جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رشد دلاری قیمت آهن‌آلات/ یخ رکود کم‌کم آب می‌شود

با توجه به تشدید تنش‌های سیاسی بر سر موضوع بازگشت ایران، آمریکا و اروپا به تعهدات برجامی در هفته‌های گذشته و شیب نسبتا تند صعود نرخ دلار در بازار آزاد، امروز در بازار آهن هم شاهد افزایش محسوس قیمت محصولات فولادی به‌ویژه در حوزه لوله و پروفیل هستیم و هم مشاهده می‌کنیم که رکود حاکم بر این بازار رفته‌رفته با نگرانی از گرانی بیشتر نرخ‌ها رنگ می‌بازد.

به گزارش فولادبان؛ وضعیت برجام خوب نیست و آن لبخندهایی که در ایام پیروزی بایدن یا روز بر تخت نشستن او بر دهان برخی مسئولان ایران نقش بسته بود، فعلا خشک شده و امیدها برای کاهش نرخ ارز در دوره دموکرات‌ها نیز فعلا رنگ باخته است. از یک طرف، آمریکایی که خودش از برجام خارج شده، از ایران می‌خواهد به برجام برگردد و از طرف دیگر، ایران که براساس ضرب‌الاجل مجلس یکی پس از دیگری گام‌های مربوط به کاهش تعهدات را برمی‌دارد، تاکید کرده است که آمریکا ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند تا پس از آن ما به تعهداتمان برگردیم و در تازه‌ترین رویداد برجامی هم سه کشور اروپایی که خودشان در پنج سال اخیر بسیاری از تعهداتشان را زیر پا گذاشته‌‌اند، به ایران بابت آغاز مجدد فرآیند تولید فلز اورانیوم هشدار داده‌اند.

همه این اتفاقات نشان می‌دهد که شکل‌گیری مذاکرات مجدد بین ایران و آمریکا درباره از سر گیری اجرای برجام، با وجود این که هنوز هم امری محتمل به نظر می‌رسد، اما به این سادگی‌ها نخواهد بود و همین مساله موجب از بین رفتن انتظارات کاهشی در بازارهای مرتبط با ارز شده و قیمت دلار را در یکی دو هفته گذشته با شیب تندی روی ریل صعودی قرار داده است.

به نحوی که از عصر پنجشنبه 16 بهمن تا این لحظه (14:15 شنبه 25 بهمن) نرخ دلار نقدی در بازار آزاد مجموعا با افزایشی دو هزار تومانی به 25 هزار و 950 تومان رسیده و نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز در این مدت یک هزار و 230 تومان بالاتر رفته و آخرین بار با رقم 24 هزار و 980 تومان اعلام شده است. البته باید توجه داشت که امروز قیمت دلار نقدی تا مرز 26 هزار و 250 تومان نیز بالا رفت و در ساعت‌های اخیر این نرخ با افتی 300 تومانی مواجه شده است.

در بازار آهن کشور نیز قیمت محصولات فولادی هم براساس نرخ‌های اعلام درب کارخانه نوردکاران و هم براساس قیمت‌های کف بازار که از سوی بنگاه‌داران اعلام می‌شود، با شتابی بیشتر از هفته گذشته رو به رشد گذاشته است و البته بازهم تولیدکنندگان لوله و پروفیل سردمدار رشد قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد هستند.

آن‌طور هم که ما از وضعیت کف بازار آهن شنیده‌ایم، با وجود این که هنوز برخی خریداران نسبت به حبابی بودن رشد نرخ دلار و گرانی این روزهای محصولات فولادی امید دارند و از خرید دست کشیده‌اند، اما وضعیت رکودی بازار مانند هفته‌های گذشته نیست و پس از کاهش سطح رکود در روز پنجشبنه، امروز وضعیت بازار فولاد به گونه‌ای است که می‌توان گفت عمده خریداران به دلیل ترس از گرانی بیشتر به خرید آهن‌آلات روی آورده‌اند و تا حد زیادی بازار آهن از حالت رکود خارج شده است و با نزدیک شدن به شب عید در صورت عدم بازگشت نرخ دلار به روند نزولی، سطح تقاضا طبیعتا از این هم بالاتر خواهد رفت.

نکته مهم در این میان اما آن است که براساس برخی محاسبات تخمینی، قیمت پایه میلگرد در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا با در نظر گرفته شدن ضریب 80 درصد متوسط نرخ میلگرد صادراتی CIS در هفته گذشته و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بین 12 هزار و 300 تا 12 هزار و 500 تومان خواهد بود و با توجه به این که این نرخ‌ها بین 300 تا 600 تومان از متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد در روز جاری پایین‌تر است، به ویژه با در نظر گرفتن این نکته که با وجود بهبود نسبی تقاضا در بازار آهن، هنوز هم ساخت‌وساز مسکن در وضعیت رکودی به سر می‌برد، احتمال رشد پرشتاب قیمت مقاطع فولادی مانند ماه‌های مرداد یا مهر در روزهای آتی تقریبا بعید است و اگر تداوم قرار بر افزایش نرخ آهن‌آلات باشد، شیب این افزایش در یکی دو هفته آینده چندان زیاد نخواهد بود؛ مگر این که قیمت ارز با شتابی تند مرزهای گرانی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد که البته وقوع این اتفاق نیز چندان محتمل نیست.

در هر صورت، امروز براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ بیشتر تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را بین 70 تا 300 و بعضا حتی تا 400 تومان افزایش داده‌اند و البته تعداد کمی از شرکت‌های این حوزه نیز در روز جاری نرخ‌هایشان را ثابت اعلام کرده‌اند. همچنین پرهیز از اعلام قیمت روزانه یا اعلام نرخ‌های دوم افزایشی نیز کمابیش در میان تولیدکنندگان میلگرد مشاهده می‌شود؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 650 تا 13 هزار و 450 تومان قرار گرفته است.

در روز جاری بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی هم قیمت اجناس خود را به میزان قابل توجهی بالا برده‌اند و با وجود رشد 100 تا 300 تومانی نرخ سایزهای مختلف تولیدات برخی شرکت‌های این حوزه، کم نیستند شرکت‌هایی که قیمت انواع نبشی و ناودانی خود را بین 400 تا 500 تومان افزایش داده‌اند.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن قیمت هر کیلو از محصولاتشان را بین 200 تا 300 تومان افزایش داده‌اند و البته بعضا ثبات نسبی هم در نرخ‌های اعلامی این حوزه مشاهده می‌شود. شرکت پروفیل صنعت ماهان نیز نرخ هر شاخه از تیرآهن‌های 14 تا 18 خود را بین 10 تا 40 هزار تومان افزایش داده است و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران هم از رشد محسوس 40 تا 60 هزار تومانی نرخ سایزهای 14 تا 20 تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد.

در روز جاری اما تولیدکنندگان لوله و پروفیل مانند هفته گذشته پیش‌قراول افزایش نرخ آهن‌آلات هستند و قیمت محصولاتشان را با سرعتی بالا افزایش داده‌اند؛ به نحوی که در میان قیمت‌های اعلام‌شده این حوزه رشد 400 تا 800 تومانی سایزهای مختلف قوطی و پروفیل مشاهده می‌شود و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21 هزار و 800 تا 22 هزار و 600 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors