جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نسوزهای ایرانی نیاز صنعت فولاد را کاملا برآورده می‌کنند/ 85 درصد مصرف مواد نسوز در دو صنعت فولاد و سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور تاکید کرد: ظرفیت تولید مواد نسوز در کشور ما حدود 770 هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین ما برای تولید 30 میلیون تن فولاد در سال که به بیش از 400 هزار تن از نسوزها احتیاج دارد، به اندازه کافی مواد نسوز داریم. البته به صورت کلی 85 درصد تولیدات نسوز کشور در دو صنعت فولاد و سیمان به مصرف می‌رسد و صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و برق از دیگر مشتریان پر و پا قرص مواد نسوز هستند.

به گزارش فولادبان؛ تمام صنایعی که از کوره‌هایی با حرارت بالا استفاده می‌کنند به مواد نسوز احتیاج دارند. در ایران نیز بیشترین میزان مواد نسوز در صنعت فولاد کشور استفاده می‌شود و این صنعت ۷۰ درصد مصرف نسوزها را به خود اختصاص داده است.

براساس آمارهای فنی، برای تولید هر تن فولاد به 10 تا 20 کیلوگرم مواد نسوز نیاز است و به عبارت دیگر، برای تولید حدود 30 میلیون تن فولاد در سال، بیش از 400 هزار تن مواد نسوز استفاده می‌شود. این موضوع نقش مهم نسوزها را در صنعت فولاد نشان می‌دهد و حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از قیمت تمام‌شده فولاد به مصرف مواد نسوز اختصاص دارد.

البته فولادسازان می‌توانند با استفاده از نسوزهای خاص هزینه‌های استفاده از این مواد را کاهش دهند و در سال‌های اخیر نیز برخی تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌های روز و با بهره‌وری بالا، میزان مصرف مواد نسوز خود را کمتر کنند و به کمتر از 10 کیلوگرم به ازای هر تن فولاد برسانند.

علی حسین زاویه، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور درباره جایگاه این صنعت در زنجیره فولاد کشور به خبرنگار فولادبان گفت: ظرفیت تولید مواد نسوز در کشور ما حدود 770 هزار تن برآورد می‌شود. بنابراین ما برای تولید 30 میلیون تن فولاد در سال که به بیش از 400 هزار تن از نسوزها احتیاج دارد، به اندازه کافی مواد نسوز داریم و حتی در صورت افزایش تولید فولاد، بازهم ظرفیت تولید مواد نسوز در کشور ما توان پاسخگویی به نیاز صنعت فولاد کشور را خواهد داشت.

وی با بیان این كه در هر صنعتی که با حرارت و تولید انرژی در ارتباط باشد، صنعت نسوز حضور جدی دارد، عنوان کرد: مواد نسوز از جمله مهمترین عوامل برای كنترل حرارت و استفاده از انرژی حرارتی در صنایع گوناگون به حساب می‌آیند و به همین دلیل، صنعت نسوز، صنعتی استراتژیک و راهبردی محسوب می‌شود.

زاویه با تاکید بر نقش مهم صنعت نسوز در تولید فولاد و سیمان تصریح کرد: 85 درصد تولیدات نسوز کشور در دو صنعت فولاد و سیمان به مصرف می‌رسد و صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و برق از دیگر مشتریان پر و پا قرص مواد نسوز هستند. اصولا نسوزها به دلیل استحکام و مقاومت حرارتی بالایی که دارند، پشتیبان خوبی برای بسیاری از صنایع کشور به حساب می‌آیند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز با اشاره به مصرف بالای این مواد در صنعت فولاد کشور ادامه داد: بخش قابل توجهی از قیمت تمام‌شده فولاد به مصرف مواد نسوز اختصاص دارد و البته این هزینه فقط شامل خرید مواد نسوز نمی‌شود، بلکه هزینه‌‌های لجستیک، نصب و تخریب این مواد هم بر بهای تمام‌شده فولاد تاثیر می‌گذارد.

وی درباره چگونگی استفاده از مواد نسوز در تولید فولاد توضیح داد: فولادسازان اغلب در پاتیل‌های 150 تنی مواد مذاب خود از مواد نسوز نیز بهره می‌برند و با جاسازی آن‌ها در جداره پاتیل، مواد مذاب فولادی را جابه‌جا می‌کنند و مانع از ذوب شدن پاتیل می‌شوند. همچنین تولیدکنندگان فولاد با استفاده از مواد نسوز، فولاد ذوب‌شده را به قسمت ریخته‌گری هدایت می‌کنند.

زوایه دستاوردهای صنعت تولید مواد نسوز کشور در سال‌های اخیر را مناسب توصیف کرد و اظهار داشت: اکنون تولیدات نسوز ایران توان رقابت با بهترین انواع خارجی را دارند و سطح کیفی این تولیدات به جایی رسیده است که در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه با تولیدات کشورهای ترکیه و هند رقابت می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور در پایان گفت: هم‌اکنون شمار کارخانجات تولیدکننده مواد نسوز در کشور به 15 کارخانه می‌رسد و البته تعداد بیشتری کارگاه کوچک تولید مواد نسوز نیز در سطح کشور فعالیت می‌کنند و حدود 6 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در صنعت تولید مواد نسوز کشور انجام شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors