جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 09 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مصوبه فولادی شورای رقابت پیش از ابلاغ شیوه‌نامه تصویب شده است/ سال آینده؛ قانون مجلس ملاک زنجیره فولاد خواهد بود

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت در واکنش به آخرین تغییرات ایجادشده در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا عنوان کرد: پیش از ابلاغ شیوه‌نامه دولت، مصوبه‌ای در حوزه فولاد در شورای رقابت به تصویب رسید و ممکن است بورس در قیمت‌گذاری‌های اخیر بر مبنای همین مصوبه عمل کرده باشد. البته ما پس از تعطیلات عید، طرح مجلس درباره زنجیره فولاد را بررسی خواهیم کرد تا در سال آینده قانون زنجیره فولاد ملاک عمل باشد.

به گزارش فولادبان؛ دو هفته‌ای است که شیوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا به ماجرایی جدید برای زنجیره فولاد کشور تبدیل شده است؛ به نحوی که اخیرا شاهد آن هستیم که در قیمت‌گذاری فولاد، فرمول موجود در شیوه‌نامه فولادی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب 28 آبان 99 به طور کامل از سوی مسئولان بورس کالا کنار گذاشته شده است و البته برخی مدیران وزارت صمت در گفت‌وگو با فولادبان اظهار کرده‌اند که این کار بورس بر مبنای مصوبه‌ای از سوی شورای رقابت بوده است.

ما نیز با توجه به نقش بسیارمهم چگونگی قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بر بازار فولاد کشور و البته آسیب‌های ایجاد تغییرات پیاپی در این زمینه بر این بازار، برای این که از جزئیات ماجرا و نوع تاثیر مصوبه فولادی شورای رقابت بر نحوه تعیین قیمت پایه فولاد با خبر شویم، به سراغ یکی از اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت رفتیم.

روح‌الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده قوه مقننه در شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان در واکنش به آخرین تغییرات ایجادشده در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا عنوان کرد: قیمت‌گذاری‌های اخیر بورس کالا خارج از دستورات شیوه‌نامه دولت بوده و آن‌طور که برخی مسئولان وزارت صمت اظهار کرده‌اند، ظاهرا بورس براساس مصوبات پیشین شورای رقابت عمل کرده است.

وی افزود: البته با توجه به فشردگی جلسات رسیدگی به بودجه 1400، شورای رقابت اخیرا جلسه‌ای را برگزار نکرده است، اما پیش از ابلاغ شیوه‌نامه دولت، مصوبه‌ای در حوزه فولاد در شورای رقابت به تصویب رسید و ممکن است بورس برمبنای همین مصوبه عمل کرده باشد.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت ادامه داد: بورس کالا ساز و کار مخصوص به خودش را برای قیمت‌گذاری دارد و اصولا تعیین قیمت محصولات بورسی زیر نظر شورای عالی بورس انجام می‌شود، اما بورس کالا نباید از ضوابط کلی عدول کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به ارائه جزئیات طرح فولادی مجلس به صحن علنی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: معتقدیم که در شرایط کنونی بازار فولاد، نه اجرای شیوه‌نامه و نه اجرای مصوبه شورای رقابت، اثر مهمی نخواهد داشت و پس از تعطیلات عید، طرح مجلس را در این زمینه بررسی خواهیم کرد تا در سال آینده قانون زنجیره فولاد ملاک عمل باشد.

عباسپور در پایان تاکید کرد: اکنون در بازار فولاد شاهد شرایط نابسامانی هستیم و به نظر می‌رسد شیوه‌نامه دولت هم به درستی اجرا نشد؛ به همین دلیل، کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این مساله ورود پیدا کرد و ما منتظریم پس از پایان بررسی لایحه بودجه، جزئیات طرح پیشنهادی ما در صحن علنی تصویب شود و بازار فولاد با اجرای قانون جدید سامان یابد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors