جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

قرار نیست بورس کالا همیشه از وزارت صمت مشورت بگیرد

یک منبع آگاه مرتبط با مقامات تصمیم‌گیر در حوزه فولاد با اشاره به تغییرات ایجادشده در تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا گفت: تعیین قیمت پایه محصولات فولادی به صورت انحصاری در اختیار بورس کالا قرار دارد و هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی نظر خود را به این شرکت تحمیل کند. البته در یک مقطعی بورس کالا با توجه به شرایط بازار از وزارت صمت برای تعیین قیمت مشاوره می‌گرفت، اما لزومی ندارد که این روال همیشه ادامه داشته باشد.

به گزارش فولادبان؛ از تاریخ ابلاغ شیوه‎‌‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حدود 100 روز می‌گذرد، اما تغییرات ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا نشان می‌دهد که گویا این شیوه‌نامه به دست باد سپرده شده است وحتی نیم نگاهی هم به فرمول موجود درآن در نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس نمی‌شود.

این در حالی است که منابع رسمی و غیررسمی در یک هفته گذشته به فولادبان گفته‌اند که شورای رقابت موضوع تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا را به طور کامل به دست گرفته است یا حداقل نرخ محصولات فولادی در بورس کالا با تصمیم مدیران این شرکت براساس مصوباتی که پیش از ابلاغ شیوه‌نامه، برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در شورای رقابت تصویب شده بود، تعیین می‌شود و مسئولان بورس دیگر توجهی به شیوه‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و نظرات وزارت صمت در این زمینه ندارند.

دیروز هم مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به آخرین تغییرات ایجادشده در نحوه تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا به فولادبان گفت که شورای رقابت، شیوه جدید تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا را تدوین کرده است، اما امروز برخی منابع آگاه از چگونگی تعیین قیمت فولاد در بورس کالا به ما گفتند که قیمت‌های پایه این هفته محصولات فولادی در بورس کالا را خود این شرکت تعیین کرده و شورای رقابت نقشی در این زمینه نداشته است.

این منبع آگاه به خبرنگار ما گفت: تعیین قیمت پایه محصولات مختلف بر عهده بورس کالاست و این موضوع به صورت انحصاری در اختیار بورس کالا قرار دارد و هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی نظر خود را به این شرکت تحمیل کند.

وی درباره نحوه تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته نیز توضیح داد: در حال حاضر کمیته‌ای برای پایش بازار در بورس کالا تشکیل شده است که براساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز درباره  تعیین قیمت پایه فولاد تصمیم می‌گیرد. قیمت تمام محصولات فولادی در بورس نیز زیر نظر همین کمیته تعیین می‌شود و اصولا همیشه بورس کالا تعیین‌کننده اصلی قیمت‌ها بوده است.

این منبع آگاه مرتبط با مقامات تصمیم‌گیر حوزه فولاد ادامه داد: بورس کالا، طبق قانون و آیین‌نامه‌های موجود، قیمت پایه محصولات مختلف را تعیین می‌کند وهیچ لزومی ندارد که فرد یا نهادی مانند شورای رقابت یا وزارت صمت تعیین‌کننده قیمت پایه فولاد باشند.

وی تلویحا به کنار گذاشته شدن شیوه‌نامه فولاد در تعیین نرخ محصولات فولادی در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: در یک مقطعی بورس کالا با توجه به شرایط بازار، مشکلات تحریمی و جهش نرخ ارز و دستور مقام معظم رهبری خطاب به ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ها، از وزارت صمت برای تعیین قیمت مشاوره می‌گرفت، اما لزومی ندارد که این روال همیشه ادامه داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors