جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

صادرات را نباید به عرضه در بورس گره زد/نظارتها ضعىف است

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه شیوه نامه مناسب است؛ تصریح کرد: نظارت ها باید قوی تر شود و به نظر من بند عرضه همه محصولات فولادی در بورس باید به طور کامل اجرا شود که هم اکنون اینگونه نیست.

به گزارش فولادبان؛ از ۲۸ آبان امسال که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ابلاغ شد تا امروز که نزدیک ۸۰ روز از ابلاغ این شیوه‌نامه می‌گذرد، تازه‌ترین دستورالعمل دولتی برای تنظیم بازار فولاد در مسیر اجرا با چالش‌های زیادی مواجه شده و این چالش‌ها نیز دو مسئول مهم دولتی را از مرکب مدیریت به زیر کشانده است.
شیوه‌نامه‌ای که البته از همان نخستین روزهای ابلاغ آن با نقدهای زیادی از سوی حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد بخصوص در میان فولادسازان روبه‌رو شد و همین مخالفت‌ها نیز اجرای بخش‌های زیادی از آن مانند عرضه محصولات بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا و برنامه‌ریزی دولت برای انتقال حداقل ۲۰ درصد از صادرات محصولات فولادی به انتهای زنجیره را ابتر نگه داشته است.
اگرچه که در ۸۰ روز اخیر شاهد بهبود محسوس حجم عرضه محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا بودیم و حتی در ایام اجرای شیوه‌نامه، بسیاری از تولیدکنندگانی که پیش از این کمتر حاضر به عرضه محصولاتشان در بورس بودند، پایشان به بورس کالا باز شده است، اما بعد از گذشت حدود سه ماه از ابلاغ و البته اجرای ناقص شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، هنوز هم بازار فولاد کشور به‌درستی تنظیم نشده و همچنان دست واسطه‌ها از زنجیره فولاد کوتاه نشده است.
در این شرایط اما بعد از آن که هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به نامه وزیر کار، به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور دستور داد که شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت را اصلاح کند، دوشنبه این هفته نیز اردشیر سعدمحمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در سخنرانی خود در همایش استیل پرایس ۷ از این خبر داد که طبق رایزنی‌هایش در جلسه روز یکشنبه با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار شده است که شیوه‌نامه ظرف ۱۵ روز با هم‌فکری فعالان زنجیره فولاد اصلاح شود و ظاهرا بنا بر این شده که نمایندگان مجلس نیز نهایی کردن جزئیات طرح فولادی خود و ارسال آن به صحن علنی را به بعد از ایجاد تغییرات لازم در شیوه‌نامه موکول کنند.
در این میان براساس اعلام روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، روز شنبه قرار است سعدمحمدی جلسه‌ای مشترک را با برخی فعالان صنفی زنجیره فولاد در ساختمان اصلی وزارت صمت تشکیل دهد و با آن‌ها پیرامون بررسی عرضه‌های فولادی و اصلاحات شیوه‌نامه به گفت‌وگو بنشیند. با توجه به این موضوع، فولادبان با طرح این پرسش که دولت چه اصلاحاتی را باید در شیوه‌نامه اعمال کند به سراغ فعالان زنجیره فولاد کشور رفته است.

در همین راستا، محمد کشانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به بحث های مطرح شده در مورد اصلاح شیوه نامه مدیریت عرضه و تقاضا فولاد که از محمد نهاوندیان سوی دبیر ستاد اقتصادی دولت در اواخر آبان ماه ابلاغ شده بود در گفت و گو با خبرنگار فولادبان؛ عنوان کرد: به نطر من شیوه نامه باید در مسیر مصرف کننده نهایی باشد به این معنا که اگر قرار هست اتفاقی روی دهد و کاهش قیمتی که مصرف کننده نهایی از آن بهره ببرد؛ بايد به تمام حلقه های زنجیره با هم توجه شود و اگر یک حلقه را گرفته و بقیه را رها کنند؛ همین اتفاقی روی خواهد داد که الان پیش آمده است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه تاکید کرد: ما معتقدیم که هر کسی که از بورس شمش خریداری کرده باید به موازات آن محصولات بعدی حاصل از آن هم در بورس عرضه شود نه اینکه مسیر صادرات شمش مسدود شده و در بورس عرضه شود اما وقتی من شمش خریداری کردم میلگرد تولیدی آن را در بورس عرضه نکنيم و راهی بازار آزاد شود؛ این هدف با هدف شیوه نامه بسیار فاصله دارد.
کشانی با بیان اینکه شیوه نامه فعلي نقاط قوتي هم دارد؛ تصریح کرد: نظارت ها باید قوی تر شود و بند عرضه همه محصولات فولادی در بورس باید به طور کامل اجرا شود که هم اکنون اینگونه نیست.
وي تاكيد كرد: امسال ما 30 میلیون تن تولید فولاد داریم و مصرف داخلی 14 تا 15 میلیون تن است و اینکه ما صادرات را به عرضه در بورس گره بزنیم به طور قطع باعث خواهد شد تا بازارهایی که به دست آوردیم را از دست بدهیم و هدف ارزآوری محقق نخواهد شد و باید بند مربوط صادرات که به عرضه در بورس گره خورده اصلاح شود.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درپايان گفت: واضح است مصرف کننده نهایی میلگرد و پروفیل را خریداری می کند و الا شمش که خریداری نمی کند. سازمان های نظارتی و بورس می توانند در مورد اینکه چه کسی از بورس مواد اولیه خریده اما در بازار آزاد محصول خود را فروخته است، اشراف داشته باشند و کار سختی نیست.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors