جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 24 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازگشت سریع بازار سنگ آهن از شوک اجلاس کنگره خلق چین به حالت عادی

قیمت سنگ آهن در هفته‌ای که نشست‌های موسوم به دوقلوی چینی‌ها یعنی نشست کنگره خلق چین و جلسه کمیته سیاسی مشورتی خلق برگزار شد، تغییرات سینوسی نسبتا شدیدی را تجربه کرد، به نحوی که یک روز بیش از 10 دلار کاهش یافت، اما روز بعد بیش از 6 دلار رشد کرد و در مجموع این هفته کاهشی نزدیک به 9 دلاری را تجربه کرد.

به گزارش فولادبان؛ در ماه‌های آخر سال گذشته میلادی، بازار سنگ آهن در جهان دچار طوفان قیمتی شد و سونامی افزایش نرخ این ماده اولیه بسیاری از فعالان صنعت فولاد بخصوص فولادسازان چین را به خاطر کاهش حاشیه سودشان نگران کرد و حجم تقاضای تجار چینی به گونه‌ای بود که هر هفته رکورد جدیدی در مقدار انباشت بنادر اصلی واردات سنگ آهن این کشور ثبت می‌شد.

این هفته اما در میانه کنفرانس‌های دوقلوی چین، روند سینوسی قیمت سنگ آهن نشان داد که اعلام سیاست‌های کلی چین اثر زیادی روی بازار این ماده اولیه دارد و باعث بروز پس‌لرزه‌های شدیدی در آن می‌شود. البته آنچه در این کنفرانس به عنوان سیاست‌های فولادی چین یعنی کاهش واردات سنگ آهن و جایگزینی قراضه آهن در تولید فولاد بیان شده، همان چیزی است که برخی تجار چند ماه قبل درباره اعلام غیرمستقیم مقامات این کشور برای کاهش خرید سنگ آهن از استرالیا می‌گفتند؛ در واقع چینی‌ها برنامه سیاست اعمالی را زودتر از سیاست اعلامی در پیش گرفتند.

در حال حاضر با نوساناتی که انجام شده، قیمت هر تن سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی بنادر شمال چین در شاخص پلتس با افتی 8.95 دلاری به 165.7 دلار رسیده است، این به معنای آن است که چین به شکل سریع تقاضای سنگ آهن خود را به نصف نخواهد رساند و طی یک برنامه پنج ساله تا 2025 این اتفاق رخ خواهد داد.

البته با توجه به اینکه این کشور در بخشی دیگر از سیاست‌های خود چشم به مخازن سنگ آهن در خارج از کشور خود و تصاحب آن‌ها به نفع تولید فولاد خودش دارد، این نکته را نباید از قلم انداخت مسیری که این کشور طی می‌کند، نه تنها کاهش وابستگی به سنگ آهن است، بلکه روی نیاز بقیه کشورهای فولادی به سنگ آهن برای درآمدزایی و توسعه سبز فولادی خود نیز حساب ویژه‌ای را باز کرده است.

این سیاست به آن معناست که اولا این کشور ضمن کاهش وابستگی و به تبع آن کاهش قیمت این ماده اولیه مهم  برای فولادسازان داخلی خود، در حقیقت نفع کلی اقتصادی این صنعت و حاشیه سود تولیدکنندگان فولادش را افزایش خواهد داد و با این حساب مزیت‌های رقابتی شدیدی در بازارهای بین المللی سنگ آهن پیدا خواهد کرد، البته در کنار این اتفاق رشد تقاضای قراضه از سوی چین نیز می‌تواند نرخ آن را بالا ببرد و همین مساله رقابتی بین تولیدکنندگان فولاد از دو طریق کوره‌های بلند و قوس الکتریکی در کشور چین و حتی سراسر جهان ایجاد کند.

حال در پایان ذکر این نکته ضروری است که نباید از اهمیت سیاست‌های اقتصادی پنج ساله چین و اثر آن روی بازار فولاد و سنگ آهن به راحتی عبور کرد، اما حتما باید سیاست‌های اعمالی را نیز به صورت جدی رصد کرد و میزان امکان اجرای این سیاست‌ها در سال 2021 را بررسی کرد تا به نتیجه‌ای دقیق برای آینده روند نرخ سنگ آهن در دنیا رسید، هرچند حداقل تا 5 سال آینده بازار جهانی سنگ آهن باید بروز چنین پس‌لرزه‌های قیمتی را در ماه مارس در نظر بگیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors