جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

از مرداد 1400 از خانه‌های خالی مالیات گرفته می‌شود/ مالیات خانه‌های خالی؛ نصف مبلغ اجاره ماهانه

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نخستین مالیاتی که از خانه‌های خالی دریافت می‌شود در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه هر خانه خواهد بود.

به گزارش فولادبان؛ امیدعلی پارسا ضمن اعلام این خبر افزود: سال گذشته تحت راهبرد کلی وصول و هوشمندسازی نظام مالیاتی مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که منجر به وصول بیش از ۱۰۰ درصد کل درآمدهای مالیاتی مصوب لایحه بودجه 99 شد.

وی در ادامه بیان کرد: بسترهای لازم برای جمع شدن همه اطلاعات کشور در سازمان امور مالیاتی در حال فراهم شدن است و امیدواریم امسال نسخه اول پایانه فروشگاهی سامانه مؤدیان را که همه فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها و عوامل اقتصادی کشور را به سازمان امور مالیاتی وصل می‌کند، عملیاتی کنیم. این مساله موجب حداکثر شدن شفافیت اقتصادی و حداقل شدن فرارهای مالیاتی می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: مبنای اصلی اخذ مالیات، تولید واقعی است و مبارزه با فرار مالیاتی خط قرمز ماست. البته میزان فرارهای مالیاتی در سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بود، ولی ما سال گذشته تمرکز بر تراکنش‌های بانکی ۴۰ هزار نفری که بیشترین گردش حساب بالای ۵ میلیارد تومان را دارند، در دستور کار خود قرار دادیم.

پارسا در پایان تصریح کرد: یک وجه مالیات حمایت از تولید و وجه دیگر آن تامین منابع دولت است و هیچ جامعه‌ای به سمت عدالت نمی‌رود، مگر نظام مالیاتی کارا و مؤثری داشته باشد.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از الزام ثبت املاک تحت تملک سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان از ۱۹ فروردین خبر داده بود.

محمود محمودزاده در این راستا گفته بود که در راستای اجرای «ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم» ضرورت دارد تمامی مالکان و سرپرستان خانوار، املاک تحت تملک و محل اقامت خانوار خود را با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی http://amlak.mrud.ir ثبت کنند.

به گفته محمودزاده، این فرآیند از 19 فروردین امسال آغاز خواهد شد و فرصت قانونی تعیین‌شده برای انجام خود اظهاری توسط سرپرستان خانوار از زمان شروع به مدت ۲ ماه خواهد بود.

گفتنی است؛ در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که در آذر 99 با تأیید شورای نگهبان اصلاح شد، آمده است: «واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات خواهند شد.»

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که اجرای صحیح قانون اخذ مالیات از مالکان خانه‌های خالی منجر به رونق بازار مسکن بخصوص بخش اجاره خواهد شد و می‌تواند به تعدیل قیمت مسکن و رونق مجدد ساخت‌وساز مسکن نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors