جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سایه سنگین مناسبات خارجی بر بازار شب عید/ آیا فشار دلاری بازار را راه می‌اندازد؟

در هفته‌ای که گذشت، بازار فولاد بیشتر شاهد جدال روندهای دلاری و سیاسی از یکسو و نبود تقاضا و عوامل فاندامنتال از سوی دیگر بود.

به گزارش فولادبان؛ این هفته در بازار ارز طی یک هفته پرنوسان در نهایت نرخ دلار نقدی با رشد ۱۰۰ تومانی روی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد و میانگین موزون حواله نیما نیز با افزایش ۳۶۳ تومان به ۲۳ هزار و ۸۶۰ تومان رسید.

در بازار ارز با دو عامل افزایش تقاضای مصرفی آخر سال از یکسو و نقد نشدن مطالبات ارزی بخصوص از کشورهای عراق و کره جنوبی از سوی دیگر مواجه هستیم، البته افزایش فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها به لطف همکاری همه ارکان حاکمیتی با دولت دست بانک مرکزی را برای تامین ارز بازتر کرده است.

اما در در بخش دیگر سایه سنگین مناسبات بین‌المللی و موضوع برجام کاملا بر بازار احساس می‌شود، به نحوی که بازار که بخشی از انتظارات تورمی بایدنی را پیش‌خور کرده بود، با رویکرد قابل تامل از سوی دولت جدیدی کاخ سفید مواجه شد.

در کل شاید بتوان گفت تنها تغییر در سیاست کاخ سفید اضافه شدن خط نستعلیق به حساب توئیتر کاخ سفید بود و در عمل تا اینجا سیاست‌های ترامپ از سوی دولت جدید آمریکا دنبال شده است.

این هفته قرار است ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند و از سوی دیگر نصب سانتریفیوژهای نسل جدید شروع شود. به عبارت دیگر جدال هر دو طرف منازعه برای کسب امتیاز این هفته به اوج خواهد رسید و افزایش تماس کشورهای غربی از جمله آنگلا مرکل با روحانی در همین چارچوب قابل تحلیل است.

اما کماکان روندهای افزایشی در بازار ارز بیشتر خودنمایی می‌کند، هرچند بازارساز توانست بعد از چند بار افزایش، آرامش را به بازار ارز برگرداند، اما احتمال رشد نرخ دلار روی موج تقابل برجامی همچنان زیاد است. همین روند نشانه ادامه فشار ارز بر بازار فولاد در هفته آتی خواهد بود.

این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت، مبادی فروش مقاطع فولادی عمدتا تحت تاثیر قیمت ارز قیمت‌ها را بالا و پایین بردند. در نهایت، متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در طول یک هفته گذشته با رشد ۲۹۳ تومانی به ۱۳ هزار و ۴۱ تومان رسید.

میانگین قیمت انواع نبشی در بازار آزاد نیز افزایش ۳۰۶ تومانی داشت و روی  قیمت ۱۳ هزار و ۶۴۰ تومان بسته شد. متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد با رشد ۸۳۶  تومانی به ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

میانگین قیمت انواع شمش القایی در بازار آزادبا رشد ۴۵۰ تومانی به ۱۱ هزار و ۷۷۵ تومان رسید و همچنین قیمت ورق سیاه ۲ رول عرض ۱.۲۵ فولاد مبارکه در بازار آزاد با افزایش ۱۰۰۰ تومانی ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت خورد.

از سوی دیگر در بورس کالا بعد از دو هفته اعمال ضریب ۷۵ درصد CIS در معاملات مقاطع طویل فولادی، این هفته در روز عرضه مقاطع ضریب ۸۰ درصد اعمال شد، اما ۹۵/۷ درصد حجم عرضه میلگرد آجدار با طول عادی به قیمت ۱۲ هزار و ۵۳۱ تومان با احتساب مالیات و رقابت ۰/۷ درصدی معامله شد.

باید توجه داشت که در هفته پیش رو رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهد کرد، اما دورنمایی از باز شدن گره‌ها دیده نمی‌شود، چون اساسا در سناریو جدید غرب اساسا لغو تحریم‌ها هدف نیست و از سوی دیگر، ایران می‌گوید فقط لغو عملی تحریم‌ها را می‌پذیرد.

روندهای معاملات بورس کالا و بازار ارز نشان می‌دهد احتمالا در هفته آتی نیز شاهد نوسان رو به بالای قیمت‌ها در بازار فولاد کشور البته با شیب کم خواهیم بود، مگر این که در عوامل خارج بازار اتفاق خاصی رخ دهد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors