جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افت شدید تقاضای چین برای سنگ آهن  با واردات قراضه فولاد

انتظار می‌رود صادرات سنگ آهن  استرالیا به چین طی سال‌های آینده به شدت کاهش پیدا کند، اما این مساله هیچ ارتباطی با جنگ تجاری میان دو کشور ندارد ندارد.

سنگ آهن

به گزارش فولادبان؛ صادرات سنگ آهن استرالیا فقط در ماه دسامبر به 12.5 میلیارد دلار رسید تا فروش این ماده اولیه همچنان بزرگترین منبع درآمد ارزی استرالیا باشد. صادرات سنگ آهن  استرالیا به چین در ماه دسامبر نیز 21 درصد افزایش داشت.

قیمت سنگ آهن  از آوریل سال گذشته هم بیش از دو برابر شده است، زیرا چین خرید عمده‌تری از استرالیای غربی برای بهبود عملکرد اقتصادی خود پس از کرونا انجام داد.

اما علی‌رغم این مسائل، موسسه Oxford Economics پیش‌بینی می‌کند که از اواخر سال جاری میلادی، صادرات سنگ آهن  استرالیا شدیدا کاهش یابد، زیرا چین به دلایل زیست‌محیطی درصدد تولید بیشتر فولاد از قراضه است.

براساس برآوردهای این موسسه، صادرات سنگ آهن  استرالیا به چین در ماه دسامبر 21 درصد افزایش یافت و به 13.3 میلیارد دلار رسید. چین 38 درصد از صادرات 34.9 میلیارد دلاری سنگ آهن و دیگر محصولات استرالیا را خریداری کرده است. به همین دلیل مازاد تجاری ماهانه 8.956 میلیارد دلاری استرالیا چهارمین رقم بالای ثبت شده بود.

اما پکن قصد دارد انتشار گازهای گلخانه‌ای را در صنعت فولاد پرمصرف کربن کاهش دهد. این امر همچنین به کاهش وابستگی چین به سنگ آهن  وارداتی کمک می‌کند و چشم‌انداز نزولی برای رشد تقاضای سنگ آهن  ایجاد می‌کند.

از قضا، چین برای دستیابی به هدف خود در انتشار صفر خالص کربن تا سال 2060، به یک اختراع استرالیایی یعنی فناوری فولاد سبز متکی خواهد بود.

در سال‌های اخیر وینا ساهاجولا استاد مهندسی دانشگاه NSW در استرالیا، فناوری تزریق پلیمر را اختراع کرده است که در آن کوره قوس الکتریکی از قوس‌های الکتریکی با جریان بالا برای ذوب قراضه و تبدیل آن به فولاد مذاب استفاده می‌کند.

این در حالی است که صنعت فولاد چین هنوز هم به کوره‌های بلند وابسته است که فولاد را با استفاده از سنگ آهن و زغال کک تولید می‌کنند. درنتیجه از ماه آوریل قیمت معاملات نقدی سنگ آهن  از 62 دلار در هر تن به تقریباً 170 دلار در هر تن افزایش یافت.

تحلیلگران موسسه Oxford Economics در این زمینه معتقدند که سنگ آهن  یکی از بهترین کالاها در سال گذشته بود که به دلیل ضعف در عرضه از سوی برزیل و تقاضای قوی از چین بود که تولید فولاد را به سطح بالایی رساند. استرالیا تأمین‌کننده غالب سنگ آهن در جهان است.

با این حال، دولت چین می‌خواهد کارخانه‌ها به دلایل زیست‌محیطی، با هدف کاهش انتشار 20 درصدی صنعت طی 5 سال آینده، تولید فولاد را در سال جاری کاهش دهند.

پروفسور ساهاجولا در این زمینه معتقد است اگر چین با استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی جدید برای ذوب قراضه، روش تولید فولاد را تغییر دهد، بزرگ‌ترین شریک تجاری استرالیا دیگر نیازی به خرید سنگ آهن  نخواهد داشت.

پروفسور ساهاجولا در ماه دسامبر به دیلی میل استرالیا گفت: اساسا این سؤال مطرح است که نقطه اوج برای بسیاری از کشورها مانند چین و سایر کشورها کجا خواهد بود؟

این مبتکر متولد هند و فارغ‌التحصیل آمریکا گفت: استرالیا نیاز به پیشروی در فولاد سبز دارد، حتی اگر این امر صادرات کالاهای سنتی را تهدید کند. ما به مردم این توانایی را می‌دهیم که نه فقط برای سنگ آهن و زغال سنگ بلکه برای فناوری‌های جایگزین مانند فولاد سبز به استرالیا بیایند.

با این وجود، برخی تحلیلگران می‌گویند که عرضه جهانی آهن قراضه برای فناوری فولاد سبز هنوز بسیارکمتر از آن است که بتواند جایگزین ساخت فولاد سنتی شود.

مساله این است که هزینه تولید هیدروژن از طریق الکترولیز بسیار زیاد است، بنابراین در آنجا برای دستیابی به هزینه‌ای که می‌توانید از هیدروژن برای ساخت یا تولید سنگ آهن  برای کوره‌های قوس الکتریکی استفاده کنید، باید از نظر فنی پیشرفت خوبی داشته باشد.

سانجیو گوپتا میلیاردر انگلیسی امیدوار است با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بازیافت فلزات قراضه بتواند کارخانه‌های قدیمی فولاد Whyalla در استرالیای جنوبی را به یک تأمین‌کننده عمده فولاد سبز جدید تبدیل کند. وی یک برنامه بلندمدت دارد که کوره‌های بلند را از رده خارج کرده و کوره‌های قوس الکتریکی را جایگزین آنها کند.

در حال حاضر، چین همچنان به درخواست سنگ آهن  استرالیا ادامه می‌دهد، حتی پس از آن که به تلافی درخواست نخست‌وزیر استرالیا برای تحقیق در مورد ریشه‌های کرونا، 80 درصد تعرفه بر واردات جو از استرالیا و 212 درصد مالیات بر واردات شراب استرالیا را گرفت.

موسسه Oxford Economics انتظار دارد قیمت سنگ آهن  از اواخر سال 2021 سقوط کند، زیرا چینی‌ها از همین ابتدای سال 2021 به عنوان بخشی از برنامه کاهش انتشار کربن، به تولید فولاد از قراضه روی آورده‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors