جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 24 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تلنگر مذاکرات به بازار فولاد/ مقاومت سرمای بازار در برابر حرارت بازار ارز

این هفته علی رغم اینکه رکود سخت بازار و نبود مشتری باعث ادامه افت قیمت‌ها در دو روز ابتدایی هفته شد، اما همان‌طور که جمعه هفته گذشته پیش بینی کرده بودیم، با افزایش قیمت دلار این روند در سه روز پایانی معکوس شد.

به گزارش فولادبان؛ نرخ دلار نقدی و نیمایی این هفته به صورت پیوسته روی روند صعودی بود و قیمت دلار نقدی در بازار آزاد با رشد یک هزار و ۸۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته در روز پنجشنبه به ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و میانگین موزون هفتگی نرخ حواله‌جات دلار در سامانه نیما نیز در روز با افزایش نزدیک ۳۵۰ تومانی نسبت به هفته قبل در روز پنجشنبه به ۲۳ هزار و ۴۹۷ تومان رسید.

همین افزایش سبب رشد قیمت‌ها در بازار مقاطع شد، به طوریکه متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد که ۲ روز ابتدایی هفته ۱۹۱ تومان افت کرده بود، در ۳ روز کاری بعدی ۲۰۴ تومان رشد داشت و با قیمت ۱۲ هزار و ۷۴۸ تومان بسته شد. میانگین قیمت انواع نبشی در بازار آزاد هم در ۲ روز ابتدایی هفته ۱۳۷ تومان کاهش و در ۳ روز کاری بعدی ۲۴۰ تومان افزایش داشت و در نهایت با قیمت ۱۳ هزار و ۳۳۴ تومان فروش رفت.

متوسط نرخ پروفیل با ضخامت 2 هم که در ابتدای هفته ۳۷۵ تومان کاهش پیدا کرده بود در نهایت با ۳۱۴ تومان رشد به ۲۱ هزار و ۷۱۴ تومان رسید. میانگین قیمت شمش القایی هم از روند بازار مستثنی نبود و درحالیکه در ابتدای هفته ۱۹۰ تومان کاهش داشت، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با رشد ۱۴۵ تومانی با نرخ متوسط ۱۱ هزار و ۳۲۵ تومان فروخته شد.

اما در سوی دیگر بازار یعنی در بورس کالا، در  معاملات شمش بلوم متوسط قیمت میانگین موزون پایانی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده  ۱۱ هزار و ۷۹ تومان با رقابت ۰.۷ درصدی نسبت به قیمت پایه انجام شد که کاهش ۳.۶ درصدی نسبت به قیمت کشف‌شده هفته قبل داشت و حجم معامله‌شده ۸۳.۹ درصد بود. نکته قابل توجه این که ضریب CIS این هفته در معاملات شمش بلوم ۸۰ درصد در نظر گرفته شده بود.

البته در معاملات مقاطع طویل در حالی که ضریب ۷۵ درصد قیمت میلگرد CIS در نظر گرفته شده بود، متوسط قیمت میانگین موزون‌ پایانی سبد میلگرد آجدار با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۱ هزار و ۷۳۸ تومان، با رقابت ۲.۱ درصدی نسبت به قیمت پایه و کاهش ۴.۱ درصدی نسبت به قیمت کشف‌شده هفته قبل انجام شد.

اما براساس معاملات این هفته و روندهای اثرگذار بر بازار آیا در هفته جاری هم با روند افزایشی مواجه هستیم یا سد رکودی بازار جلوی رشد قیمت‌ها را می‌گیرد؟

از میان عوامل اثرگذار بر بازار مهم ترین عامل بحث رویکردهای دولت بایدن در مورد برجام است که با تاثیر بر بازار ارز بازار فولاد را هم متاثر می‌کند.

آخرین مصاحبه سخنگوی کاخ سفید و مسئولان وزارت خارجه ایران نشان می‌دهد که دو طرف در حال براندازی شرایط و البته تقویت قدرت چانه زنی خود هستند. از یک سو، ایران تولید فلز اورانیوم را شروع کرده و به ضرب‌الاجل سوم اسفند برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نزدیک می‌شود و از سوی دیگر آمریکا به پافشاری بر اینکه ایران باید در گام اول تمام تعهدات برجامی خود را اجرا کند تا کاخ سفید برای بازگشت به برجام اقدام کند ادامه می‌دهد.

مهم‌ترین نکته ایران هم که تضمین آمریکا برای خروج دوباره از برجام یا فعال کردن مکانیزم ماشه هم در حاله ای از ابهام قرار دارد. برخی معتقدند آمریکا هنوز به جمع بندی لازم در مورد ایران نرسیده و در روزهای آتی شاهد اتفاقاتی در مذاکرات خواهیم بود، اما نظر برخی کارشناسان دیگر که با شرایط همخوانی بیشتری دارد، این است که اگر امریکا بخواهد امتیازی بدهد آن را با هدف اثرگذاری بر انتخابات ایران رو خواهد کرد.

حالا اگر دولت تصمیم بگیرد برای فشار به حاکمیت جهت قبول شرایط طرف مقابل کوتاه بیاید، شاهد کاهش دخالت بازار ساز و ادامه رشد قابل توجه قیمت ارز حداقل در روزهای آتی خواهیم بود. اما اگر دولت بخواهد قدرت خود را در مذاکرات حفظ کند و اساسا بین حاکمیت و دولت وفاق لازم باشد، با توجه به افزایش فروش نفت با استفاده از ظرفیت های غیردولتی امکان دخالت بازار ساز و کنترل ارز در حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان وجود دارد.

پس در کل اگر شاهد تغییری در مواضع دو طرف نباشیم حداقل شاهد رشد محدود دلار در هفته جاری و به تبع آن ادامه رشد قیمت در بازار خواهیم بود، البته با توجه به یخ‌زدگی کامل بازار و نبود تقاضای مصرفی احتمالا رشد با شیب بسیاری کمی همراه باشد یا اگر مقاومت بالا باشد با ثبات نسبی قیمت مواجه شویم.

در خصوص تاثیر قیمت جهانی هم براساس آخرین گزارش‌ها کاهش نرخ محصولات CIS متوقف شده‌ است و به نظر می‌رسد این روند هم نمی‌تواند اثر احتمالی رشد دلار را در هفته آتی متوقف کند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors