جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 28 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شورای رقابت اختیار تعیین قیمت ورق را دارد/ نرخ ورق ایرانی وابسته به قیمت‌های چین و CIS

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با تاکید بر این که شورای رقابت اختیار تعیین قیمت ورق‌های زیر 35 میلیمتری را دارد، گفت: طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت ورق بر حسب میانگین قیمت چین و CIS ضربدر ارز نیمایی تعیین خواهد شد و این محاسبه نیز در روز جاری باعث بالا رفتن قیمت ورق در بورس کالا شد؛ یعنی قیمت ورق امروز براساس روال شورای رقابت در بورس کالا تعیین شده بود.

به گزارش فولادبان؛ شب گذشته در اطلاعیه عرضه انواع محصولات فولادی برای معاملات امروز بورس کالا شاهد افزایش 16.1 درصدی قیمت پایه ورق گرم B فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد گیلان نسبت به عرضه‌های دو هفته پیش این محصول بودیم، به نحوی که قیمت این محصولات به نحوی تعیین شده بود که هیچ تناسبی با فرمول ارائه‌شده در شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد نداشت.

همین مساله اعتراض خریداران این نوع ورق را به همراه داشت و صبح امروز با وجود این که خبر کاهش قیمت این محصول نیز شنیده شد، اما در نهایت شاهد آن بودیم که این قیمت‌های پایه کاهش پیدا نکرد و ورق گرم B فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد گیلان با همان نرخ پایه 16 هزار و 40 تومان به تابلوی معاملات راه پیدا کردند و اتفاقا با رقابت نسبتا بالایی هم روی همین قیمت‌های پایه گران به فروش رفتند.

روش نامشخص و بدون شفاف‌سازی رسانه‌ای قیمت پایه انواع ورق گرم در معاملات امروز و دیروز بورس کالا که اولا باعث سه نرخی شدن نرخ این محصول در بورس کالا شد (به نحوی که برای اولین بار بعد از اجرای شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت قیمت پایه ورق گرم B، ورق گرم C و ورق گرم در بورس کالا متفاوت با یکدیگر اعلام شد) و ثانیا رشد چشمگیر نرخ پایه این محصول نسبت به روزهای گذشته را به همراه داشت، شائبه‌های زیادی را در میان فعالان بازار فولاد درباره احتمال کنار گذاشته شدن شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت مطرح کرد.

در ادامه، پیگیری‌های فولادبان از یک منبع آگاه در کارگزاری‌های بورس کالا نشان داد ظاهرا شیوه‌نامه قیمت‌گذاری در بورس کالا برای همه محصولات فولادی در حال کنار گذاشته شدن است و آغاز این کار با ورق بوده و بعید نیست به‌زودی این رویه برای قیمت پایه میلگرد، شمش و سایر محصولات فولادی نیز اعمال شود.

برخی گمانه‌زنی‌ها نیز از این حکایت دارد که این تغییر رویه قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا ناشی از فشار کمیسیون اقتصادی مجلس به وزارت صمت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری فولاد جهت حفظ منافع سهامداران فولادی در بورس اوراق بهادار بوده است که از قضا احسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز دیروز در همین زمینه در توئیتی اعلام کرد نمایندگان مجلس با وزارت صمت بر سر حذف قیمت‌گذاری دستوری فولاد به توافق رسیده‌اند.

بعد هم شنیده‌های دیگر فولادبان از برخی منابع آگاه دیگر در میان تولیدکنندگان محصولات فولادی بر ما ثابت کرد که نرخ‌های امروز ورق گرم به‌جای فرمول تعیین‌شده در شیوه‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطابق آنچه شورای رقابت تعیین کرده، در نظر گرفته شده است. ظاهرا پیشنهاد شورای رقابت نیز این بوده است که برای تعیین قیمت‌های امروز ورق گرم در بورس کالا به جای 80 درصد نرخ‌های صادراتی ورق گرم منطقه CIS، نرخ‌های پایه براساس 100 درصد میانگین قیمت فوب بنادر چین و منطقه CIS فوب دریای سیاه ضربدر نرخ دلار نیمایی در نظر گرفته شود. همچنین منبع آگاه ما تاکید کرد که این قیمت پایه براساس پیشنهاد شورای رقابت و نه تولیدکنندگان ورق تعیین شده و از طرف بورس کالا پذیرفته شده است.

ما هم با توجه به این که احتمال دارد این رویه برای عرضه‌های سایر محصولات فولادی در بورس کالا نیز اعمال شود، به سراغ یکی از مدیران دولتی مطلع در این حوزه رفتیم و شنیده‌های ما از آن مقام وزارت صمت نیز این موضوع را تایید کرد که ظاهرا بعد از گره خوردن بازار فولاد کشور به نرخ محصولات فولادی منطقه CIS حالا قرار است با تعیین قیمت‌ها براساس پیشنهاد شورای رقابت و نه فرمول موجود در شیوه‌نامه پای قیمت‌های چینی هم به تعیین قیمت محصولات فولادی حداقل در انواع ورق فولادی در بورس کالا باز شود.

سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این‌باره به خبرنگار فولادبان گفت: طبق شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، نرخ محصولات فولادی در بورس کالا طبق ضریب 80 درصد قیمت‌های منطقه‌ای CIS تعیین می‌شود، اما اخیرا قرار شده که با توجه به ساز و کار جداگانه شورای رقابت که دستورات و مصوباتش ضمانت اجرایی دارد، قیمت ورق فولادی بر اساس فرمول پیشنهادی این شورا تعیین شود.

وی افزود : طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت ورق بر حسب میانگین قیمت چین و CIS ضربدر ارز نیمایی تعیین خواهد شد و این محاسبه نیز در روز جاری باعث بالا رفتن قیمت ورق در بورس کالا شد؛ یعنی قیمت ورق امروز براساس روال شورای رقابت در بورس کالا تعیین شده بود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به این که ستاد تنظیم بازار نیز برنامه‌ای برای تعیین شیوه قیمت‌گذاری ورق در بورس کالا داشت، ادامه داد: شورای رقابت اختیار تعیین قیمت ورق‌های زیر 35 میلیمتری را دارد و اگر مصوبه ستاد تنظیم بازار تصویب می‌شد، قیمت‌های حال حاضر حتی شاید بالاتر از قیمت شورای رقابت تعیین می‌شد، ولی فعلا این مصوبه تصویب نشده و قیمت شورای رقابت تعیین کننده شده است؛ هرچند پیشتر طبق نامه معاون اول رئیس‌جمهور به معاون اقتصادی، قیمت‌گذاری محصولات فولادی به بورس کالا واگذار شده بود.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که سیف‌الله امیری در گفت‌وگو با ما این مساله را روشن نکرد که آیا قرار است قیمت پایه سایر محصولات فولادی نیز از این به بعد براساس فرمول موجود در شیوه‌نامه تعیین شود یا پیشنهاد شورای رقابت، اما این صبحت او که اختیار قیمت‌گذاری محصولات فولادی به بورس کالا واگذار شده است، نشان می‌دهد که احتمال وقوع این اتفاق چندان بعید نیست.

اگر این اتفاق رخ دهد، باید گفت یکی دیگر از ابلاغیه‌های تعیین قیمت و تنظیم بازار فولاد به تاریخ پیوسته و جالب اینجاست که عمر این شیوه‌نامه کوتاه‌تر از آن چیزی بود که قاطعیت اجرایی شدن آن سر و صدا به پا کرد؛ عجیب این که حواشی این شیوه‌نامه دو مسئول مهم دولتی را نیز از مرکب مدیریت به زیر کشید.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors