جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 23 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آرامش کامل در بازار مقاطع فولادی/ نابسامانی نامبارک در بازار شب عید ورق و پروفیل

امروز در شرایطی که بازار ارز با شیب اندکی روی ریل صعودی حرکت می‌کند، بازار مقاطع طویل فولادی تقریبا در آرامشی کامل قرار گرفته است، اما گران شدن ورق گرم مبارکه در عرضه‌های امروز بورس کالا، نابسامانی نامبارکی را در بازار انواع ورق فولادی قوطی و پروفیل ایجاد کرده است.

به گزارش فولادبان؛ ارز هنوز بلاتکلیف برجام است و طرف غربی نیز مدام با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. البته امروز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بعد از این که آمریکا بازهم زیر حرفش زد و بلینکن تاکید کرد تا زمانی که ایران به میز مذاکرات برنگردد، با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی موافقت نخواهد کرد، بازار ارز با شیبی آرام روی ریل صعودی قرار گرفته و نرخ دلار نقدی با رشدی 200 تومانی نسبت به عصر چهارشنبه به 24 هزار و 850 تومان رسیده است.

در بازار آهن اما در شرایطی که بخش زیادی از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مقاطع طویل فولادی، فروش‌های خود را بسته و هر گونه اعلام قیمت جدید و انجام معامله‌ای را به سال آینده موکول کرده‌اند، عمده نوردکاران و بنگاه‌دارانی که به اعلام قیمت پرداخته‌اند نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند.

به نحوی که به صورت کلی، بازار مقاطع صرف نظر از تعداد معدودی نوسانات پراکنده در آرامشی کامل قرار گرفته و برخلاف سال‌های گذشته در روزهای نزدیک به نوروز وضعیت رکودی بر آن حاکم شده است. در این شرایط، بنگاه‎داران آهن و حتی نوردکاران عمدتا به ارائه تخفیفات مناسبی به مشتریان واقعی می‌پردازند.

براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی نیز امروز تقریبا همه تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و تیرآهن قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از ثبات نسبی نرخ انواع تیرآهن ذوبی در این بنگاه‌ها حکایت دارد.

در بازار میلگرد آجدار هم عمده قیمت‌های اعلام‌شده نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است و به صورت محدود شاهد کاهش 50 تا 100 و افزایش 50 تا 70 تومانی قیمت‌های اعلامی سایزهای مختلف میلگرد آجدار در شرکت‌های مختلف هستیم؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 400 تا 13 هزار و 400 تومان قرار گرفته است.

در این میان اما امروز بازار ورق و پروفیل مجددا به هم ریخته و غیرشفاف شده است؛  چراکه در معاملات امروز بورس کالا قیمت کشف‌شده ورق گرم HR مبارکه با رشدی بیش 6.38 درصدی نسبت به نرخ نهایی عرضه دو هفته قبل این محصول با احتساب مالیات به 18 هزار و 580 تومان رسید.

همین مساله نیز باعث داغ شدن بازار ورق و قوطی و پروفیل شده است و برخلاف بازار مقاطع که امروز در شرایط آرام و راکدی به سر می‌برد، بازار محصولات تخت مجددا داغ شده و مشتری‌ها حضور نسبتا پررنگی در این بازار دارند.

به نحوی که براساس شنیده‌های ما، قیمت انواع پروفیل در نقاط مختلف کشور بین 100 تا 300 تومان افزایش یافته و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 20 هزار و 700 تا 22 هزار تومان قرار گرفته است.

البته بازار این محصول امروز به حدی آشفته است که قیمت‌ها را فقط براساس شنیده‌ها می‌توان روایت کرد و در سایت‌های فروش محصولات فولادی و کانال‌های رسمی تولیدکنندگان پروفیل به ندرت شاهد اعلام دقیق قیمت روزانه هستیم.

همچنین باید توجه داشت که قیمت پایه امروز ورق گرم HR مبارکه دقیقا معادل نرخ کشف‌شده دو هفته پیش این نوع ورق در بورس کالا محاسبه شده بود و اگر قرار باشد همین روند ادامه پیدا کند و روال خرید و فروش و نحوه تعیین قیمت پایه در بورس هم‌چنان به همین صورت غیرشفاف بماند، می‌توانیم شاهد گرانی‌های بیشتر در بازار این محصول حتی با آزاد شدن تعرفه واردات ورق در سال آینده باشیم؛ چراکه ظاهرا قرار شده است ورق‌های وارداتی نیز از طریق این بورس غیرشفاف به بازار تزریق شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors