جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ثبات نسبی و کاهش ملایم نرخ محصولات فولادی در روز خروج ایران از پروتکل الحاقی

بازار آزاد مقاطع طویل و قوطی و پروفیل فولادی با وجود خروج ایران از پروتکل الحاقی و تشدید تنش‌های سیاسی بین دولت و مجلس، امروز هم در روند ثبات نسبی و کاهش ملایم نرخ‌ها قرار گرفته است و به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف برجام و آینده نرخ ارز کاملا روشن نشود، مشتریان بازار آهن تمایلی به فعالیت در این بازار نخواهند داشت و وضعیت صبر و سکوت همچنان ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش فولادبان؛ در روز خروج ایران از پروتکل الحاقی نرخ ارز رو به بالا حرکت کرد، اما سرعت این افزایش قیمت از آنچه که پیش از این پیش‌بینی می‌شد، کمتر بود، به نحوی که در بازار آزاد شاهد آن هستیم که نرخ دلار نقدی بعد از رشد 250 تومانی در ساعت‌های نخست بازگشایی بازار، در ادامه 30 تومان افت کرد و به 24 هزار و 720 تومان رسیده است. البته در روز جاری از صبح تا حالا قیمت فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی در مجموع نزدیک 320 تومان از عصر دیروز بیشتر شده و با رقم 24 هزار و 521 تومان اعلام شده است.

ظاهرا این موضوع قابل توجه نبودن افزایش نرخ ارز که به نوعی حاکی از تلاش بازارساز برای کنترل بازار در روزهای نخست کاهش شدید تعهدات برجامی ایران است و البته اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره مذاکره با کره جنوبی و ژاپن جهت آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران که می‌تواند نرخ ارز را به ریل نزولی بازگرداند، پالس‌های مثبتی را برای بازار فولاد مخابره کرده و باعث شده است خریداران همچنان از خرید دست نگه دارند و تولیدکنندگان بازهم ناچار به کاهش قیمت شوند.

این مساله البته با کاهش 2.4 درصدی نرخ پایه مقاطع طویل فولادی در معاملات فردای بورس کالا نسبت به هفته گذشته و البته رقابت اندک زیر یک درصدی برای خرید شمش بلوم از این بازار فیزیکی در معاملات امروز آن بخصوص در شرایطی که قیمت پایه شمش نیز در معاملات امروز حدود یک درصد کاهش پیدا کرده بود، همراه شده است و همه این مسائل باعث شده که بازار آهن چه در حوزه مقاطع طویل و چه در حوزه قوطی و پروفیل سیری نسبتا نزولی داشته باشد.

البته امروز بخش زیادی از تولیدکنندگان میلگرد و تیرآهن قیمت محصولاتشان را با احتیاط ثابت نگه داشته‌اند، اما در حوزه‌های نبشی و ناودانی و قوطی و پروفیل، ریزش قیمت بیشتر از ثبات نسبی مشاهده می‌شود؛ نکته اساسی اما اینجاست که همین قیمت‌های اعلامی هم در بازار آزاد خریدار ندارد و تولیدکنندگان و بنگاه‌داران همچنان برای جذب مشتری ناچار به زیرفروشی هستند، به ویژه آن که قیمت پایه میلگرد آجدار در معاملات فردای بورس کالا از برآورد ما درباره متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار طبق نرخ‌های اعلامی امروز نوردکاران در بازار آزاد حدود 700 تومان پایین‌تر است.

به نحوی که هم‌اکنون (14:50 سه‌شنبه 5 اسفند) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ عمده تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را نسبت به روز گذشته ثابت اعلام کرده‌اند و برخی کارخانه نیز قیمت‌های اعلامی خود را بین 100 تا 200 و حتی بعضا تا 450 تومان کاهش داده‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 400 تا 13 هزار و 550 تومان قرار گرفته است.

در روز جاری برخی تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و سپری نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و بسیاری از واحدهای تولیدی این محصولات نیز نرخ‌هایشان را بین 100 تا 300 تومان نسبت به دیروز کمتر کرده‌اند.

در این میان اما امروز عمده تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و براساس شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران قیمت سایزهای 14 و 16 تیرآهن ذوبی 20 هزار تومان از دیروز کمتر شده، اما نرخ سایر سایزهای پرفروش این محصول ثابت مانده است.

امروز همچنین با وجود ثبات نسبی قیمت‌های اعلامی از سوی برخی تولیدکنندگان قوطی و پروفیل، بیشتر تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 100 تا 300 تومان کاهش داده‌اند و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 در کانال 21 هزار و 700 تا 22 هزار و 700 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors