جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حباب قیمت فولاد در آمریکا چه زمانی فرومی‌ریزد؟

قیمت فولاد در ایالات متحده به سطحی رسیده که از سال 2008 دیده نشده و به همین دلیل، موسسه آمریکایی Metal Treating Institute به ارائه گزارشی تحلیلی درباره قیمت فولاد در این کشور پرداخته و از خریداران صنعت فولاد این کشور درباره پیش‌بینی‌های خود از آینده بازار فولاد آمریکا نظرسنجی کرده است.

به گزارش فولادبان؛ در گزارش تحلیلی این موسسه آمده است: قیمت شاخص کویل نورد گرم در آمریکا به رکورد جدید 1080 دلار در هر تن در ماه گذشته رسید. این رقم از بالاترین حد 1070 دلار در هر تن ثبت شده توسط Steel Market Update (SMU) در سال 2008 پیشی گرفته و خریداران فولاد را با چند سال مهم روبه‌رو می‌کند: قیمت فولاد چقدر می‌تواند بالاتر برود؟ چه زمانی قیمت‌ها به اوج می‌رسد؟ آیا اصلاح نهایی قیمت فولاد تدریجی خواهد بود یا مانند سال 2008 سقوط چشمگیر خواهد داشت؟

همانطور که سازندگان و تولیدکنندگان به خوبی آگاه هستند، عرضه فولاد دچار مشکل است. فولادسازان در فصل بهار برای مهار کرونا، ظرفیت تولید خود را پایین آوردند و هیچ عجله‌ای برای بازگرداندن آن ندارند. تعرفه‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ همچنان مانع واردات است. تقاضا در میان صنایع مصرف‌کننده فولاد، به طرز شگفت‌انگیزی قوی است، برخلاف بخش خدمات اقتصاد که به طور نامتناسبی تحت تأثیر کرونا قرار دارد و از طرفی پیش‌بینی می‌شود ظرفیت جدید تولید فولاد در آمریکا تا اواخر سال 2021 بر بازار تأثیر نخواهد گذاشت، بنابراین ممکن است سطح قیمت‌گذاری فعلی برای مدتی در بازار باقی بماند.

کارخانه‌های فولاد آمریکا در تولید و حمل به موقع فولاد به مشتریان خود با مشکل زیادی روبه‌رو هستند، این امر باعث ایجاد فشار بر موجودی‌های مراکز خدمات می‌شود. عرضه و تقاضا قطعا از تعادل خارج شده است و تأمین‌کنندگان فولاد را مجبور می‌کند ابتدا روی نیازهای مشتریان قراردادی خود تمرکز کنند و بسیاری از خریداران کوچک را به حال خود رها کنند. درنتیجه، قیمت‌ها در بازارهای محلی به بالاترین قیمت‌های تاریخی رسیده است، زیرا صنایع وابسته به فولاد، پرمیوم زیادی را برای تهیه مواد مورد نیاز برای ادامه کار خطوط تولید خود پرداخت می‌کنند.

داده‌های SMU نشان می‌دهد که در پنج ماه گذشته قیمت متوسط کویل نورد گرم در آمریکا دو و نیم برابر شده است، از 440 دلار در هر تن به تقریبا 1100 دلار در هر تن (مطابق نمودار زیر)

حباب قیمت فولاد در آمریکا چه زمانی فرومی‌ریزد؟ اخبار فولاد، فولادبان، آمریکا، ورق فولادی

برای مقایسه، اوج قبلی قیمت کویل نورد گرم 1070 دلار در هر تن در جولای 2008 بود که با توجه به تورم موجود در آمریکا معادل 1286 دلار در 2021 محسوب می‌شود. وقتی حباب اقتصادی با شروع رکود بزرگ سقوط کرد، قیمت فولاد همراه با بقیه اقتصاد رشد کرد و 11 ماه بعد به میزان 380 دلار در هر تن پایین آمد. عواقب آن اتفاق برای سازندگان فولاد و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان که با درماندگی فرسایش ارزش موجودی خود را مشاهده می‌کردند، فاجعه‌بار بود.

آیا این بار دوباره همان وقایع تکرار خواهد شد؟ به نظر نمی‌رسد که محتمل باشد. اقتصاد قبل از آن که کرونا همه‌گیر شود، سالم بود و بهتر از آنچه در ابتدا انتظار می‌رفت بهبود پیدا کرد. با توجه به توزیع شتابان واکسن کرونا و تعهد دولت جدید آمریکا برای ارائه لایحه توسعه زیرساخت‌ها و افزایش فروش خودرو، انتظارات تقاضای فولاد در سال 2021 مثبت به نظر می‌رسد.

اما تا زمانی که تقاضا از عرضه بیشتر است، قیمت فولاد همچنان بالا خواهد ماند. به گفته کارشناسان، چندین کارخانه توسعه‌هایی دارند که بیش از 7 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد به بازار در سال 2021 اضافه می‌کنند. به محض اینکه عرضه و تقاضا به نوعی تعادل نزدیک شود، قیمت فولاد باید تعدیل شود.

برخی فعالان بازار نگران هستند که افزایش زیادی در ظرفیت‌های آینده می‌تواند قیمت فولاد را به شدت پایین بیاورد، به‌ویژه اگر تقاضا کاهش یابد. برخی دیگر فکر می‌کنند که ظرفیت اضافی به راحتی نمی‌تواند خریداران فولادی را که با محدودیت در دسترس بودن و قیمت‌های بی‌سابقه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تسکین دهد. در هر صورت، ورود ظرفیت جدید تا اواخر سال 2021 یا اوایل سال 2022 تأثیر زیادی در بازار نخواهد داشت که نشان می‌دهد قیمت فولاد ممکن است برای مدت طولانی‌تری از آنچه پیش‌بینی‌شده است، بالا بماند.

موسسه SMU در اوایل ژانویه از خوانندگان نظرسنجی کرد و پرسید: به نظر شما چه زمانی قیمت‌ها به اوج خود می‌رسند؟ اکثر پاسخ‌دهندگان زمان اصلاح را در فوریه یا مارس پیش‌بینی کرده‌اند، اگرچه تقریبا یک‌سوم پیش‌بینی کرده‌اند که این اتفاق تا آوریل یا بعد از آن نخواهد افتاد (مطابق نمودار زیر)

حباب قیمت فولاد در آمریکا چه زمانی فرومی‌ریزد؟ اخبار فولاد، فولادبان، آمریکا، ورق فولادی

ناظران صنعت فولاد همچنین حدس زده‌اند که قیمت محصولات فولادی تا چه حد ممکن است افزایش یابد و چه زمانی ریزش آنها شروع می‌شود. با کمال تعجب، در مورد مقدار اصلاح احتمالی به سختی بحث شده است. SMU این سؤال را مطرح کرده بود که فکر می‌کنید قیمت‌ها چقدر پایین خواهد آمد؟ تعداد بسیار کمی، یعنی 18درصد، معتقدند که قیمت‌ها ممکن است از بالاترین رکورد فعلی به 500 دلار در هر تن یا کمتر کاهش یابد، مشابه کاهش در سال 2008.

اما 21 درصد دیگر انتظار دارند که بازار قیمت‌های کاملا بالاتر از میانگین تاریخی را در محدوده 800 دلار در هر تن تا 900 دلار در هر تن حفظ کند. البته اکثریت افراد یعنی 61درصد باقیمانده، پایین‌ترین سطح را در قیمت 600 دلار در هر تن تا 700 دلار در هر تن پیش‌بینی می‌کنند. با توجه به عدم اطمینان ناشی از بسیاری از متغیرهای موجود در اقتصاد و بازار فولاد، چند ماه آینده می‌تواند برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات فولادی در آمریکا ناامیدکننده باشد.

موسسه SMU هنگام تماس با خریداران فولاد، همچنین در مورد وضعیت تجارت آنها نظرخواهی کرده است. آن‌ها این پاسخ‌ها را به SMU داده‌اند: «ما قادر به تأمین کالا نیستیم. عرضه محدود شده است. ما نگران سقوط قیمت و ادعاهای بازار یا مشتریانی هستیم که از تجارت خارج می‌شوند. ما نگران خطر اصلاح قیمت هستیم. آنچه که بالا می‌رود باید پایین بیاید. ما نمی‌خواهیم در بالا دستگیر شویم. ما خوش‌بین هستیم که وقتی تعداد بیشتری از افراد واکسینه شوند، تجارت بهبود خواهد یافت. ما چیز زیادی برای فروش نداریم، اما سود کوتاه‌مدت خوب به نظر می‌رسد. اگر فولاد در دسترس باشد، چشم‌انداز ما عالی است.»

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors