جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 12 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دومین روز از موج تازه رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد

با وجود تداوم نبود تقاضای مصرفی در بازار آهن، امروز هم مانند روز گذشته قیمت بیشتر محصولات فولادی روی موج تازه نوسانات ارزی رو به رشد گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد فعالان بازار فولاد کشور رفته رفته امیدشان از بازگشت رئیس‌جمهور جدید آمریکا به برجام ناامید می‌شود.

به گزارش فولادبان؛ اقتصاد شرطی‌شده ما به گونه‌ای است که این روزها همه چشم به دهان کلیدداران جدید کاخ سفید بسته‌اند تا ببینند چه زمانی بر سر ملت ایران منت می‌نهند و به توافقی که خودشان از آن خارج شده‌اند، بازمی‌گردند. وضعیت آینده برجام این روزها همچنان مبهم است و با وجود این که مشاور امنیت ملی دولت بایدن گفته که به دنبال جدول برنامه‌ریزی سریع برای بازگشت آمریکا به برجام است، اما وزیر خارجه این کشور هنوز برایمان شرط و شروط می‌گذارد و پلیس بد اروپایی نیز می‌خواهد پای عربستان را به میز مذاکره‌ای باز کند که طبق هیچ قانونی حقی برای نشستن پشت آن ندارد. از این سو هم وزیر خارجه ما رفاقت خود با بایدن را تکذیب می‌کند و رئیس مجلس ما تاکید دارد که در این وضعیت ناامیدکننده باید چرخ سانتریفیوژها با همت دولت بچرخد.

همه این مسائل، این روزها بازار ارز را مجددا در التهابات عجیبی فرو برده است و نرخ دلار نقدی در بازار آزاد پس از رشد 360 تومانی در مجموع نوسانات دیروز، امروز نیز روز خود را با افزایشی 540 تومانی آغاز کرد و پس از کاهشی 190 تومانی در ادامه معاملات فعلا به مرز 24 هزار و 450 تومان رسیده است. در این شرایط قیمت فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی هم پس از رشد 510 تومانی در روز گذشته، امروز هم 200 تومان دیگر بالا رفته و به 23 هزار و 920 تومان رسیده است. روندی که اگر ادامه یابد، شاید در روزهای آتی با ناامید شدن تمام امیدهای بایدنی شاهد شکسته شدن مرز 25 هزار تومانی توسط نرخ نرخ دلار نقدی و صرافی ملی باشیم.

در این میان با وجود این که فعالان بازار آهن همچنان خبر از نبود تقاضای مصرفی در بازار فولاد کشور می‌دهند، اما برخی کارخانجات نوردی از روز گذشته نوسان‌گیری‌های دلاری خود را آغاز کرده و در تلاش برای افزایش قیمت‌ها هستند؛ به نحوی که شتاب رشد نرخ میلگرد آجدار و سایر مقاطع فولادی در روز جاری از دیروز هم بیشتر شده و بعد از بسته شدن زودهنگام فروش برخی نوردکاران در روز گذشته، امروز شاهد اعلام قیمت‌های دوم از سوی بعضی از این شرکت‌ها هستیم.

البته نباید فراموش کرد که چون در معاملات هفته گذشته بورس کالا، بیش از 80 درصد شمش‌های بلوم فروش رفت و کمتر از 10 درصد مقاطع طویل معامله شد، این هفته احتمالا قیمت پایه شمش با ضریب 80 درصد و نرخ پایه میلگرد کماکان با ضریب 75 درصد نرخ‌های صادراتی CIS تعیین خواهد شد که اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد در تنگنا رفتن بیشتر تولیدکنندگان مقاطع طویل بر اثر کاهش حاشیه سود آنها خواهیم بود؛ بخصوص که در بازار آزاد نیز دیروز متوسط نرخ شمش القایی با رشدی 195 تومانی نسبت به روز چهارشنبه به 11 هزار و 440 تومان رسید و مجموع این مسائل تا حد زیادی از افزایش قیمت‌های این روزهای مقاطع طویل فولادی حمایت می‌کند.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:10 یکشنبه 12 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد رشد 50 تا 250 تومانی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه امروز هم قیمت خود را ثابت نگه داشته‌اند و برخلاف هفته‌های گذشته، تعداد اندکی از آنان به ارائه تخفیف برای جذب مشتری می‌پردازند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 400 تومان تا 13 هزار و 150 تومان قرار دارد. یعنی سقف قیمت میلگرد مشابه دیروز و روز پنجشنبه است، اما کف قیمت آن در دو روز گذشته هر روز 100 تومان بالاتر رفته است.

در این میان، امروز برخی تولیدکنندگان تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند و برخی دیگر نرخ‌های خود را بین 100 تا بعضا 250 تومان افزایش داده‌اند. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از افزایش 40 تا 90 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

امروز همچنین با وجود این که در ابتدای بازگشایی بازار آهن، عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده بودند، اما اعلام قیمت‌های دوم برخی شرکت‌ها کاری کرده است که در مجموع عمدتا شاهد رشد 200 تا 450 تومانی نرخ سایزهای مختلف این محصولات در بازار آزاد باشیم.

در روز جاری برخی تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز قیمت محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و برخی دیگر به افزایش 200 تومانی قیمت‌هایشان پرداخته‌اند؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده به 21 تا 22 هزار تومان رسیده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors