جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تلاش وزارت صمت برای آزادسازی واردات ورق فولادی/ احتمال کاهش تعرفه واردات ورق به 5 درصد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تلاش این وزارتخانه برای آزادسازی واردات انواع ورق فولادی خبر داد و گفت: وزارت صمت درصدد است با کاهش تعرفه واردات انواع ورق فولادی از 26 به 5 درصد، واردات این محصول را به علت نیاز بازار و کمبود این محصول و کمک به تعدیل قیمت آن آزاد کند.

به گزارش فولادبان؛ بازار ورق فولادی سال‌هاست که گرفتار مشکل گرانی، کمبود و احتکار است و علی‌رغم تغییر چندباره شیوه عرضه انواع ورق فولادی در بورس کالا و عرضه سهمیه‌ای آن به برخی تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی، هنوز هم خبرها از وجود واسطه‌هایی در این بازار حکایت دارد که به دلیل برخورداری از سهمیه‌های غیرواقعی در سامانه بهین‌یاب یا دریافت سهمیه‌ از تولیدکنندگان بزرگ، انواع ورق فولادی را از بورس کالا یا درب کارخانجات می‌خرند و با سودهایی کلان در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

با ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد قرار شد تولیدکنندگان ورق تمام محصولاتشان را برای عرضه داخلی به بورس کالا بیاورند، اما هنوز هم با وجود بهبود محسوس حجم عرضه انواع ورق شاهد آن هستیم که بخش عمده‌ای از تولیدات این محصول در بازار آزاد به فروش می‌رسد و محاسبات فولادبان براساس آمارهای انجمن فولاد و بورس کالا نشان می‌دهد که در دی‌‌ماه فقط 49 درصد حجم کل تولید ورق فولادی کشور که صادر نشد، به بورس کالا آمد.

در مجموع هم با وجود بهبود اندک اوضاع بازار آشفته ورق در ماه‌های پس از اجرای شیوه‌نامه فولاد، هنوز هم واسطه‌گری در بازار ورق بیداد می‌کند و بسیاری از فعالان بازار آهن اعتقاد دارند که انحصار موجود در تولید و عرضه ورق به این واسطه‌گری‌ها دامن زده است. به همین دلیل است که گویا سیاستگذاران معدنی وزارت صمت به دنبال کاهش تعرفه واردات ورق هستند تا شاید با تامین بخشی از نیاز بازار از طریق واردات، کمی حباب قیمتی ورق فولادی تخلیه شود.

در همین راستا، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با فولادبان از تلاش‌های این وزارتخانه برای آزادسازی واردات انواع ورق فولادی خبر داد و گفت: وزارت صمت درصدد است واردات انواع ورق فولادی را به علت نیاز بازار و کمبود این محصول و کمک به تعدیل قیمت آن آزاد کند.

وی افزود: تعرفه واردات انواع ورق در حال حاضر 26 درصد است که با آزادسازی واردات، این تعرفه براساس نامه ارسالی معاون امور صنایع وزرات صمت به 5 درصد خواهد رسید که البته رقم نهایی این تعرفه پس از موافقت نهایی مسئولان گمرک ایران تعیین خواهد شد.

امیری ادامه داد: انواع ورق فولادی شامل کاهش تعرفه واردات خواهد شد و بنابراین در صورت به نتیجه رسیدن این مصوبه، تعرفه واردات تمام انواع ورق گرم و سرد کمتر می‌شود تا هم نیاز داخل تامین شود و هم قیمت‌ها پایین بیاید.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: در صورت تصویب این موضوع، تعرفه واردات انواع ورق احتمالا از ابتدای سال آینده کاهش می‌یابد و تلاش‌ها برای اجرای این تصمیم در راستای مراجعه مستمر فعالان اقتصادی به وزارت صمت برای تامین نیازشان به ورق است.

وی ضمن ناکافی دانستن تولیدات فولاد مبارکه برای تامین نیاز بازار داخلی به انواع ورق فولادی تاکید کرد: مطابق ظرفیت کارشناسی فولاد مبارکه اصفهان، کشور ما سالانه به 13 میلیون تن ورق فولادی نیاز دارد، اما فولاد مبارکه و شرکت‌های دیگر به اندازه کافی ورق تولید نمی‌کنند و نمی‌توانند نیاز داخل را به طور کامل تامین کنند.

امیری در پایان تاکید کرد: تولیدات ورق فولادی مبارکه غالبا تک سایز است و تمام نیاز داخل را پوشش نمی‌دهد. این در حالی است که بازار کشور به شدت به ورق‌های زیر 5 میلیمتر نیاز دارد و با توجه به کمبود شدید این نوع ورق‌ها، تصمیم گرفته شده است که واردات آن‌ها آزاد شود و به محض موافقت گمرک ایران، این تصمیم اجرا خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors