جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 09 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

امیری: شیوه‌نامه فولاد پس از پایان بررسی بودجه اصلاح می‌شود

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره آخرین جزئیات موضوع اصلاح شیوه‌نامه فولاد گفت: آیین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه با توجه به پیشنهادات انجمن‌های تخصصی حوزه فولاد آماده ارائه به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی است، اما در حال حاضر چون بودجه 1400 در مجلس بررسی می‌شود، نمایندگان فرصت کافی برای بررسی طرح پیشنهادی زنجیره فولاد را ندارند و پس از بررسی نهایی بودجه، طرح پیشنهادی زنجیره فولاد بررسی خواهد شد.

به گزارش فولادبان؛ از ۲۸ آبان که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد با امضای محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ابلاغ شد تا امروز، کش‌وقوس‌های فراوانی درباره چگونگی اجرای این شیوه‌نامه شکل گرفته است و پس از تعویض معاون امور صنایع و معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اثر حاشیه‌های ایجادشده پیرامون نحوه اجرای این مصوبه، اکنون صرف نظر از کنار گذاشته شدن شیوه‌نامه در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی از سوی مسئولان شرکت بورس کالا، آخرین تحول مربوط به مصوبه فولادی اخیر دولت وعده سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت مبنی بر اصلاح 15 روزه این مصوبه است.

وعده‌ای که اردشیر سعدمحمدی آن را روز 13 بهمن در سخنرانی خود در هفتمین همایش سالانه استیل پرایس داد و گفت از مجلس ۱۵ روز مهلت گرفته است تا با انجمن‌های فولادی همفکری کند و با همراهی یکدیگر شیوه‌نامه را اصلاح کنند. حالا با توجه به این که دقیقا 26 روز از آخرین وعده فولادی سعدمحمدی می‌گذرد، به سراغ یکی از مدیران زیرمجموعه او یعنی سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت رفته‌ایم تا آخرین جزئیات موضوع اصلاح شیوه‌نامه فولاد را از او جویا شویم.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این‌باره با اشاره به جمع‌آوری نظرات اصلاحی تشکل‌های زنجیره فولاد درباره شیوه‌نامه فولاد به خبرنگار ما گفت: آیین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه با توجه به پیشنهادات انجمن‌ها آماده ارائه به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی است، اما در حال حاضر چون بودجه 1400 در مجلس بررسی می‌شود، نمایندگان فرصت کافی برای بررسی طرح پیشنهادی زنجیره فولاد را ندارند و پس از بررسی نهایی بودجه، طرح پیشنهادی زنجیره فولاد بررسی خواهد شد و امیدواریم با اختصاص زمان برای بررسی طرح اصلاحی شیوه‌نامه، طرح فولادی خود مجلس نیز به‌زودی به تصویب نهایی برسد.

امیری در خصوص مفاد اصلاحی شیوه‌نامه فولاد توضیح داد: طبق طرح پیشنهادی ما، تمام محصولات فولادی شامل شمش، اسلب، انواع ورق و مقاطع طویل فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند  و در این راستا، واحدهای تولیدکننده بیلت، بلوم و اسلب فولادی موظف به عرضه تمام محصولات خود طبق برنامه هفتگی هستند و از طرف دیگر، واحدهای تولید کننده مقاطع تخت و طویل نیز موظف به عرضه انواع محصولاتشان در بورس کالا هستند.

وی افزود: تغییرات ایجادشده در شیوه‌نامه تماما با مشورت و همفکری انجمن‌های تخصصی زنجیره فولاد صورت گرفته است و آنچه تشکل‌های تخصصی و بزرگان صنعت فولاد از جمله انجمن فولاد، انجمن نوردکاران، انجمن سنگ آهن و سندیکای لوله و پروفیل گفته‌اند در اصلاحات وزارت صمت لحاظ شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: برخی پیشنهادات مانند لزوم عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا و تخصیص سهمیه برای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی دولت به‌ویژه طرح‌های مربوط به صنایع دفاع نیز از جمله پیشنهاداتی بود که وزارت صمت بر آن اصرار داشت، اما برخی انجمن‌ها نظری متفاوت داشتند.

امیری با تاکید بر اصلاح شیوه‌نامه در جهت تقویت بازارهای صادراتی تصریح کرد: طبق این اصلاحیه و بنا به پیشنهاد وزارت صمت، مقرر شد درصدی از محصولات تولیدی واحدهای فولادی برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شود، چون این بازارها یک روزه به دست نمی‌آیند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید با برنامه‌ریزی درست برای صادرات، حجم و میزان صادرات مشخص شود تا واحدهای فولادی بتوانند طرح‌های توسعه‌ای خود را دنبال کنند. همچنین نیاز ارزی صادرکنندگان نیز باید مشخص باشد و البته همه این موارد در اصلاح شیوه‌نامه گنجانده شده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره آخرین تغییرات ایجادشده پیرامون نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نیز توضیح داد: شورای رقابت برای تعیین قیمت‌ها و تنظیم بازار ارجحیت دارد و اکنون بورس کالا با تبعیت از قیمت‌های جهانی و فرمول‌های پیشنهادی این شورا توانسته است نرخ محصولات فولادی را  پایین‌تر از قیمت‌های جهانی تعیین کند.

امیری در ادامه در اظهار نظری جالب عنوان کرد: بورس کالا نه‌تنها در قیمت‌گذاری‌هایش بد عمل نکرده است، بلکه بسیار سنجیده و مستقل توانسته قیمت‌ها را تنظیم کند و این موضوعی است که در هفته‌های اخیر طبق تصمیم معاون اول رئیس‌جمهور رخ داد؛ به نحوی که هدایت قیمت‌ها با دستور آقای جهانگیری به بورس سپرده شد تا این نهاد بتواند در تعیین قیمت مستقل عمل کند و از سوی دیگر، فقط یک نهاد و سازمان در این‌باره پاسخگو باشد.

وی در پایان با تاکید بر این که بورس کالا مسئول تعیین قیمت‌هاست، تصریح کرد: وزارت صمت کاری به تعیین قیمت ندارد و وظیفه‌اش حمایت از تولید ملی است و ما برای تولید ریل‌گذاری می‌کنیم و فقط سیاست‌گذار معدن و صنایع معدنی محسوب می‌شویم؛ ولی آنچه که مهم است، اینکه تمام واحدها محصولاتشان را به طور منظم در بورس عرضه کنند تا بازار فولاد دچار مشکل نشود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors