جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 03 بهمن 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سایه سنگین نوسانات ارز بر بازار فولاد/ مقاومت بازار آهن در برابر خیز صعودی قیمت مقاطع

کاهش شدید قیمت ارز در روزهای ابتدایی و میانی این هفته، به طور طبیعی افت نسبی نرخ مقاطع طویل فولادی را به همراه داشت، اما در روزهای بعدی که نرخ دلار دوباره روی ریل صعودی قرار گرفت، برخی تحرکات هم برای بالا کشیدن قیمت مقاطع در روزهای پایانی هفته آغاز شد؛ البته بازار آهن که این روزها مشتری خاصی در آن دیده نمی‌شود، این هفته در برابر این تحرکات افزایشی مقاومت کرد و باید دید آیا این مقاومت‌ها در هفته پیش‌رو نیز به ثمر خواهد نشست؟

به گزارش فولادبان، در هفته‌ای که گذشت، نزولی شدن قیمت ارز همراه با ادامه رکود تقاضا در بازار فولاد کشور، سبب کاهش قیمت محصولات فولادی شد، اما این روند در دو روز آخر هفته با توجه به معکوس شدن سیر نزولی دلار و بازگشت ارز به کانال ۲۳ هزار تومان تغییر کرد و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شاهد تحرکاتی از سوی مبادی فروش برای افزایش قیمت‌ها بخصوص در حوزه میلگرد آجدار بودیم.

از سوی دیگر، این هفته بازارساز ارز در روز پنجشنبه از طریق تزریق درهم و کاهش نرخ حواله این ارز، سعی کرد روند افزایشی دلار را کنترل کند که تا حدودی هم در این زمینه موفق بود؛ به نحوی که پس از اوج‌گیری نرخ دلار نقدی تا 23 هزار و 850 تومان در روز چهارشنبه، قیمت این ارز تا عصر پنجشنبه تا 23 هزار و 250 تومان نیز کاهش یافت.

در این میان به نظر می‌رسد اگر در هفته پیش‌رو، نرخ ارز روند نزولی خود را حفظ کند یا حداقل در مسیر ثبات نسبی قرار گیرد، در بازار مقاطع نیز شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود؛ اما اگر نرخ دلار دوباره ساز صعود را کوک کند، روند قیمت‌ها در بازار فولاد هم افزایشی خواهد شد. حال سوال اصلی این است که کدام سناریو محتمل‌تر است؟

اصولا تعیین نرخ ارز در کشور ما با توجه به انحصاری که بازارساز در این حوزه دارد، بیشتر در ید اختیار دولت است، اما مسائل خارجی هم همواره تاثیر بسیاری بر قیمت دلار در بازار داخلی ایران داشته‌اند؛ حالا هم بعد از ورود بایدن به کاخ سفید، همه منتظر مشخص شدن رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران و برجام هستند.

البته سخنان اخیر برخی دولتمردان تازه ایالات متحده از جمله وزیرخارجه، مشاور امنیت ملی و سخنگوی کاخ سفید نشان داد که بازگشت آمریکا به برجام به سرعت صورت نمی‌گیرد، زیرا در روزهای اخیر هر سه مقام آمریکایی گفتند که ایران ابتدا باید به صورت کامل تعهدات برجامی خود را رعایت کند تا پس از آمریکا به برجام بازگردد، در حالی که مسئولان ایران قائل به بازگشت تعهدات به صورت گام به گام و در قبال لغو تحریم‌ها هستند.

به همین خاطر، بازار ارز نیز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با درک این موضوع و البته با تشدید اختلافات میان دولت و مجلس، دوباره صعودی شد و در کل به نظر می‌رسد دولت بایدن تا قبل از انتخابات ایران، تنها بخشی از تحریم‌های کم اهمیت‌تر را با هدف رای آوردن جناح مورد نظرش لغو کند و به این صورت، باید رؤیای دلار ۱۵ هزار تومانی در بهار سال آتی را بر باد رفته دانست.

در شرایط کنونی بازار فولاد هم از یک طرف با رشد قیمت عرضه‌های بورس و عقب‌ماندگی قیمت‌ها در بازار نسبت به بورس کالا مواجه است؛ به طوری که مثلا نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد حدود یک هزار و 500 تومان از قیمت پایه سبد مخلوط میلگرد پایین‌تر است، از طرف دیگر هم به صورت سنتی نقاضا برای خرید محصولات فولادی از اواسط بهمن بهبود پیدا می‌کند؛ پس اگر تغییری در شرایط دلار ایجاد نشود، ظرف ۱۵ روز آینده به شرط ورود تقاضای جدید شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار مقاطع خواهیم بود.

در معاملات این هفته بورس کالا تنها 0.3 درصد حجم شمش بلوم عرضه‌شده با قیمت نهایی برابر با پایه معادل ۱۳ هزار و ۲۵۴ تومان (با احتساب مالیات)  به فروش رفت و در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا نیز شاهد آن بودیم که تنها 0.1 درصد حجم کل میلگردهای آجدار عرضه‌شده آن هم با قیمت نهایی برابر با پایه معادل 14 هزار و 253 تومان (با احتساب مالیات) معامله شد؛ اتفاقی که البته در سه هفته گذشته و از زمان لحاظ قیمت‌های جدید CIS (نرخ محصولات صادراتی این منطقه در ماه دسامبر) رخ داده است.

حالا هم با رفتن داریوش اسماعیلی از معاونت معدنی وزارت صمت، بحث کاهش ضریب CIS در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا فعلا منتفی به نظر می‌رسد، پس دیر یا زود نوردکاران مجبور به خرید شمش از بورس هستند و آن‌گاه با خرید شمش ۱۳ هزار تومانی تکلیف مقاطع هم مشخص است؛ مگر این که روند آغازشده برای کاهش نسبی قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS در بازارهای جهانی در هفته‌های پیش‌رو با شیب تندتری ادامه پیدا کند و نرخ حواله‌جات دلار نیمایی نیز به شیب نزولی ملایم این هفته خود ادامه دهد.

در این هفته، اگرچه متوسط نرخ میلگرد ۱۴ ‌آجدار در بازار آزاد با کاهش ۳۷۷ تومانی به ۱۲ هزار و ۷۰۳ تومان، میانگین قیمت انواع نبشی با افت ۸۳۸ تومانی به ۱۲ هزار و ۲۱۳ تومان، متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ با کاهش ۹۹۴ تومانی به ۲۲ هزار و ۷۷ تومان و میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نیز با افت ۲۴۲ تومانی ‌‌به ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان رسید، اما این روند کاهشی در سایه نوسان 3 هزار تومانی نرخ ارز در هفته سپری‌شده بود.

اما در نهایت؛ این هفته نرخ دلار نقدی در بازار آزاد تنها با ۶۰۰ تومان کاهش روی رقم ۲۳ هزار و‌ ۲۵۰ تومان ایستاد و میانگین موزون نرخ حواله‌جات دلار در سامانه نیما هم با هزار و ۳۱۸ تومان سقوط به ۲۳ هزار و ۹۸۸ تومان رسید؛ پس در پایان باید گفت تداوم مقاومت بازار آهن در برابر قیمت‌های بورسی به روند نرخ ارز در هفته آتی بستگی دارد که به نظر نمی‌رسد با تحولات سیاسی اخیر، بازار ارز هم چندان چشم‌انداز کاهشی داشته باشد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors