جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت صمت با انجمن سنگ آهن و بورس کالا هماهنگ نبود

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با تاکید بر این که توافق میان این انجمن با بورس کالا برای عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد همچنان پابرجاست، گفت:  علت این که اجرای این توافق تا انتهای سال جدی نشد، عدم هماهنگی وزارت صمت با انجمن سنگ آهن و شرکت بورس کالای ایران بود؛ زیرا وزارت صمت باید با سهمیه‌بندی مشخص، تعهدات عرضه شرکت‌ها را مشخص می‌کرد که این موضوع تا پایان سال اجرایی نشد.

سعید عسگرزاده دبیرکل انجمن سنگ آ]ن

به گزارش فولادبان؛ سنگ آهن از 11 بهمن‌ماه با شیوه «حراج باز» به بورس کالا آمد و اولین بار هم در این تالار تازه تاسیس بورس یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اقدام به عرضه سنگ آهن کرد و این عرضه نیز با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شد. پیش از آن هم چند شرکت خصوصی دیگر مواد اولیه زنجیره فولاد شامل کنسانتره یا گندله سنگ آهن را به بورس کالا آورده بودند و البته اغلب آن عرضه‌ها بدون استقبال مانده بود.

براساس ماده ۹ شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است که برای عرضه مواد اولیه قبل از شمش شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا برنامه‌ریزی کند، اما تا پایان امسال با وجود برخی عرضه‌های محدود سنگ آهن دانه‌بندی‌شده، سنگ آهن کلوخه، کنسانتره و گندله، عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس مانند عرضه محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد پا نگرفت.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش، انجمن سنگ آهن ایران از توافق با بورس کالا برای عرضه کنسانتره و گندله توسط شرکت‌های خصوصی خبر داد، اما تا پایان سال 99، به جز تداوم همان عرضه‌های محدود از سوی چند تولیدکننده معروف کنسانتره و گندله، شاهد شکل‌گیری روال مشخصی برای عرضه این مواد اولیه نبودیم و شرکت‌های خصوصی کوچکتر حلقه‌های ابتدایی زنجیره فولاد، حاضر به عرضه محصولاتشان در بورس کالا نشدند.

در این میان، شرکت چادرملو نیز که مدیرعامل آن در جلسه مشترک با مسئولان سازمان بورس و وزارت صمت قول عرضه 500 هزار تنی سنگ آهن را داد، تا پایان امسال هیچ سنگی به بورس نیاورد و تقریبا فقط ایمیدرو که مدیراقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری آن یعنی امیر صباغ به فولادبان گفته بود تا پایان اردیبهشت 300 هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی‌شده و 1.5 میلیون تن کلوخه سنگ آهن به بورس می‌آورد، در یک ماه گذشته با عرضه‌های هفتگی این مواد اولیه به قول خود در زمینه عرضه محصولات حلقه‌های ابتدایی زنجیره فولاد عمل کرد.

سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پاسخ به این سوال که چرا تا پایان سال 99، شاهد عرضه پرحجم مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس از سوی بخش خصوصی نبودیم، با تاکید بر این که توافق میان انجمن سنگ آهن با بورس کالا همچنان پابرجاست، به خبرنگار فولادبان گفت:  قطعا انجمن سنگ آهن طبق توافق انجام‌شده پیش خواهد رفت، اما علت این که اجرای این توافق تا انتهای سال جدی نشد، عدم هماهنگی وزارت صمت با انجمن سنگ آهن و شرکت بورس کالای ایران بود و ما منتظر پاسخ وزارت صمت در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: وزارت صمت باید با سهمیه‌بندی مشخص، تعهدات عرضه شرکت‌ها را مشخص می‌کرد که این موضوع تا پایان سال اجرایی نشد. البته بخش خصوصی زیرمجموعه انجمن سنگ آهن نگرانی‌هایی درباره کاهش سهمیه‌های خود دارند، اما بورس اعلام کرده است که آمادگی کامل برای اجرای این تواقفنامه را دارد و شرکت‌های اصلی زیرمجموعه ما نیز حاضرند که طبق توافق صورت‌گرفته عمل کنند.

عسگرزاده ادامه داد: ما با شرکت‌های بزرگ تحت پوشش انجمن سنگ آهن هماهنگ کرده‌ایم تا محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند و قطعا اگر بستر مناسب فراهم شود، حجم عرضه‌ها نیز بیشتر خواهد شد، اما این که این اقدام چقدر جدی شود و تا چه زمانی ادامه داشته باشد، به توافق ما با وزارت صمت در سال آینده بستگی خواهد داشت.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تنها مشکل موجود برای اجرای توافقنامه میان این انجمن و بورس کالا را هماهنگ نبودن وزارت صمت دانست و عنوان کرد: ما بارها پیشنهادات خود درباره عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد را به صورت مکتوب به معاونت معدنی وزارت صمت ارائه کرده‌ایم و همچنان منتظر پاسخ هستیم؛ اما متاسفانه تا کنون پاسخ مشخصی در این زمینه از وزارت صمت نگرفته‌ایم و پیگیری‌هایمان بی‌نتیجه مانده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر وزارت صمت در پاسخ‌گویی به انجمن سنگ آهن تعجیل کند، قطعا مشکل عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس کالا حل خواهد شد، هرچند ما بارها با مشکل عدم پاسخگویی مناسب این وزارتخانه در زمان مناسب مواجه شده‌ایم و بعضا شاهد بی‌تفاوتی و تاخیر این وزارتخانه در پاسخگویی بوده‌ایم. برخی مواقع نیز که پاسخ‌هایی را از مسئولان وزارت صمت دریافت کرده‌ایم عمدتا با تاخیر زیاد و به صورت شفاهی بوده است که این مساله شایسته شان و جایگاه وزارت صمت نیست.

عسگرزاده در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اصلاح این فرآیند در سال آینده گفت: امیدواریم که روال عرضه مواد اولیه زنجیره فولاد در بورس کالا در سال 1400 اصلاح شود، زیرا روال کنونی این عرضه‌ها، نه قابل ادامه دادن است و نه معقول و منطقی به نظر می‌رسد؛ اما در صورت اصلاح این فرآیند، محصولات حلقه‌های ابتدایی زنجیره فولاد به شیوه‌ای کارشناسی‌شده در بورس عرضه خواهد شد و مسائلی مانند قیمت‌گذاری دستوری نیز حذف می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors