر نسبت به هفته قبل بود.

معاملات اخیر برای تختال برزیل 800 تا 810 دلار به ازای هر تن فوب به مشتریان در ایالات متحده گزارش شده است و برخی پیشنهادات تا 820 دلار به ازای هر تن فوب هم شنیده شده است.

شرکت Metinvest تولیدکننده مستقر در اوکراین در این باره اعلام کرد که این شرکت فروش تختال به بازارهای سنتی خود را کاهش نداده است. در اطلاعیه این شرکت آمده است: قراردادهای بلندمدت با مشتریان اصلی ما در اروپا و ترکیه اولویت اصلی ما است. اگر حجم زیادی در دسترس داشته باشیم، فروش فرصت‌طلبانه را به آمریکای لاتین در نظر می‌گیریم.

یک فعال بازار فولاد در آمریکای لاتین اظهار داشت که کاهش در دسترس بودن تختال از CIS به ترکیه و ایتالیا می‌تواند به این دلیل باشد که شرکت NLMK USA در حال حاضر بیشتر از سال گذشته تختال را از شرکت مادر خود در روسیه خریداری می‌کند چراکه این شرکت سال گذشته با دولت ایالات متحده در مورد تعرفه‌های بخش 232 واردات فولاد به توافق رسیده بود.

یک منبع مطلع هم در این زمینه به Fastmarkets گفت این توافق‌نامه فقط هزینه محموله‌های گذشته را جبران می‌کند و هیچ قانونی را برای امسال تغییر نمی‌دهد، اما NLMK USA ظاهراً امسال حجم بیشتری از روسیه را خریداری می‌کند و انتظار می‌رود بعداً توافق مشابهی را منعقد کند.

سخنگوی شرکت به Fastmarkets گفت: در دسامبر سال 2020، گروه NLMK واردات محموله‌های تختال خود را از Lipetsk در روسیه به ایالات متحده که در سال 2019 متوقف شده بود آغاز کرد. ما برای تأمین نیازهای مشتریان خود به این تختال‌ها نیاز داریم. اگر شرایط بازار تغییر کند و حمل و نقل محصولات فولادی نیمه‌تمام خود به دارایی‌های ایالات متحده دیگر سودآور نباشد، ممکن است این حجم را به بازارهای دیگر هدایت کنیم.

بر اساس آمارهای سازمان تجارت بین‌الملل، در سه ماه اول 2021 روسیه صادرات تختال خود را به آمریکا به میزان 65.5  درصد نسبت به سال گذشته افزایش داده و به 162 هزار تن رسانده است در حالی که 98 هزار تن در مدت مشابه در سال 2020 صادر کرده بود.

افزایش صادرات تختال CIS به مکزیک نیز ممکن است در اواخر امسال با اجرای یکی از دو پروژه اصلی نورد فولاد تخت رقم بخورد.

قیمت‌های تختال مبدأ CIS در پایان ماه مارس به بالاترین سطح 10 ساله رسیده است، این امر با حمایت از روند صعودی قیمت فولاد تخت تمام‌شده در داخل و بازارهای مشتریان خارج از کشور پشتیبانی می‌شود.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای کویل نورد گرم صادراتی CIS در روز دوشنبه 830 تا 855 دلار در هر تن بود، در حالی که هفته قبل 815 تا 830 دلار در هر تن بود.

فعالان بازار گفتند، فروشندگان کویل نورد گرم ترکیه نیز با فروش حدود 10000 تن با قیمت 940 تا 950 دلار در هر تن فوب، به قیمت فروش بالاتری در بازارهای صادراتی دست یافتند.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای کویل نورد گرم صادراتی ترکیه در روز جمعه 890 تا 950 دلار در هر تن بود که 10 تا 50 دلار نسبت به هفته قبل افزایش داشت.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای تختال صادراتی CIS در تاریخ 29 مارس 720 تا 750 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه بود. آخرین بار در فوریه 2011 تختال صادراتی CIS به قیمت 720 دلار برای هر تن فوب رسیده بود.

فروشندگان انتظار دارند روند صعودی قیمت تختال در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به عللی همچون رشد قیمت محصولات فولادی نهایی، سبد مواد خام پایدار و کسری محصولات نهایی فولاد همچون کویل نورد گرم و سرد و گالوانیزه گرم در بازار اروپا ادامه پیدا کند.

چهارشنبه 31 مارس Fastmarkets، شاخص کویل گرم نورد در شمال اروپا را 836 یورو (981.27 دلار) در هر تن محاسبه کرد که نسبت به یک هفته قبل 16 یورو در هر تن و نسبت به ماه قبل 98 یورو افزایش داشت. انتظار می‌رود قیمت‌های تخت فولاد افزایش بیشتری یابد و در ماه آوریل به 900 یورو در هر تن برسد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors