جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 11 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت صمت و گمرک مراقب بداظهاری در صادرات سنگ آهن باشند

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تاکید بر این که سنگ آهن مگنتیت به عنوان نیاز داخلی صنعت فولاد کشور نباید صادر شود، تصریح کرد: وزارت صمت و گمرک باید مراقب باشند که در هنگام اخذ مجوزهای صادراتی، بداظهاری اتفاق نیفتد تا سنگ آهن مگنتیت به جای هماتیت صادر نشود.

وزارت صمت و گمرک مراقب بداظهاری در صادرات سنگ آهن باشند اخبار فولاد، فولادبان، وزارت صمت، سنگ آهن، گندله، کنسانتره، صادرات سنگ آهن

به گزارش فولادبان؛ در سال‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیت‌هایی را برای صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله اعمال کرده و برای این محصولات عوارض صادراتی نسبتا سنگینی وضع کرده است. به نحوی که تا هفته گذشته صادرات سنگ آهن، گندله و کنسانتره صرفا محدود به انواعی از این محصولات شده بود که مورد نیاز واحدهای فولادی داخلی نیست.

اما در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۹۹، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت بخشنامه‌ای را خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر کرد تا براساس آن بخشنامه‌های پیشین مربوط به محدود کردن صادرات سنگ آهن، گندله و کنسانتره لغو شود و صادرات این محصولات براساس بخشنامه صادرشده از سوی رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۷ خرداد ۹۸، صرفا منوط به صدور مجوز از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باشد.

بر این اساس، از این به بعد تولیدکنندگان محصولات معدنی زنجیره فولاد، با وجود تداوم اعمال عوارض صادراتی ۲۵ درصدی، با فراغ بال بیشتری می‌توانند به صادرات کالاهایشان بپردازند؛ این در حالی است که در شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تاکید شده است که دولت باید سیاست صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر را اتخاذ کند و به همین دلیل، مصوبه اخیر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت را به نوعی می‌توان مخالف سیاست‌های صادراتی شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت دانست.

نکته دیگر این است که با لغو محدودیت‌های اعمال‌شده برای صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد، حلقه‌های پایین‌تر این زنجیره بخصوص فولادسازان بخش خصوصی در شرایطی که مواد اولیه مورد نیاز آنها با رفع محدودیت‌های صادراتی سنگ آهن، گندله و کنسانتره تامین نشود، با ضررهای سنگینی مواجه خواهند شد.

وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به این موضوع به فولادبان گفت: براساس ابلاغیه جدید وزارت صمت، صادرات سنگ آهن از ممنوعیت خارج شده است، چراکه پیش از این صادرات این ماده اولیه ممنوع شده بود، اما با توجه به مصوبات پیشین دولت، این منع توسط دیوان عدالت اداری غیرقانونی تشخیص داده شد.

وی افزود: بخشنامه جدید وزارت صمت به معنای رفع ممنوعیت صادرات سنگ آهن است، اما به معنای آزادسازی آن نیست، بلکه همچنان صادرات این ماده اولیه با تایید و کنترل وزارت صمت و پرداخت عوارض انجام می‌شود.

یعقوبی در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی صنعت فولاد کشور، صادرات سنگ آهن می‌تواند برای این صنعت مفید باشد یا خیر، عنوان کرد: ما نباید به مسائل به صورت صفر و یکی نگاه کنیم، زیرا ایران دارای مجموعه‌ای از انواع سنگ آهن است که شامل سنگ‌های هماتیت و مگنتیت می‌شود. در این شرایط، مگنتیت‌هایی که مورد نیاز صنعت فولاد کشور است، نباید صادر شود، اما صادرات سنگ آهن هماتیت که در داخل کشور مصرفی ندارد، آسیبی به صنعت فولاد کشور نخواهد زد.

مدیر اجرایی انجمن فولاد در ادامه تاکید کرد: بنابراین در هنگام صدور مجوز برای یک محموله سنگ آهن، وزارت صمت و گمرک شده با دقت نظارت کنند که فقط برای سنگ آهن هماتیت که مازاد نیاز داخل است، مجوز صادر شود.

وی در پایان تصریح کرد: این نهادها همچنین باید مراقب باشند که در هنگام اخذ مجوز صادرات، بداظهاری صورت نگیرد تا در مجموع بتوان ذخایر سنگ آهن مگنتیت را که مورد نیاز صنعت داخلی فولاد است، به نحوی مدیریت کرد که کمبودی در زمینه مواد اولیه در این صنعت ایجاد نشود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors