جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شیوه‌نامه فولاد کنار گذاشته شده است/ 95 درصد میانگین موزون پایانی؛ مبنای جدید تعیین نرخ پایه فولاد

دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تاکید بر کنار گذاشته شدن شیوه‌نامه فولاد در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: براساس توافق صورت‌گرفته میان شورای رقابت و بورس کالا، از این به بعد مبنای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی، ضریب 95 درصد میانگین موزون قمیت پایانی هر کالا در عرضه‌های هفته قبل خواهد بود.

به گزارش فولادبان؛ تغییرات ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد که گویا شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به دست باد سپرده شده است و دیگر حتی نیم‌نگاهی هم به فرمول موجود در آن در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس نمی‌شود.

برآیند شنیده‌های ما از منابع رسمی و غیررسمی در این زمینه نشان می‌دهد که در معاملات هفته گذشته ورق گرم و معاملات این هفته تمام محصولات فولادی در بورس کالا ظاهرا مدیران این شرکت قیمت پایه محصولات فولادی را به‌جای آن که براساس شیوه‌‌نامه دولت تعیین کنند، مطابق مصوباتی که پیش از ابلاغ شیوه‌نامه در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در شورای رقابت به تصویب رسیده بود، تعیین کرده‌اند.

البته حتی اگر مصوبات شورای رقابت هم مبنای تعیین قیمت پایه فولاد در بورس در دو هفته گذشته نبوده باشد، آنچه کاملا روشن شده، این است که مسئولان بورس کالا حداقل در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی اجرای شیوه‌نامه را به طور کامل کنار گذاشته‌اند و توجهی هم به نظرات وزارت صمت در تعیین نرخ پایه فولاد ندارند.

آخرین محاسبات و اطلاعات دریافتی درباره چگونگی تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا نیز نشان می‌دهد که این هفته و هفته گذشته پایه ورق گرم در بورس کالا براساس ضریب ۱۰۰ درصد میانگین نرخ ورق گرم صادراتی چین و منطقه  CISضربدر نرخ تسعیر ارز نیمایی محاسبه شد.

همچنین در عرضه‌های هفته جاری بورس کالا نرخ پایه شمش نیز براساس ضریب ۹۵ درصد میانگین موزون نهایی قیمت کشف‌شده شمش بلوم در معاملات هفته گذشته بورس کالا تعیین شد و در عرضه‌های مقاطع طویل فولادی نیز نرخ‌های پایه براساس ضریب 97 درصد متوسط قیمت کشف‌‌شده سبدهای میلگرد آجدار با طول عادی در عرضه‌های هفته قبل محاسبه گردید.

البته نکته مهم اینجاست که این تغییر مبنای قیمت‌گذاری، موجب رشد بین 11 تا 16 درصدی نرخ پایه انواع ورق گرم فولادی نسبت به دو هفته گذشته شد، اما در عرضه‌های این هفته شمش و مقاطع طویل، شاهد افت حدودا یک درصدی قیمت پایه شمش بلوم و کاهش 2.4 درصدی نرخ پایه مقاطع طویل فولادی نسبت به هفته گذشته بودیم.

برای پیگیری آخرین تحولات مربوط به تغییر شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا به سراغ حسام‌الدین والی، دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان یکی از کارشناسان مطلع این صنعت رفته‌ایم تا ماجرا از زبان او جویا شویم.

والی درباره آخرین شنیده‌های خود پیرامون چگونگی تغییر مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا  به خبرنگار ما گفت: بعد از اجرای شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد و مشخص شدن ضعف‌های آن و اعتراض فعالان صنایع فولادی، این شیوه‌نامه کنار گذاشته شده و قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا طبق روش جدیدی که توسط شورای رقابت تدوین شده است، تعیین می‌شود.

وی افزود: در هفته جاری، با توافقی که بین شورای رقابت و شرکت بورس کالای ایران صورت گرفته است، قیمت پایه شمش بر مبنای ضریب ۹۵ درصد میانگین موزون قیمت پایانی شمش در هفته گذشته محاسبه شد و برای سایر محصولات فولادی هم از این به بعد، مبنای تعیین قیمت پایه، ۹۵ درصد میانگین موزون قیمت پایانی همان کالا در عرضه‌های هفته قبل خواهد بود.

دبیر رسته القایی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در پایان درباره آثار این تغییر مبنای قیمت‌گذاری بر بازار فولاد کشور توضیح داد: به نظر می‌رسد با این تصمیم، قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی با کاهش همراه شود و هم‌زمان میزان صادرات فولاد نیز توسط تولیدکنندگان افزایش یابد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors