جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 08 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

«حراج باز» روش احقاق حق کسانی است که در درخواست کالای خود تأخیر دارند

یک عضو هیات مدیره بورس کالا درباره نحوه انجام معاملات سنگ آهن در تالار حراج باز بورس گفت: این روش جدید، روشی شبیه حراج‌های انگلیسی است که باعث می‌شود حق کسانی که درخواست خرید خود را با تأخیر ثبت کرده‌اند، ضایع نشود.

به گزارش فولادبان؛ روز گذشته عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار شرکت بورس کالای ایران از راه‌اندازی تالار «حراج باز» در این نهاد از روز شنبه 11 بهمن 1399 خبر داد. به گفته وی، این تالار برای مبادله کالاهایی که به زمان رقابت بیشتری نیاز دارد، راه‌اندازی می‌شود و قرار است با معاملات سنگ آهن افتتاح شود و در ادامه، سایر کالاها و محصولات نیز به این تالار اضافه خواهند شد.

یعقوبی همچنین در ادامه توضیحات خود درباره تالار حراج باز بورس کالا گفت که در زمان قرمز (رقابت) تالار حراج باز که یک دقیقه است، اگر سفارش خریدی با قیمت بالاتر از سفارش‌های موجود ثبت شود، مجددا زمان قرمز یک دقیقه تمدید می‌شود و این فرآیند ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که سفارش قیمت بالاتری در یک دقیقه پایانی ثبت نشود.

بر این اساس، به نظر می‌رسد در تالار حراج بورس کالا مشابه حراج‌های مرسوم اقلام هنری، شخصی که بالاترین قیمت پیشنهادی را ثبت می‌کند و تا یک دقیقه بعد از او نیز شخص دیگری قیمت پیشنهادی را بالا نمی‌برد، به عنوان خریدار نهایی شناخته خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت تالار حراج باز بورس کالا، مناسب اجناسی است که نیاز به زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری خریداران دارند. همچنین آن‌طور که مسئولان بورس خبر داده‌اند، قرار است زمان آغاز به کار تالار حراج باز در روزهای معاملاتی از ساعت 14:30 باشد.

با توجه به این که سنگ آهن به عنوان مهمترین ماده اولیه زنجیره فولاد، نخستین محصولی است که قرار است در تالار حراج باز بورس کالا عرضه شود، ما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات نحوه انجام معاملات در تالار حراج باز بورس کالا به سراغ بهمن تجلی‌زاده، مدیر فروش فولاد خوزستان و عضو هیات مدیره بورس کالا رفتیم.

وی در گفت‌وگو با فولادبان در همین راستا اظهار داشت: فعلا تصمیم عرضه محصولات در تالار حراج باز فقط به طور مشخص برای سنگ آهن گرفته شده است و به صورت کلی، حراج باز روشی است که دقت نظر را در کار بیشتر می‌کند.

عضو هیات مدیره بورس کالا ادامه داد: این روش، شبیه حراج‌های انگلیسی است که پس از ارائه یک پیشنهاد از سوی خریداران، برای قیمت‌های بعدی، پیشنهادات معامله‌گران دیگر اخذ می‌شود.

تجلی‌زاده درباره تفاوت روش انجام معامله در تالار حراج باز و سایر تالارهای بورس کالا نیز توضیح داد: در روش فعلی معاملات در بورس کالا، رینگ رقابت که باز می‌شود، یک دقیقه برای ارائه پیشنهاد خرید جهت هر محصول فرصت داده می‌شود و خریداران باید هرچه زودتر بالاترین قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند؛ حالا در این یک دقیقه، اگر کسی لحظه‌ای زوتر قیمتی را ثبت کرد که با قیمتی دیگر مساوی بود، اولویت با کسی است که حتی یک میلی ثانیه درخواست خود را زودتر ثبت کرده است؛ اما در روش جدید، اگر کسی قیمتی را برای یک محصول پیشنهاد داد، دوباره یک دقیقه به رقابت‌کنندگان فرصت داده می‌شود که قیمت‌های بالاتر را در صورت تمایل اعلام کنند و به این صورت زمان انجام رقابت در این تالار طولانی‌تر می‌شود.

عضو هیات مدیره بورس کالا در پایان تصریح کرد: با توجه به این که زمان رقابت در تالار حراج باز طولانی‌تر ازمعاملات عادی بورس کالاست، حقی از کسی که به دلیل تاخیر در ثبت درخواست تضعیف نمی‌شود.

لازم به ذکر است که براساس ماده 9 شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، وزارت صمت مکلف است جهت عرضه مواد اولیه قبل از شمش شامل سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا برنامه‌ریزی کند و در 70 روزی که ابلاغ این شیوه‌نامه می‌گذرد، تعداد معدودی از عرضه‌های کنسانتره و گندله سنگ آهن در بورس انجام شده که غالبا بدون مشتری بوده است و شنبه آینده برای اولین بار سنگ آهن دانه‌بندی‌شده توسط مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران (از شرکت‌های وابسته به ایمیدرو) به بورس کالا خواهد آمد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors