جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مقاطع ریختند/ پروفیل سقوط کرد/ دلار بالا کشید

با وجود بازگشت قیمت دلار به ریل صعودی، امروز شیب ریزش نرخ مقاطع طویل فولادی بر اثر سقوط شدید روزهای گذشته نرخ ارز، بدون مشتری ماندن شمش‌های گران در بورس کالا و البته نبود تقاضای مصرفی در بازار آزاد تشدید شد؛ در این میان، محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز در روز جاری ریزش تندی را تجربه کردند.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار نقدی در بازار آزاد در ابتدای صبح با کاهشی 250 تومان به رقم 21 هزار تومان رسیده بود، اما در دو سه ساعت گذشته، این نرخ با مقاومت روی کانال 21 هزار تومانی مواجه شده و حتی با رشدی 900 تومانی به رقم 21 هزار و 900 تومان رسیده است.

اتفاقی که نشان می‌دهد با وجود خوشبینی‌های مردمی و تلاش‌های دولتی برای کاهش نرخ ارز در آستانه تحلیف رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، دلار راه سختی را برای ریزش بیشتر دارد و شاید براساس برخی پیش‌بینی‌ها فعلا تا مشخص شدن شرایط مذاکرات آینده ایران و آمریکا نرخ دلار نقدی در کانال 21 تا 22 هزار تومان نوسان کند؛ بخصوص که نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز امروز پس از کاهشی 600 تومانی نسبت به عصر دیروز در ادامه 300 تومان افزایش یافت و به رقم 21 هزار و 490 تومان رسید.

در این میان اما ریزش نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد همچنان ادامه دارد و با وجود بازگشت نرخ دلار به مسیر صعودی، برخی تولیدکنندگان میلگرد یا انواع نبشی و ناودانی امروز به اعلام قیمت دوم کاهشی 200 تا 300 تومانی پرداخته‌اند.

امروز همچنین تنها حدود 0.3 درصد شمش‌های بلوم عرضه‌شده در بورس کالا معامله شد و فردا هم که قیمت پایه میلگرد و دیگر مقاطع فولادی حدود 1500 بالاتر از نرخ‌های متوسط کف بازار اعلام شده است، قطعا معاملات مقاطع طویل مانند معاملات امروز شمش بدون مشتری خواهد ماند.

روند بدون مشتری ماندن معاملات شمش و مقاطع نیز که این روزها تا حدودی به حوزه ورق و تختال نیز کشیده شده است، قطعا تا زمانی که انتظارات بایدنی در فضای بازار وجود داشته باشد، نرخ دلار به ثباتی نسبی نرسد، قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا همچنان بسیار گران‌تر از نرخ‌های کف بازار اعلام شود و البته تقاضای مصرفی برای محصولات بلند یا تخت فولادی مجددا رونق نگیرد، کماکان ادامه خواهد یافت.

این وسط البته قطعی برق و گاز کارخانجات فولادی و نوردی موضوعی است که ممکن است در هفته‌های آتی به کمبود مواد اولیه و محصولات نهایی در بازار منجر شود که البته با توجه به رکود شدید تقاضا، به نظر نمی‌رسد این مساله شرایط حادی را ایجاد کند، اما مسلما تداوم این موضوع فرصت طلایی صادرات را برای فولادسازان در شرایطی که قیمت‌های جهانی فولاد در اوج قرار دارد و ممکن است هر لحظه فواره این قیمت‌ها فرو ریخته شود، از میان خواهد برد.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:30 سه‌شنبه 30 دی) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، قیمت بیشتر انواع میلگرد آجدار بین 50 تا 300 و بعضا 500 تا 700 تومان کاهش یافته است و البته تعداد معدودی از تولیدکنندگان این محصول نرخ اجناس خود را در روز جاری ثابت نگه داشته‌اند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 تا 12.8 هزار تومان قرار گرفته است.

امروز اما قیمت بیشتر انواع تیرآهن با ثبات نسبی اعلام شده است، اما فولاد ظفر بناب مانند روزهای قبلی قیمت محصولاتش را 100 تومان کاهش داده است و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران هم از کاهش 30 تا 40 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوب آهن اصفهان و کاهش 50 هزار تومانی قیمت هر شاخه از تیرآهن 20 نورد آریان فولاد حکایت دارد.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی با تشدید سرعت کاهش قیمت‌ها، نرخ محصولاتشان را بین 150 تا 400 و بعضا بین 600 تا 800 تومان کاهش داده‌اند و تقریبا هیچ کدام از شرکت‌های این حوزه در روز جاری قیمت کالاهای خود را ثابت اعلام نکرده‌اند.

در روز جاری همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل قیمت اجناس خود را با شیب تندی بین 500 تا 1000 تومان ارزان‌تر کرده‌اند و البته بعضا کاهش ملایم 100 تومانی در نرخ شرکت‌هایی که در روزهای گذشته قیمت محصولاتشان را به میزان زیادی کمتر کرده بودند، ملاحظه می‌شود؛ در هر صورت محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21.5 تا 22.7 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors