جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حرکت آرام بازار روی بال‌های فرمول جدید و فروکش کردن تنش‌های ارزی

با توجه به احتمال کاهش نرخ ارز با توافقات جدید بانک مرکزی و فروکش کردن تنش‌های ارزی بر اثر خروج کم‌درسر ایران از پروتکل الحاقی و همچنین رکود تقاضای مصرفی در بازار فولاد کشور و البته روند نزولی قیمت محصولات فولادی در بورس کالا با اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری، به نظر می‌رسد بازار آهن در هفته پیش رو روندی آرام را تجربه کند.

به گزارش فولادبان؛ این هفته بالاخره لغو اجرای پروتکل الحاقی با توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با کمترین تنش اجرا شد و از سوی دیگر، در روزهای اخیر مشخص شد که آمریکا برای استفاده ایران از منابع ارزی خود در کره جنوبی چراغ سبز نشان داده است و البته برخلاف گفته رئیس کل بانک مرکزی این منابع تنها از طریق کانال مالی سوئیس و برای خرید غذا و دارو کاربرد خواهد داشت و به طور مستقیم وارد بازار ارز نمی‌شود.

به هر حال، به نظر می‌رسد همین خوش‌بینی‌های موجود در هفته پیش رو باعث نزولی شدن روند کلی بازار ارز شود؛ این در حالی است که نرخ دلار نقدی در بازار آزاد این هفته در سه روز ابتدایی کاهش ۱۴۰۰ تومانی را تجربه کرد، اما در دو روز بعدی ۸۵۰ تومان افزایش یافت تا روی رقم ۲۵ هزار و ۳۵۰ بسته شود و احتمال رشد بیشتر قیمت دلار در هفته آتی مگر در صورت بروز تنش‌های سیاسی جدید بعید به نظر می‌رسد؛ البته از افزایش مجموعا 97 تومانی میانگین موزون هفتگی نرخ  حواله‌جات دلار در سامانه نیما در هفته‌ای که گذشت و رسیدن این نرخ به رقم 23 هزار و 957 تومان نیز نباید غافل شد.

از روندهای دیگر تاثیرگذار بر بازار فولاد کشورمان نیز افزایش قیمت محصولات جهانی است؛ به طوری که پس از رشد محسوس قیمت قراضه وارداتی ترکیه در یک هفته گذشته و البته افزایش تقاضا برای محصولات فولادی بخصوص در قاره اروپا و کمتر بودن میزان رشد تولید از مصرف فولاد در نقاط مختلف جهان، این هفته براساس گزارشات متال بولتن، نرخ بیلت CIS با افزایش ۱۳ دلاری به ۵۶۶ دلار رسید و میلگرد این منطقه نیز با ‌رشد ۱۰ دلاری، ۶۱۰ دلار در هر تن قیمت خورد. محصولات صادراتی چین از جمله ورق گرم نیز در هفته‌ای که گذشت با رشد قیمت قابل توجهی مواجه شد.

اما در بازار داخلی فولاد فعلا در بخش تقاضای مصرفی شاهد تحرک قابل توجهی که معمولا در بهمن و اسفند هر سال مشاهده می‌کردیم، نیستیم و همین موضوع باعث شده است که با وجود افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و رشد نسبی قیمت ارز در دو هفته گذشته، این هفته  در اغلب مبادی با کاهش ملایم قیمت محصولات فولادی مواجه باشیم.

به نحوی که براساس برآورد فولادبان، متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد در طول این هفته ۲۷۱ تومان کاهش داشت و به ۱۲ هزار ۷۷۰ تومان رسید، میانگین قیمت انواع نبشی نیز افت ۴۶۱ تومانی را تجربه کرد و رقم 13 هزار و 179 تومان را به ثبت رساند و متوسط قیمت انواع پروفیل با ضخامت ۲ نیز با کاهش ۳۷۲ تومانی ۲۲ هزار و 178 تومان قیمت خورد.

اما این روزها برای تولیدکنندگان شمش القایی خوب به نظر نمی‌رسد، علت آن هم رشد قیمت‌های داخلی قراضه آهن در هفته‌های گذشته و مقاومت گردانندگان بازار این محصول در برابر کاهش قیمت با وجود روند نزولی قیمت شمش و سایر محصولات فولادی است؛ هرچند که بسیاری از القایی‌ها در سال‌های اخیر به مصرف آهن اسفنجی روی آورده‌اند، اما هنوز قیمت قراضه بر فعالیت‌هایشان تاثیر می‌گذارد.

در هفته جاری نیز شاهد آن بودیم که با وجود کاهش ۴۲۰ تومانی متوسط نرخ شمش القایی، میانگین قیمت قراضه تنها ۲۰ تومان کاهش پیدا کرد. تداوم این روند نیز می‌تواند آتش زیر خاکستر باشد، چراکه مارجین سود رسته تولید شمش القایی معمولا در بدترین حالت حدود ۲۵ درصد بوده، اما اکنون این مارجین سود به کمتر از 16 درصد نیز تنزل پیدا کرده است.

این هفته همچنین شاهد این نکته بودیم که بورس کالا ظاهرا اجرای شیوه‌نامه فولاد را حداقل در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی به طور کامل کنار گذاشته است و تحت دستورالعمل جدیدی فعالیت می‌کند که گویا دوستان بورس ضرورتی برای شفاف‌سازی آن نمی‌بیننند و به نظر می‌رسد که بورس کالای تحت نظر وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس در کره مریخ قرار دارد، چون روی زمین به کسی جوابگو نیست.

از این مساله که بگذریم این هفته در معاملات بورس کالا شاهد آن بودیم که بخش زیادی از عرضه‌های ورق گرم فولاد گیلان به علت قیمت پایه بالا بدون مشتری ماند، اما روند قیمت کشف‌شده در معاملات شمش و مقاطع طویل در مقایسه با هفته قبل کاهشی بود، به نحوی که مثلا متوسط قیمت نهایی سبد مخلوط میلگرد آجدار ۲ درصد افت کرد و قیمت کشف‌‌شده شمش بلوم هم نسبت به هفته گذشته 4.9 درصد پایین‌تر آمد.

در هفته پیش رو نیز اگر فرمول استفاده‌شده در بورس یعنی ۹۵ تا 97 درصد میانگین موزون قیمت محصولات فولادی در هفته گذشته استفاده شود، بازهم با کاهش قیمت پایه شمش و مقاطع طویل مواجه خواهیم بود و با توجه به رکود تقاضا در هر دو حوزه و احتمال رقابت اندک برای خرید این محصولات، به نظر می‌رسد در معاملات این هفته بورس کالا نیز قیمت نهایی شمش و مقاطع طویل کاهشی باشد.

بنابراین در پایان باید گفت که اغلب روندهای موثر بر بازار محصولات فولادی در هفته پیش رو نوید هفته‌ای آرام برای قیمت‌های بازار آزاد را می‌دهد، مگر این که این آرامش تحت تاثیر عوامل خارجی بازار بخصوص تنش‌های سیاسی و ارزی قرار گیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors