جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 بهمن 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احتمال رسیدن نرخ دلار به 20 هزار تومان/ تداوم کاهش قیمت ارز با خوش‌بینی‌های بایدنی

یک کارشناس اقتصادی ضمن پیش‌بینی دلار 20 هزار تومانی در آینده نزدیک تاکید کرد: اکنون بسیاری از فعالان بازار به این مساله خوش‌بین هستند که دولت جدید آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد و محدودیت‌ها کاهش می‌یابد و این فضا باعث شده است که نه فقط بازار ارز، بلکه تمام بازارها روند کاهشی داشته باشند.


به گزارش فولادبان؛ از چهارشنبه هفته گذشته که حسن روحانی از دلار 15 هزار تومانی حرف زد، تا صبح دیروز، قیمت دلار در بازار آزاد بیش از 4 هزار تومان ریخت و البته از ظهر تا عصر روز گذشته نرخ دلار نقدی با نوساناتی شدید ابتدا حدود 1300 تومان بالا رفت، اما در ادامه به میزان 400 تومان ریخت و در نهایت با نرخ 21 هزار و 900 تومان بسته شد و آخرین نرخ اعلامی فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز در روز گذشته 21 هزار و 790 تومان بود.

کارشناسان بازار ارز اما سناریوهای متفاوتی را برای آینده قیمت دلار با توجه به احتمال بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام و البته چگونگی وقوع این اتفاق پیش‌بینی می‌کنند؛ به نحوی که به گفته برخی تحلیلگران اقتصادی، اگر بایدن به احتمال اندک بخواهد بدون پیش‌شرط به برجام بازگردد، احتمال ثبیت نرخ دلار در کانال 20 هزار تومان نیز وجود دارد.

همچنین از نظر این کارشناسان، اگر به احتمال بیشتر دولت جدید ایالات متحده، به صورت کاغذی و با نگاهی به انتخابات 1400 ایران به برجام بازگردد، نرخ دلار در میان مدت در کانال 22 تا 23 هزار تومان تثبیت خواهد شد. در این میان اما به نظر می‌رسد اگر بایدن بخواهد پیش‌شرط‌هایی را برای بازگشت به برجام بگذارد که عملا حصول توافق حتی روی کاغذ را برای ایران و آمریکا غیرممکن کند، احتمالا قیمت دلار مجددا شیب صعودی را در پیش خواهد گرفت و از مرز 25 هزار تومان نیز فراتر خواهد رفت.

در این میان اما کامران ندری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فولادبان علت اصلی کاهش نرخ ارز و روند نزولی آن در روزهای اخیر را ایجاد انتظارات تورمی منفی در کشور به علت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانست و گفت: اکنون بسیاری از فعالان بازار به این مساله خوش‌بین هستند که دولت جدید آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد و محدودیت‌ها کاهش می‌یابد و این فضا باعث شده است که نه فقط بازار ارز، بلکه تمام بازارها روند کاهشی داشته باشند و من فکر می‌کنم شرایط کنونی فعلا ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر احتمال تداوم انتظارات تورمی منفی در آینده‌ای نزدیک ادامه داد: در کوتاه‌مدت به نظر می‌رسد نرخ ارز روی سیر نزولی کنونی ادامه داشته باشد، اما آیا این روند ادامه خواهد یافت؟ آیا تحریم‌ها با توجه به سیاست‌های جدید بایدن برداشته خواهد شد؟ آیا می‌توانیم میزان فروش نفت را افزایش دهیم و درآمد حاصل از آن را به کشور بازگردانیم؟ این‌ها سوالاتی است که پاسخ به آن می‌تواند قیمت ارز را در دراز مدت تعیین کند؛ اما باید توجه داشت در صورتی که این شرایط با رفع تحریم‌ها و محدودیت‌ها تثبیت شود، آن‌گاه  سیاست‌های انبساطی و انقباضی ارزی دولت در تعیین قیمت ارز اثرگذار خواهد بود. طبیعتا زمانی که درآمد نفتی به بودجه کشور تزریق شود، چرخ گردش ارز به‌خوبی می‌چرخد و ارز قابل ملاحظه‌ای وارد بازار می‌شود و عرضه زیاد ارز نیز موجب کاهش قیمت آن خواهد شد.

وی ضمن پیش‌بینی کاهش شدید نرخ ارز در صورت بازگشت درآمد نفتی به کشور گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود و پول فروش نفت به کشور بازگررد، آن‌گاه ممکن است ارقام پیشنهادی دولتی‌ها برای نرخ ارز یعنی رقمی بین 11 تا 16 هزار تومان محقق شود  و این هدف دست‌یافتنی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بایدن کرد: تا زمانی که سیاست‌های بایدن درباره ایران به طور کامل مشخص شود، این خوش‌بینی درباره کاهش قیمت ارز برای فعالان اقتصادی وجود دارد و به همراه این خوش‌بینی‌ها نیز روند نزولی نرخ دلار ادامه خواهد یافت. اما اگر در این میان سیاست بایدن به گونه‌ای باشد که تحریم‌ها پابرجا بماند، قیمت دلار به سیر صعودی بازمی‌گردد؛ البته به نظر می‌رسد فعلا بازارهای کشور چنین تصوری را از شرایط اقتصادی آینده ندارند و روند قیمت دلار را کاهشی می‌داند و حداقل در آینده نزدیک این خوش‌بینی‌ها تداوم خواهد داشت.

ندری در پایان تصریح کرد: بنابراین چون انتظارات تورمی منفی در بازارها فعلا وجود دارد، احتمال قوی قیمت‌ها در روزهای آینده کاهشی خواهد بود و حتی ممکن است نرخ دلار به حول و حوش 20 هزار تومان هم برسد؛ البته نباید فراموش کرد حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و پول فروش نفت هم به کشور بازگردد، سیاست‌های نرخ‌گذاری ارز کاملا در اختیار دولت است و دولت هر قیمتی که بخواهد برای بازار ارز تعیین خواهد کرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors