جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 20 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش تولید Vale بر آتش بازار جهانی سنگ آهن خواهد دمید؟

تحلیلگران بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن معتقدند که تولید سنگ آهن و گندله ضعیف‌تر از حد انتظار غول معدنی Vale برزیل در سه‌ماهه چهارم 2020، آن هم پیش از فصل باران در این کشور، ممکن است بر آتش رشد نرخ جهانی سنگ آهن بدمد.

به گزارش فولادبان و به نقل از S&P Global؛ تداوم تقاضای بالای جهانی و واردات سنگ آهن در ژانویه و رشد مداوم تولید فولاد خام و آهن خام در چین که منجر به افزایش موجودی محصولات شد، سبب بهبود وضعیت بازار سنگ آهن شده است.

به نحوی که شاخص قیمت سنگ آهن عیار 62 درصد S&P Global Platts IODEX در 4 فوریه در اولین روز معاملاتی پس از انتشار گزارش تولید سال 2020 شرکت Vale، با 3.95 درصد افزایش به 158.05 دلار رسید.

ویوک‌دار، تحلیلگر بانک مشترک‌المنافع استرالیا در 5 فوریه درباره شرایط بازار سنگ آهن بیان کرد: پس از کاهش تولید سنگ آهن Vale در سه‌ماهه چهارم 2020 که کمتر از سه‌ماهه سوم هم بود، به دلیل نگرانی‌های عرضه، قیمت سنگ آهن افزایش یافت.

تولید سنگ آهن Vale در سال 2020 با کاهش 0.5 درصدی در مقایسه با سطح پایین سال 2019 به 300.4 میلیون تن رسید. پایین بودن سطح تولید سنگ آهن Vale در سال 2019 به دنبال تأثیر فاجعه سد برومادینیو بر عملیات این شرکت در جنوب و جنوب شرقی برزیل از اواخر ژانویه 2019 رخ داد.

البته Vale هدف تولید 315 تا 335 میلیون تن سنگ آهن خود را برای سال 2021 حفظ کرده است. این در حالی است که تولید گندله Vale در سال 2020 با 29 درصد نسبت به سال 2019 کاهش به 29.7 میلیون تن رسید.

به گفته تحلیلگران بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن، افزایش ملایم تولید Vale باید بر ایجاد تعادل در بازار سنگ آهن تأثیر بگذارد، اما اگر این غول معدنی از دستورالعمل‌های تولید خود کوتاه بیاید، روند قیمت سنگ آهن افزایشی خواهد شد.

از سوی دیگر، بانک کردیت سوئیس در تاریخ 2 فوریه، پیش‌بینی‌های خود برای قیمت سنگ آهن در دوره 2021 تا 2022 را بین 40 تا 50 درصد افزایش داد و اعلام کرد که انتظار دارد قیمت سنگ آهن تا سال 2022 بالای 100 دلار در هر تن بماند؛ به طوری که این بانک در سال 2021، پیش‌بینی قیمت متوسط 150 دلار و در سال 2022 پیش‌بینی نرخ متوسط 120 دلار در هر تن را برای سنگ آهن کرده است.

بانک کردیت سوئیس تخمین‌های بالاتر تولید فولاد چین و مشکلات عرضه سنگ آهن را عامل افزایش انتظارات برای رشد قیمت دانسته و اعلام کرده که برآورد روند تولید فولاد چین از نیمه دوم سال 2021 دشوار است، به‌ویژه وقتی هیچ گونه دسترسی به الگوی راهنمای سیاست‌های برنامه پنج ساله جدید پکن وجود ندارد.

بانک کردیت سوئیس در بخشی از اطلاعیه خود در این زمینه اضافه کرده است: در حوزه عرضه سنگ آهن، ما پیش‌بینی تولید خود را برای دو تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان یعنی Vale و ریو تینتو کاهش داده‌ایم.

این در حالی است که طبق اطلاعات انجمن آهن و فولاد چین، تولید فولاد این کشور در اواخر ژانویه یعنی قبل از تعطیلات سال نوی چینی کاهش یافته بود، اما این میزان همچنان نسبت به سال قبل بالاتر بود.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری ANZ در یادداشت 4 فوریه خود نوشته‌اند که بخش عمده‌ای از تقاضای فولاد چین در سال 2020، یعنی سالی که در آن تولید فولاد این کشور به بیش از 1 میلیارد تن رسید، از طرف بخش ساخت‌وساز بود و صنایع پایین‌دستی چین در جایگاه دوم تقاضا برای فولاد قرار داشتند.

بانک سرمایه‌گذاری ANZ در یادداشت تحلیلی خود افزوده است: ما انتظار داریم زیرساخت‌های آسیایی و تقاضا برای تولید فولاد در چین همچنان قوی باشد. البته تولید فولاد باید از سیاست‌های زیست‌محیطی بهره‌مند شود، اما به نظر می‌رسد محرک‌های قیمت سنگ آهن همچنان قوی هستند.

در این بخش دیگری از این یادداشت آمده است: محدودیت‌های بخش املاک در چین احتمالا رشد تقاضای فولاد را از بین خواهد برد. همچنین حاشیه سود ضعیف برای کارخانه‌های فولادسازی چین نیز ممکن است منجر به کاهش ظرفیت تولید آنها شود و بنابراین امکان دارد مقامات چینی اصلاحات طرف عرضه را تقویت کنند.

موسسه Kpler هم در گزارشی تحلیلی نوشته است که واردات سنگ آهن چین در ژانویه 2021 به 108 میلیون تن رسید که نشانه رشد بالای تقاضا برای سنگ آهن در سال جدید است. تحلیلگران Kpler البته با اشاره به افزایش موجودی فولاد به عنوان یک دلیل بالقوه برای نگرانی از تقاضا در آینده نوشته‌اند این موضوع حاکی از تولید بیش از حد از طریق فرآیند تبدیل سنگ آهن به فولاد است.

سایر ناظران بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن نیز با اشاره به نشانه‌های عادی شدن زنجیره فولاد چین انتظار داشتند تقاضای زیادی برای جبران کاهش موجودی کارخانه‌های تولید فولاد ایجاد شود.

در گزارش Kpler در این‌باره آمده است: موجودی‌های داخلی سنگ آهن در چین که بین ماه‌های نوامبر و دسامبر کاهش یافت، بعد از آن به طور نسبی ثابت باقی مانده است و این نشان‌دهنده عرضه و تقاضای متعادل در بازار چین در شرایط کنونی است. البته واردات سنگ آهن چین از استرالیا در ژانویه به 82.7 میلیون تن افزایش یافت که یک رکورد محسوب می‌شود.

در پایان باید گفت با توجه به وابستگی بیش از 60 درصدی چین به واردات سنگ آهن از استرالیا، این کشور گزینه دیگری جز ادامه خرید از استرالیا ندارد. چینی‌ها به طور منظم 76 درصد از کل تناژ دریایی سنگ آهن جهان را وارد می‌کنند که 64 درصد آن از استرالیا تأمین می‌شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors