جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دریافت مجوز استاندارد برای تولیدکنندگان شمش فولاد اجباری نیست/ واحدهای تولیدی مقاطع نباید از هرجایی شمش بخرند

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این که دریافت مجوز استاندارد برای واحدهای تولیدکننده شمش فولاد اجباری نیست، عنوان کرد: فولادسازان به دنبال دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد نیستند، اما اغلب کالاهایی که در این بخش تولید می‌شود، استانداردهای لازم را دارد. البته تولیدکنندگان مقاطع فولادی، خودشان باید مراقب کیفیت مواد اولیه مورد استفاده خود باشند و نباید از هر جایی شمش خریداری کنند.

به گزارش فولادبان؛ تولید فولاد با استفاده از کوره‌های القایی در سال‌های اخیر رشد مطلوبی پیدا کرده است و تولیدکنندگان القایی توانسته‌اند با تولید سالیانه بیش از 5 میلیون تن شمش فولاد یعنی حدود یک ششم فولاد خام تولیدی کشور، نقش مهمی در پیشرفت صنعت فولاد ایران ایفا کنند.

اما نکته مهمی که در تمام سال‌های گذشته درباره شمش‌های القایی وجود داشته، این است که عمده محصولات تولیدی این حوزه فاقد مجوزهای سازمان ملی استاندارد ایران هستند و همین مساله موجب شده است که اغلب تولیدکنندگان شمش القایی نتوانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند و در حال حاضر عمده تولیدکنندگان این شمش‌ها بخش اعظم محصولاتشان را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

این در حالی است که هم براساس شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد و هم مطابق طرح توسعه و تولید پایدار فولاد که احتمالا در آینده‌ای نزدیک در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل خواهد شد، تمام تولیدکنندگان حلقه میانی زنجیره فولاد باید محصولات خود را برای عرضه در بازار داخلی به بورس کالا بیاورند و بنابراین القایی‌ها نیز هرچه زودتر باید در پی دریافت نشان استاندارد ملی باشند.

نکته دیگر این است که نبود نظارت سازمان استاندارد بر شمش‌های القایی تولیدشده در کشور، موجب شده است که بخش زیادی از محصولات تولیدشده در این عرصه از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند و به تبع این موضوع، مقاطع طویلی که از این شمش‌های القایی تولید می‌شوند نیز دارای سطح کیفی نامطلوبی هستند و همین مساله می‌تواند موجب عدم استحکام کافی بناهای ساخته‌شده با استفاده از این نوع مقاطع ساختمانی باشد.

نکته دیگر نیز این است که به گفته برخی فعالان حوزه ساخت‌وساز، بخشی از تولیدکنندگان مقاطع طویل بخصوص آن دسته که شمش‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد و نه از بورس کالا تهیه می‌کنند و اغلب شرکت‌های کوچکتری دارند نیز به تولید محصولاتی می‌پردازند که فاقد نشان استاندارد هستند و این مساله نشان می‌دهد فارغ از چگونگی تامین مواد اولیه، برخی تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی محصولاتی تولید می‌کنند که نظارت مناسبی بر کیفیت آنها وجود ندارد.

با توجه به اهمیت مساله، این موضوعات را با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در میان گذاشتیم و نیره پیروزبخت نیز با بیان این که دریافت مجوز استاندارد برای واحدهای تولیدکننده شمش فولاد اجباری نیست، به خبرنگار فولادبان گفت: فولادسازان به دنبال دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد نیستند، اما اغلب کالاهایی که در این بخش تولید می‌شود، استانداردهای لازم را دارد.

وی افزود: بیشتر فولادسازان به دنبال تولید محصولاتی با کیفیت بالا هستند و این موضوع را در کیفیت مقاطع فولادی تولیدشده توسط این شرکت‌ها مشاهده می‌کنیم؛ اما برخی تولیدکنندگان که از کارگاه‌های زیر زمینی بهره می‌برند، دارای نواقصی در کیفیت محصولاتشان هستند و مشکل کیفیت پایین بخشی از فولاد تولیدی کشور را باید در این بخش جست‌وجو کرد.

پیروزبخت با تاکید بر این که تولیدکنندگان مقاطع فولادی، خودشان باید مراقب کیفیت مواد اولیه مورد استفاده خود باشند، ادامه داد: واحدهای تولیدی نباید از هر جایی شمش خریداری کنند و سازمان ملی استاندارد نمی‌تواند در این زمینه به هر موضوعی ورود کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پایان تصریح کرد: سازمان استاندارد بیشتر در بخش‌هایی ورود می‌کند که به محصول نهایی منتهی می‌شود و مردم به صورت مستقیم با آن سر و کار دارند. به طور مثال، اکنون در بخش خودروسازی، خودروی نهایی باید استانداردهای کیفی را رعایت کند و اگر قطعات آن بی‌کیفیت باشد، قطعا مجوزهای سازمان استاندارد را دریافت نخواهد کرد؛ ولی ما نمی‌توانیم برای هر قطعه از خودرو مجوز استاندارد صادر کنیم و اغلب به بررسی کیفیت محصولات نهایی می‌پردازیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors