جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 21 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ظفر: ارزان‌‌فروشی شمش به همسایگان عامل وضع تعرفه بر واردات میلگرد ایران

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی پایین بودن قیمت میلگرد ایران نسبت به شمش صادراتی در بازارهای جهانی را ناشی از سیاست‌گذاری اشتباه در بازار داخلی دانست و تاکید کرد: در سال‌های اخیر ارزان‌فروشی شمش فولاد در بازارهای جهانی به حدی بوده است که کشورهای همجوار ما با استفاده از مواد خام ایران اقدام به احداث واحدهای نوردی کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا این کشورها برای حمایت از واحدهای نوردی خود تعرفه واردات وضع کنند و حتی برای واردات محصولات نهایی ایران تعرفه بالاتری در نظر بگیرند.

امید ظفر

به گزارش فولادبان؛ «صادرات مقاطع برای ایران هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد»، این جمله کلیدواژه تمام صحبت‌های فولادسازان برای توجیه صادرات فولاد خام به جای محصولات نهایی و حفظ منافع صادراتی در میانه زنجیره فولاد است.

تولیدکنندگان فولاد البته پربیراه نمی‌گویند، چراکه در سال‌های اخیر وضع عوارض سنگین ۸۵ تا ۹۹ دلاری برای واردات هر تن از مقاطع طویل فولادی ایران از سوی کشورهای همسایه ایران یعنی افغانستان و عراق که مهمترین بازارهای صادراتی این محصولات هستند، موجب شده است که اعضای حلقه پایینی زنجیره ناچار باشند اجناس خود را با نرخ‌هایی نازل در این دو کشور به فروش برسانند.

این روزها هم که رکود شدید بازار داخلی فولاد موجب شده است که محصولات نوردکاران در ایران بدون مشتری بماند، این دسته از تولیدکنندگان محصولات فولادی سخت به دنبال صادرات کالاهای خود به کشورهای همسایه هستند و برخی شنیده‌ها نیز از این حکایت دارد که نوردکاران هر تن از میلگردهای آجدار خود را با نرخ‌هایی بین ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار در بازارچه‌های مرزی در یک هفته اخیر به فروش رسانده‌اند.

این در حالی است که براساس گزارش هفته گذشته متال بولتن، شمش فولاد صادراتی ایران با نرخ‌هایی بین ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن در بنادر خلیج فارس به فروش می‌رسد و طبیعتا وقتی قیمت محصول نهایی از محصول میانی در بازارهای صادراتی تا این حد پایین‌تر است، صادرات مقاطع فولادی نه تنها هیچ ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب لطمه به اقتصاد ایران خواهد شد.

در مقابل اما نوردکاران تاکید دارند که هر گونه صادرات شمش فولادی مصداق خام‌فروشی است و دولت باید ضمن رایزنی با کشورهای همسایه در جهت کاهش عوارض وضع‌شده بر محصولات نهایی زنجیره فولاد ایران گام بردارد یا حداقل به نوردکاران کمک کند که بتوانند در بازار کشورهایی حضور پیدا کنند که چنین تعرفه‌های سنگینی بر واردات محصولات فولادی در آنها وضع نشده است.

ما نیز به بهانه این که مجددا بحث صادرات مقاطع فولادی به کشورهای همسایه با نرخ‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی و حتی ارزان‌تر از قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در محافل فولادی داغ شده است، یک بار دیگر به سراغ اعضای زنجیره فولاد رفته‌ایم تا برای این کلاف سردرگم که چه کنیم که نه خام‌فروشی کنیم، نه ارزان‌فروشی محصول نهایی، راه‌حلی پیدا کنیم.

در این میان اما امید ظفر، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران پایین بودن قیمت میلگرد ایران نسبت به شمش صادراتی ما در بازارهای جهانی را ناشی از سیاست‌گذاری اشتباه در بازار داخلی دانست و به خبرنگار فولادبان گفت: اکنون در بازار داخلی نیز حاشیه سود تولید میلگرد بسیار پایین‌تر از شمش فولادی است، چراکه تولیدکنندگان میلگرد بیشتر از شمش هستند و عرضه‌کنندگان میلگرد رقابت بیشتری دارند.

وی افزود: نکته مهم دیگر این که فاصله میان قیمت پایه شمش و میلگرد در بورس کالا طی سه ماه گذشته بسیار اندک تعیین شده است، به طوری که این فاصله قیمتی بعضا حتی کفاف هزینه‌های حمل شمش به کارخانه را نیز نمی‌دهد و تداوم این موضوع و بالا نگه داشتن تصنعی قیمت شمش در بورس کالا باعث شده است تا بعضا حتی نرخ شمش فولادی در بازار از میلگرد بالاتر باشد.

رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر بناب تاکید کرد: در حال حاضر 90 درصد قیمت تمام‌شده محصولات نوردی از جمله میلگرد را مواد اولیه یعنی فولاد خام تشکیل می‌دهد و با این شرایط، برخی افراد نوردکاران را متهم به گران‌فروشی می‌کنند؛ غافل از اینکه ریشه این گرانی‌ها بالا بودن قیمت شمش فولادی و تعیین غیرمنصفانه و غیرعادلانه نرخ آن است.

این فعال نوردی با بیان این که نوردکاران فولادی تولیدکننده‌های واقعی بخش خصوصی در صنعت فولاد هستند، عنوان کرد: متاسفانه تداوم سیاست‌گذاری‌های اشتباه برای زنجیره فولاد باعث شده است که فاصله قیمتی بین شمش و میلگرد نه تنها در بازار داخلی، بلکه در بازارهای جهانی نیز معکوس شود.

ظفر در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که تولیدکنندگان شمش از انواع یارانه‌ها و سهمیه‌ها برخوردارند و از همین رو، قیمت تمام‌شده آنها بسیار کمتر از بازارهای جهانی است. در حالی که فروش آنها بر اساس قیمت جهانی بوده و این بی‌عدالتی باعث ضرر و زیان مستمر نوردکاران شده است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ادامه داد: در سال‌های اخیر ارزان‌فروشی شمش فولاد در بازارهای جهانی آن هم با حجم و تناژ بالا به حدی بوده است که کشورهای همجوار ما با استفاده از مواد خام ایران اقدام به احداث واحدهای نوردی کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است تا این کشورها برای حمایت از واحدهای نوردی خود تعرفه واردات وضع کنند و حتی برای واردات محصولات نهایی ایران تعرفه بالاتری نسبت به محصولات سایر کشورها در نظر بگیرند و این اتفاق پایین‌تر بودن قیمت محصول نهایی ایران نسبت به نرخ مواد خام در بازارهای جهانی را به همراه داشته است.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان اظهار امیدواری کرد: امید است مسئولان دولتی راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنند و با بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها از تولید کنندگان داخلی حمایت کرده و صادرات را به سمت محصولات پایین‌دستی با ارزش افزوده بیشتر هدایت کنند و با رایزنی با کشورهای همسایه مسیر صادرات محصولات ایرانی را هموارتر کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors