جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 26 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آرامش نسبی بازار مقاطع با ریختن تب دلار/ پروفیلی‌‎ها بازهم گران کردند

در شرایطی که دیروز بازار فولاد کشور تحت تاثیر صعود شدید هفته گذشته نرخ دلار با شیب تندی رو به افزایش گذاشته بود، اما آرام شدن اسب سرکش ارز آمریکایی در روز جاری موجب فروکش کردن التهابات روز گذشته بازار مقاطع طویل فولادی شده است و متقاضیان آهن‌آلات نیز در فضای تردید حاکم بر این بازار مجددا کمی عقب‌نشینی کرده‌اند؛ گرچه همچنان عمده تولیدکنندگان لوله و پروفیل بر طبل گرانی می‌کوبند.

به گزارش فولادبان؛ بازار محصولات نهایی صنعت فولاد کشور امروز البته به جز حوزه لوله و پروفیل وضعیت آرام‌تری را نسبت به روز گذشته سپری کرده است و با وجود این که بازهم کمابیش شاهد افزایش قیمت آهن‌آلات در روز جاری هستیم، اما هم شیب این افزایش قیمت‌ها در مقایسه با دیروز کمتر شده و هم تعداد شرکت‌هایی که به بالا بردن نرخ محصولاتشان پرداخته‌اند، کاهش یافته است.

همچنین شنیده‌های ما از فعالان بازار آهن نیز از این حکایت دارد که امروز تعداد معاملات انجام‌شده در این بازار نیز نسبت به روز گذشته به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده و به نوعی تب التهاب طرف تقاضا برای خرید محصولات فولادی در روز جاری به دلیل افت ملایم قیمت ارز فروکش کرده است.

به نوعی که حتی برخی بنگاه‌داران مقاطع طویل فولادی حاضر به ارائه تخفیف به مشتریان خود می‌شوند، اما عمده متقاضیان آهن‌آلات که نسیمی از احتمال کاهش ارز در روزهاری آتی را حس می‌کنند، حداقل امروز را از بازار عقب نشسته‌اند تا شاید در چند روز آتی بخصوص تا پیش از شروع خریدهای شب عید و رونق مرسوم تقاضای محصولات فولادی در آن ایام سال، بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایند.

در این میان، درباره آخرین وضعیت برجامی نیز باید گفت آن‌طور که از اخبار رسانه‌ها برمی‌آید، هنوز هیچ تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته در شرایط مذاکراتی و پیش‌شرط‌های دو طرف پدید نیامده و با وجود این که عمان می‌خواهد به طور سنتی نقش میانجیگری خود را ایفا کند، اما هنوز طرف ایرانی که به آمریکا بدبین است، حاضر نیست تا زمانی که ایالات متحده گامی جدی بردارد، دست از کاهش تعهدات خود بکشد و طرف آمریکایی نیز که از طرف سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و جمهوری‌خواهان تندرو تحت فشار است، نمی‌خواهد بدون گرفتن امتیاز پای میز مذاکره بنشیند.

همین مساله بلاتکلیفی درباره آینده قیمت ارز در میان‌مدت را که بی‌تردید به سرنوشت برجام گره خورده است، بیشتر می‌کند و حداقل تا سوم اسفندماه که تاریخ ضرب‌الاجل مجلس به دولت برای خروج از پروتکل الحاقی و کاهش شدید دسترسی‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی است، نمی‌توان درباره این که آیا خبری از گشایش‌های جدی در تبادلات بانکی ایران و آزادسازی منابع ارزی و در نتیجه کاهش نرخ ارز خواهد بود یا خیر، اظهار نظری قطعی کرد، گرچه درباره هرگونه تحلیلی در این زمینه نباید از انتخابات ریاست جمهوری و احتمال جهت‌دهی انتخاباتی به بازار ارز از سوی دولت یا طیف‌های سیاسی مخالف آن نیز غافل شد.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:30 یکشنبه 26 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد رشد 40 تا 270 تومانی برخی انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته بیشتر تولیدکنندگان میلگرد در روز جاری نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 650 تا 13 هزار و 700 تومان قرار گرفته است.

در روز جاری همچنین عمده تولیدکنندگان نبشی و ناودانی قیمت محصولات خود را ثابت نگه داشته‌اند و البته بعضی شرکت‌های این حوزه نیز در روز جاری از اعلام نرخ‌های روزانه خودداری کرده‌اند.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و برخی شرکت‌ها مانند فولاد ظفر بناب و گروه صنعتی ماهکار فلز قیمت‌های خود را به ترتیب 50 و 100 تومان افزایش دادند. همچنین شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران از رشد 20 تا 50 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای 14 تا 20 تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد.

امروز اما در بازار لوله و پروفیل برخلاف مقاطع طویل فولادی، عمدتا شاهد رشد پرشتاب قیمت‌ها هستیم؛ به نحوی که بیشتر تولیدکنندگان این حوزه نرخ سایزهای مختلف محصولاتشان را بین 200 تا 500 تومان افزایش داده‌اند و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز در کانال 22 تا 23 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors