جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بودجه 1400 بالاخره از پیچ تصویب در صحن علنی عبور کرد

بالاخره امروز پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین دولت و مجلس و برو بیای مسئولان تعیین بودجه، کلیات اصلاحیه بودجه سال آینده به تصویب نمایندگان مجلس رسید و قرار است از فردا کمیسیون تلفیق کار خود را روی بررسی جزئیات بودجه سال آینده آغاز کند.

به گزارش فولادبان؛ پس از کشمکش‌های فراوان در مجلس بر سر تصویب لایحه بودجه، امروز با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای دفاع از اصلاحیه لایحه بودجه سال 1400، کلیات نسخه اصلاح‌شده این لایحه با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد و کمیسیون تلفیق مجلس قرار است از فردا به بررسی جزئیات بودجه بپردازد.

نماینده دولت چه گفت؟

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه با تغییرات اصلاحی دولت برای سال 1400، با اشاره به موضوع بخشنامه طول سال مالی و اتمام آن در 29 اسفند که از جانب ریاست مجلس مورد سوال قرار گرفت و وی در این راستا اعلام کرد که در راستای اصلاحات مورد نظر نمایندگان با توجه به تاکیدی که آنها بر لحاظ کردن نظرات مقام معظم رهبری داشتند، اقدام شد.

وی درباره تغییرات صورت‌گرفته در اصلاحیه بودجه سال 1400 تأکید کرد که در این اصلاحیه به مواردی از جمله کاهش هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، کاهش تأمین کسری بودجه از طریق فروش اوراق، افزایش منابع درآمدی جدید، یکسان‌سازی قیمت ارز و آماده شدن بستر شفاف‌سازی در این حوزه‌ها، جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم و موارد دیگر پرداخته شده است.

جبهه مخالفان

بعد از صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت نیز نمایندگان مخالف و موافق این لایحه صحبت‌های خود را در صحن علنی مجلس آغاز کردند و ابتدا حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده محلات در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در لایحه پیشین مصارف ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و در این اصلاحیه مصارف بالغ بر ۸۵۴ هزار میلیارد تومان است که یعنی هزینه‌ها افزایش داشته است. رابطه سهم شرکت ملی نفت با بودجه به دقت تبیین نشده است، قیمت هر بشکه ۵۰ دلار واقعی نیست. همچنین انتشار اوراق، دولت بعد را مقروض می‌کند؛ این افزایش ۲۵۰۰ میلیارد تومانی افزایش معناداری است، در اینجا زمینه فساد وجود دارد. به علاوه ۲۰ هزار میلیاردی را که برای روستا‌های سیستان و بلوچستان اختصاص داده بودند، کاهش داده‌اند.

مصطفی آقامیرسلیم هم ضمن مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1400 گفت:  بودجه هر کشور متناسب با مسائل مالی آن و در راستای رفع مشکلات اساسی تنظیم می‌شود. بودجه اصلاح‌شده نسبت به بودجه قبلی ۳ تا ۴ درصد تغییر کرده و در این میان صرفا برخی اصلاحات مد نظر کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، امروز مسائل اشتغال، رکود و تورم از جمله مشکلات اساسی کشور به شمار می‌روند که در این بودجه به هیچ‌کدام از این مشکلات توجه جدی نشده است؛ در واقع، بودجه ارائه‌شده بر مبنای هزینه‌ها و بدون توجه به درآمد‌ها تدوین شده است.

این نماینده مردم تهران در ادامه تأکید کرد: در این میان باید یادآور شد اصلاحات ساختاری نیز در بودجه ارائه‌شده مورد توجه قرار نگرفته و درآمد‌های مالیاتی به‌خوبی مشخص نشده است. این بودجه سیاسی و انتخاباتی است و مطابق فرآیند‌های بودجه سال ۹۶ تدوین شده است. همچنین در کمیسیون تلفیق دلار ۴۲۰۰ تومانی به نقد کشیده شد، اما در اصلاحیه ارائه‌شده توجهی به این موضوع نشده که این امر بیانگر ویژه‌خواری‌ها و فسادزا بودن بودجه است و قطعا با توجه به اعمال نشدن تغییرات مورد نظر کمیسیون تلفیق در جزئیات بودجه، سال آینده دست دولت بسته خواهد شد.

جبهه موافقان

در جبهه موافقان این لایحه، سید شمس‌الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت خلاف رویه اول که ابهامات بسیاری را در بودجه برای نمایندگان ایجاد کرده بود، پذیرفت که باید اصلاحیه بدهد و این اصلاحیه ارائه‌شده قدم خوبی از جانب دولت است و باید پذیرفت که تایید کلیات به معنای تایید جزئیات نیست، بنابراین باید در وهله اول کلیات مورد تایید قرار گیرد تا بتوان با دقت جزئیات را مورد بررسی قرار داد. همچنین دولت در اصلاحیه ارائه‌شده بسیاری از ابهامات لایحه را برطرف کرده است، به این معنا که در بیان عبارات و اصطلاحات دقت نظر صورت گرفته که این اقدام دولت قابل تقدیر است.

در ادامه هم مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق اصلاحیه لایحه بودجه سال آینده تصریح کرد: اولویت مردم حذف تورم است که موضوع بررسی کلیات لایحه بودجه منطبق بر آن خواهد بود بخصوص که کسری بودجه دولت، موتور تورم‌زایی کشور است. هزینه‌تراشی باعث می‌شود دولت در جای دیگر و از جیب مردم این هزینه را جبران کند، لذا نباید برای مردم هزینه‌تراشی کنیم؛ همچنین بودجه باید شفاف باشد، چنانچه در حال حاضر هنوز لایحه شفافیت ندارد و مقداری از درآمد‌ها به فروش نفتی حواله شده است که مشخص نیست محقق شود. بودجه موتور توزیع رانت بوده و هست که باید آن را خاموش کرد؛ همچنین دارایی‌فروشی برای تأمین هزینه‌های جاری ممنوع است.

کمیسیون تلفیق؛ سه شیفت پای بودجه

با تمامی این تفاسیر، لایحه بودجه برای تعیین جزئیات از فردا مهمان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی است تا بررسی‌های لازم درباره جزئیات آن انجام شود. رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق در این باره گفته است که احتمالا جلسات این کمیسیون به صورت سه شیفت ادامه پیدا خواهد کرد تا هر چه سریع‌تر گزارش آن به صحن علنی ارائه شود، زیرا از یکشنبه هفته آینده قرار است که جزئیات بودجه در صحن علنی بررسی شود و این احتمال وجود دارد که در بخش‌هایی از بودجه به دلیل نیاز به رایزنی، شورای نگهبان با حضور در جلسات کار بررسی و اعلام نظر نسبت به مصوبات را انجام دهد و به این صورت ضمن صرفه‌جویی در زمان به دولت برای اجرای بودجه کمک خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors