جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 24 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تداوم آشفتگی بازار ورق با پالس‌های واسطه‌گران بازار و نهادهای رسمی/ بازار مقاطع طویل هنوز هم تقریبا آرام است

امروز در شرایطی که بازار ارز نوسانات ملایم کاهشی را تجربه می‌کند و بازار مقاطع طویل نیز با وجود شیب اندک افزایشی حوزه میلگرد در آرامشی نسبی قرار دارد، اما بازار ورق و پروفیل مانند دیروز آشفته، غیرشفاف، هیجانی و افزایشی شده است.

به گزارش فولادبان؛ شنیده‌های ما از فعالان بازار فولاد در گوشه و کنار کشور از این حکایت دارد که هرچه احتمال به نتیجه رسیدن موضوع کاهش تعرفه واردات ورق فولادی بیشتر می‌شود، تحرکات واسطه‌های بازار ورق با پالس‌هایی که از برخی تولیدکنندگان و وابستگان آن‌ها می‌گیرند، برای آشفته کردن این بازار بیشتر می‌شود.

به نحوی که اکنون در شرایطی که بازار مقاطع طویل کشور در ایام پایانی سال همچنان در وضعیت رکود نسبی قرار دارد و با وجود بهبود اندک حجم معاملات در این بازار در روز جاری و رشد محدود قیمت برخی انواع میلگرد و تیرآهن، از عصر چهارشنبه هفته گذشته قیمت انواع ورق و لوله و پروفیل در بازار آزاد رو به رشد گذاشته است.

پالس افزایشی اول قیمت ورق را بورس کالا روز چهارشنبه گذشته داد، زمانی که این بورس نرخ پایه ورق گرم HR فولاد مبارکه را معادل قیمت کشف‌شده عرضه پیشین آن تعیین کرد و این رقم را بیش از 1000 تومان نسبت به قیمت پایه عرضه قبلی بالا برد. رقابت نزدیک 6.4 درصدی و رشد حدودا یک هزار و 100 تومانی قیمت نهایی ورق گرم مبارکه در معاملات دیروز بورس کالا نیز به تب افزایشی بازار ورق و پروفیل که از همان عصر چهارشنبه آغاز شده بود، دامن زد.

امروز هم با وجود این که ورق‌های گرم فولاد گیلان در بورس کالا با استقبال سردی مواجه شدند، اما التهاب بازار ورق و پروفیل بازهم ادامه پیدا کرد و شاهد رقابت‌های داغ برای خرید انواع ورق در بازار آزاد و رشد 100 تا 400 تومانی قیمت انواع پروفیل در این بازار هستیم، این در حالی است که دیروز هم نرخ انواع پروفیل بین 100 تا 300 تومان بالاتر رفته بود و به صورت تخمینی می‌توان گفت قیمت انواع پروفیل به طور متوسط با رشدی 250 تا 300 تومانی در دو روز گذشته مواجه شده است؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 20 هزار و 900 تا 22 هزار تومان قرار گرفته است.

این اتفاقات اما در شرایطی رخ داده است که در دو هفته اخیر، اعلام خبر آزادسازی تعرفه وادرات انواع ورق فولادی باعث شده بود که قیمت انواع ورق گرم در بازار آزاد در طول 10 روز یعنی از 10 تا 20 اسفند بین 900 تا 1200 تومان کاهش پیدا کند و بازگشت این بازار به ریل صعودی را نمی‌توان با تحرکات برخی انحصارگران این بازار برای گرم نگه داشتن بازار محصولات فولادی تخت در روزهای نزدیک به سال نو و ایام تلاش وزارت صمت برای کاهش تعرفه واردات ورق فولادی با دریافت پالس‌های افزایشی از برخی نهادهای رسمی بی‌ارتباط دانست.

در بازار مقاطع طویل نیز اما امروز با وجود این که تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان میلگرد و تعداد اندکی از فروشندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را بالا بردند، به صورت کلی ثبات نسبی قیمت‌ها مشاهده می‌شود و اخبار رسیده از شهرستان‌‌های مختلف از این حکایت دارد که اوضاع معاملات مقاطع، امروز تا حد بسیار اندکی از رکود خارج شده است، اما رفته رفته تمام بنگاه‌داران و نوردکاران فروش‌های خود را به سال آینده موکول می‌کنند.

به نحوی که در روز جاری تعداد شرکت‌های تولیدکننده مقاطع طویل فولادی که از اعلام دقیق قیمت روزانه دست کشیدند نسبت به دیروز به شکل محسوسی افزایش پیدا کرد و تا دو سه روز دیگر پرونده بازار مقاطع در سال 99 بسته خواهد شد. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که امروز به صورت محدود شاهد اعلام قیمت دوم و سوم افزایشی در حوزه میلگرد آجدار بودیم.

اما در مجموع امروز براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی برخی انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی شرکت‌ها نیز قیمت محصولاتشان را بین 20 تا 100 تومان و تعداد اندکی نیز بین 250 تا 300 تومان افزایش داده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12هزار و 300 تا 13 هزار و 400 تومان قرار گرفته است.

در روز جاری اما بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی شرکت‌ها از جمله فولاد ظفر بناب نیز نرخ هر کیلو از تیرآهن‌های خود را 100 تومان بالا برده‌اند. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از افزایش 10 تا 20 هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای پرفروش تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

امروز اما بازار نبشی و ناودانی مسیری عکس بازار تیرآهن را طی کرده است و با وجود ثبات نسبی قیمت بیشتر محصولات این حوزه، بعضا کاهش 50 تا 100 تومانی در نرخ سایزهای مختلف نبشی و ناودانی بخصوص در لیست قیمت‌های اعلامی شرکت فولاد ناب تبریز مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors