جلب اعتماد مردم؛ لازمه عرضه معادن در بورس/ بخش خصوصی واقعی راهبر عرضه معادن در بازار سرمایه باشند

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که اعتماد مردم نسبت به دولت و حاکمیت با توجه به اتفاقات پیش‌آمده در بورس از بین رفته است، تصریح کرد: لازمه عرضه معادن در بازار سرمایه، جلب اعتماد مردم است و اگر بخش خصوصی واقعی راهبر عرضه معادن باشند، می‌توان به عرضه معادن در بورس امید داشت.

به گزارش فولادبان؛ در این گیر و دار که سهامداران بورس در پی خارج کردن پول‌های خود از این محفل سرمایه‌گذاری هستند، هفته گذشته سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه معادن در بازار سرمایه خبر داد. زرندی در این‌باره گفت که با توجه به تعاملات خوب صورت‌گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان ورود معادن به بازار سرمایه در قالب شرکت سهامی عام پروژه یا صندوق‌های جسورانه اکتشاف و بهره‌برداری فراهم شده است.

به گفته معاون وزیر صمت، با این ابزار، امکان ایجاد شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی و سرمایه‌گذاری‌های کلان در پایین‌دست نیز فراهم می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند با ساختار مالی شفاف و پویا موجب توسعه بخش معدن شوند و اولین صحبت‌ها هم در این‌باره با فعالان بخش معدن انجام شده است تا با تاسیس هیات موسس و اخذ مجوزهای لازم، پس از واگذاری ۸۲ معدن تعطیل و راکد در اختیار دولت به این شرکت‌ سهامی عام، مردم در توسعه معادن شریک شوند.

این هفته نیز مجلس شورای اسلامی در همین راستا در میان رسیدگی به مفاد اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰، به وزارت صمت جهت واگذاری معادن تعطیل از طریق بازار سرمایه مجوز داد و مقرر کرد که این وزارتخانه با هماهنگی شورای عالی بورس آیین‌نامه اجرایی چگونگی این واگذاری‌ها را تدوین کند.

برخی کارشناسان حوزه معدن عقیده دارند، بسیاری از تصمیم‌هایی از این دست که در وزارت صمت یا مجلس گرفته می‌شود، قابل اجرا نیستند و همه آن‌ها در حد حرف باقی می‌مانند که این طرح هم می‌تواند یکی از آن‌ها باشد؛ اما باید این مسئله را هم در نظر گرفت که این تصمیم در زمانی گرفته شده است که کسی دیگر به بازار سرمایه اعتمادی ندارد.

همچنین باید توجه داشت برای عرضه یک شرکت در بازار سرمایه باید گزارش‌های زیادی مورد تأیید سازمان بورس قرار گیرد و به نظر می‌رسد تا زمان روی کار بودن دولت فعلی، شاید نتوان روی عرضه معادن در بورس حساب زیادی باز کرد.

در این میان اما بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در رابطه با عرضه معادن در بورس اوراق بهادار به خبرنگار فولادبان گفت: این ایده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت پیشنهاد شده است تا از روز اول نه تنها معادن راکد، بلکه معادن فعال هم برای رفع نیازهای مالی مربوط به توسعه آن‌ها، در بورس عرضه شوند؛ چراکه اکنون این دسته از معادن، نمی‌توانند نیازهای خود را از طریق کمک گرفتن از نظام بانکی کشور تأمین کنند، بنابراین می‌توان این نیازها را با حجمی از نقدینگی که دست مردم است، برطرف کرد.

وی افزود: اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که برخی فعالان حوزه معدن دیگر علاقه‌ای به فعالیت در این تجارت ندارند و با عرضه معادن در بورس، این دسته از فعالان هم می‌توانند از این طریق معدن خود را به فروش برسانند و برخی دیگر هم به واسطه ضمانت بورس می‌توانند اوراقی را منتشر کنند تا مردم آن اوراق را بخرند یا بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که بورس باید ساز و کار مناسبی برای عرضه معادن ایجاد کند، تصریح کرد: بورس اوراق بهادار باید از کارشناسان خبره استفاده کند تا معادن را به‌درستی ارزشیابی کنند، چون 98.3 درصد معادن کشور را SMEها تشکیل می‌دهند که بهره‌برداران آن فعالان بخش خصوصی هستند و کارشناسان باید بتوانند با مشخص کردن ارزش واقعی این معادن، بسته به میزان نیاز مالی بهره‌بردار معدن جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای، برای عرضه بخشی از سهام یا فروش معدن در بورس قیمت‌گذاری کنند.

شکوری با بیان این که اطلاعات زیادی درباره شرکت‌های سهامی عام پروژه وجود ندارد، عنوان کرد: در خصوص بحث شرکت‌های سهامی و صندوق‌های عام پروژه که از سوی مسئولان وزارت صمت مطرح شده است، اطلاعات زیادی وجود ندارد و مشخص نیست که آیا معادن را می‌خواهند از طریق این صندوق‌ها را عرضه کنند یا خیر یا اساسا متولی این صندوق‌ها کیست؟

وی در ادامه بیان کرد: همچنین مشخص نیست که با عرضه معادن در بازار سرمایه، آیا واقعا وزارت صمت قصد خصوصی کردن معادن را دارد یا خیر، چون با دولتی شدن معادن راه به جایی نمی‌بریم، اما اگر بخش خصوصی واقعی راهبر عرضه معادن باشند و مردم سهامدار آن‌ها شوند، می‌توان به عرضه معادن در بورس امید داشت.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره اثر عرضه معادن در بورس گفت: در صورت عرضه مناسب معادن در بازار سرمایه، معدن‌های کشور توسعه می‌یابند و همین مساله سبب می‌شود تا صنایع معدنی بدون رانت به فعالیت خود ادامه دهند.

شکوری در پایان به بی‌اعتمادی ایجادشده در میان سهامداران خرد نسبت به بازار سرمایه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه دولت و حاکمیت اعتماد عمومی به بازار سرمایه را خدشه‌دار کرده‌اند و واقعیت این است که مردم کمتر به دولت اعتماد می‌کنند، ولی ما باید اعتماد مردم را جلب کنیم و تضمین‌هایی به آن‌ها بدهیم تا مردم به واسطه گارانتی بورس و کارشناسی صورت‌گرفته در این نهاد، در توسعه معادن شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *