جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دامنه نوسان نامتقارن هم به داد بورس نرسید

با وجود این که اعمال قوانین جدید بورس از این هفته در تالار شیشه‌ای صورت گرفت، بازهم بازار سرمایه ضرر و زیان داد تا اعتماد سرمایه‌گذاران این بازار بیشتر از قبل از بین برود.

به گزارش فولادبان؛ از روز شنبه همین هفته بود که قوانین جدید بر معاملات بازار سرمایه اعمال شدند. یکی از این قوانین جدید دامنه نوسان بین 2- تا 6+ درصد بود که اعلام خبر آن در هفته گذشته جو مثبتی را در بورس ایجاد کرد و این بازار را به ریل صعودی بازگرداند.
در روز شنبه این هفته نیز همین موضوع تأثیر مثبت خود را روی بازار گذاشت، اما سقوط بورس در روزهای بعدی نشان داد که معامله‌گران همچنان به بازار سرمایه اعتماد ندارند و به دنبال خارج کردن پول‌های خود از این بازار هستند، به نحوی که اگر دامنه نوسان در معاملات این هفته نامتقارن نبود، بازار بیش از این‌ها هم پایین می‌آمد.
در هفته‌ای که گذشت، در 4 روز از 5 روز معاملاتی شاهد افت شاخص کل بودیم و فقط به لطف معاملات و رشد روز شنبه بود که شاخص کل در مجموع معاملات این هفته رشد 2 درصدی را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد.
در این شرایط، در صورتی که خیلی از کارشناسان با تعیین دامنه نوسان نامتقارن برای معاملات مخالفت می‌کنند، اما برخی دیگر از کارشناسان بر این عقیده‌اند که اوضاع بورس به گونه‌ای است که این دامنه نوسان می‌تواند کمک شایانی به نگه داشتن آن کند تا بازهم شاهد افت‌های شارپی و با شیب شدید شاخص کل نباشیم.
در این میان اما رشد 3.7 درصدی شاخص هم وزن در همین هفته نشان از افزایش سفته بازی در سهم‌های کوچک داشت. این در حالی است که اختلاف سهام بنیادی بازار از ارزش ذاتی خود به وضوح بیش از این اختلاف در خصوص سهام کوچک است.
شاخص فلزات اساسی هم در این هفته، هم‌پا با نماگر اصلی بورس حرکت کرد. این شاخص که روز اول هفته رشد خیلی خوبی را تجربه کرد، در ادامه، شاهد افزایش فشار فروش بود و فقط در یک روز که نمادهای اصلی این گروه از جمله «فولاد» و «فملی» متوقف بودند و بازگشایی آن‌ها صعود قابل توجهی را به همراه داشت، در سایر روزهای این هفته شاخص فلزات اساسی با دردسر مواجه شد و در حالت کلی روندی رو به کاهش داشت و به نوعی می‌توان گفت که دامنه نوسان جدید به داد این شاخص رسید تا افت شدیدتری را نداشته باشد.
در مجموع نیز شرایط این روزهای بازار سرمایه منفی ارزیابی می‌شود، چراکه میزان فروش سهم‌ها در گروه‌های مختلف صنعتی بسیار زیاد است و برخی کارشناسان این عقیده را دارند که نسلی وارد بازار شده‌اند که همه چیز را مثل فست فود سریع و بی‌دردسر می‌خواهد و افراد عجول زیادی در بازار هستند که حوصله خرید سهام و صبر کردن برای رشد آن را ندارند و از آنجا که نقدشوندگی در بازار سرمایه بسیار اتفاق می‌افتد، با یک کلیک سرمایه مردم به سرعت از این بازار خارج می‌شود و بورس روندی منفی را در پیش می‌گیرد.
پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فولادبان در رابطه با تحلیل شرایط کلی بازار سرمایه عنوان کرد: بعد از رشدی که بیشتر سهم‌های بورس بخصوص سهام بزرگتر تجربه کردند، مجدد شاهد فشار عرضه‌ها در بازار بودیم که البته این موضوع طبیعی است؛ زیرا عده ای از معامله‌گران، نوسانگیر هستند و نگاه کوتاه‌مدتی به بازار دارند. باتوجه به اینکه این افراد نیز به روند صعودی بورس امیدی ندارند و این بازار را خنثی می‌دانند، عرضه‌های خود را بیشتر کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین اتفاق پیش روی بازار و کلیت اقتصاد ایران، موضوع توافق ایران و آمریکا در برجام است، تصریح کرد: اگر پالس مثبتی در بازار دیده نشود، امیدهای مربوط به توافقات برجامی از بین خواهد رفت و مجددا شاهد برئز انتظارات تورمی خواهیم بود.
نوروزی در پایان تاکید کرد: با وجود این شرایط، باید رفتار بانک مرکزی را به عنوان بازارساز اصلی بازار سرمایه دنبال کرد تا متوجه واکنش آن شویم و تشخیص دهیم که آیا این نهاد، توان حفظ شرایط بازار را دارد یا به طور مجدد نوعی انبساط و وضعیت بد در بازار سرمایه بروز پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors