جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

با بهبود در بازارهای غیرچینی، تقاضای سنگ آهن قوی می‌ماند

تاکنون همه تصورات مبنی بر کاهش قیمت سنگ آهن پس از تعطیلات سال نوی چینی بی‌اساس بوده است. برعکس، قیمت سنگ آهن برای تحویل به تیانجین پس از افت شدید در نیمه دوم ژانویه، این روزها به بالای مرز 160 دلار در هر تن افزایش یافته است.

به گزارش فولادبان؛ موسسه Breakwave Advisors در تحلیلی درباره وضعیت بازار سنگ آهن جهان در سال جاری میلادی نوشت: کاهش تولید غول معدنی برزیل Vale در سال گذشته و نشانه‌هایی از ادامه تلاش این شرکت برزیلی برای رسیدن به تولید کامل تا حدی عامل اصلی رشد اخیر قیمت سنگ آهن بوده است. از این رو احتمالاً در کوتاه‌مدت رشد عرضه جهانی سنگ آهن با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر این، مقامات چینی محدودیت‌های زیادی را در جشن‌های حوالی سال نو چین اعمال کردند. با محدود شدن برخی سفرها در این کشور، تقاضای چین برای این زمان از سال بالاتر از حد معمول است و از قیمت‌های بالاتر حمایت می‌کند.

نگاه بسیاری از ناظران بازار نیز برای ماه‌های آینده مثبت است، به طوری که بانک کردیت سوئیس پیش‌بینی قیمت خود را برای نیمه اول سال 2021 با 55 درصد افزایش به 170 دلار در هر تن ارتقا داده است. این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی همچنین پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای سنگ آهن در بازارهای جهانی با افزایش 30 میلیون تنی در سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه شود.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران کالا چشم‌انداز صعودی برای قیمت سنگ آهن را حفظ کرده‌اند، ارتباط قیمت سنگ آهن با بازارهای سهام معکوس شده است، چراکه سهام بسیاری از شرکت‌های معدنی با تخفیف نسبت به قیمت‌های فعلی سنگ آهن معامله می‌شود.

تحلیلگران معادن در بانک JPMorgan اقدام به تحلیل قیمت سهام شرکت‌های معدنی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت سهام عمده تولیدکنندگان مانند BHP و ریو تینتو حاکی از احتمال رسیدن نرخ سنگ آهن زیر 70 دلار در هر تن است. البته فقط زمان نشان خواهد داد که از بین پیش‌بینی‌های فعالان بازار سهام و فعالان بازارهای کالایی کدام یک صحیح هستند، اما در این مرحله چنین کاهش چشمگیری در قیمت سنگ آهن بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا تقاضای جهانی ثابت خواهد ماند. از این رو، برخی سرمایه‌گذاران سهام می‌توانند در آینده شگفتی‌های دل‌پذیری داشته باشند.

با توجه به موقعیت غالب چین در بازار سنگ آهن، با در اختیار داشتن حدود 70 درصد از بازار جهانی، بیشتر تمرکز فعلی بر زمان کاهش هزینه‌های بسته‌های اقتصادی دولت‌ها است. این انتظار وجود دارد که چین هزینه‌هایش را در سال جاری کاهش دهد تا از انبساط بیش از حد اقتصادش جلوگیری کند، زیرا این امر تاکنون از مرحله بهبودی فراتر رفته است. با این حال، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که تقاضای کشورهای غیر از چین برای سنگ آهن می‌تواند هرگونه کاهش تقاضا در چین را جبران کند.

داده‌های موسسه Refinitiv حاکی از آن است که سنگ آهن تخلیه‌شده در بنادر خارج از چین در ژانویه، در مقایسه با سال گذشته، حدود سه درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه در ژانویه 2020 بیشتر مناطق جهان هنوز تحت تأثیر کرونا قرار نگرفته بودند، این آمار نشان می‌دهد تقاضا برای سنگ آهن در خارج از چین نیز شروع به بازیابی کرده است.

در ژانویه 2021، حجم واردات در اروپای غربی و ژاپن اندکی کمتر از سطح یک سال پیش بود، اما در مقایسه با کمترین میزان در ژوئن 2020 حدود 50 درصد افزایش داشت. با توجه به آسیبی که کرونا بر بسیاری از اقتصادهای جهان وارد کرده است، حتی رشد نسبتا کم سالانه تقاضا برای سنگ آهن را باید یک گام بزرگ رو به جلو و امیدوارکننده برای ماه‌های آینده در نظر گرفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors