جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 30 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ترمز قیمت سنگ آهن کشیده می‌شود

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی پیش‌بینی کرده است که با افزایش عرضه سنگ آهن در جهان و کاهش شیب رشد تقاضای چین در ماه‌های آتی، احتمالا ترمز گرانی سنگ آهن در بازارهای جهانی کشیده خواهد شد.

به گزارش فولادبان و به نقل از رویترز؛ سنگ آهن سال 2021 را به همان روال سال گذشته آغاز کرده است، به نحوی که قیمت آن با وجود کاهش نسبی در روزهای پایانی سال 2020، با آغاز سال جدید بالاتر رفته و به افزایش 75 درصدی سال گذشته افزوده است.

اما در حالی که قیمت این ماده اولیه تولید فولاد به روند فوق‌العاده خود ادامه می‌دهد، ممکن است عوامل بنیادی به آرامی شروع به چرخش کنند و به نظر می‌رسد کاهش قیمت سنگ آهن در ماه‌های آتی بیشتر محتمل باشد.

دلایل اصلی احتیاط در مورد پیش‌بینی تداوم رشد قیمت سنگ آهن، افزایش عرضه از سوی صادرکنندگان برتر یعنی استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی و البته نشانه‌های اولیه از تثبیت تولید فولاد چین در سال جاری است.

طبق ارزیابی موسسه آرگوس مدیا، قیمت معاملات نقدی سنگ آهن عیار 62 درصد تحویلی به شمال چین، در 15 ژانویه با 172.30 دلار در هر تن خاتمه یافت که نسبت به پایان سال گذشته 7.8 درصد افزایش داشت و به بالاترین حد خود که در سال گذشته که 175.40 دلار در ماه دسامبر بود، نزدیک شد.

سنگ آهن یکی از کالاهایی است که به سرعت از تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا خود را نجات داد، زیرا خیلی زود مشخص شد چین که حدود دو سوم حجم جهانی معاملات سنگ آهن را خریداری می‌کند، برای تحریک اقتصاد خود هزینه‌های هنگفتی انجام می‌دهد.

در همان زمان که پکن شیرهای محرک اقتصادش را باز کرد، نگرانی‌های مربوط به تأمین سنگ آهن وجود داشت، به‌ویژه در صادرکنندگان شماره دو و سه سنگ آهن جهان یعنی برزیل و آفریقای جنوبی، زیرا معادن سنگ آهن و سیستم‌های حمل‌ونقل این کشورها تحت محدودیت‌ها برای مهار شیوع ویروس کرونا قرار گرفتند.

اما اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که تأمین عمده سنگ آهن بهبود یافته است؛ به نحوی که داده‌های ردیابی کشتی‌ها و بنادر که توسط موسسه Refinitiv جمع‌آوری شده است، تبادل محموله‌های بزرگ از صادرکنندگان اصلی سنگ آهن جهان در ماه دسامبر را نشان می‌دهد.

همچنین صادرات سنگ آهن استرالیا در ماه دسامبر حدود 79.75 میلیون تن بوده که بیشترین میزان از رکورد 82.8 میلیون تن در ماه ژوئن و دومین ماه با بالاترین رقم صادرات سنگ آهن در سرزمین کانگوروها در سال 2020 بوده است.

علاوه بر این، برزیل نیز در ماه دسامبر حدود 33.83 میلیون تن سنگ آهن صادر کرد که بیشترین میزان آن از ماه سپتامبر و بسیار بالاتر از محدوده 20.8 تا 24.8 میلیون تن از ژانویه تا مه سال گذشته بود.

صادرات سنگ آهن آفریقای جنوبی هم در ماه دسامبر 5.34 میلیون تن بود که بالاترین میزان در 11 ماه گذشته و بسیار بالاتر از 4.55 میلیون در نوامبر و 3.33 میلیون در اکتبر بود.

بنابراین هر سه صادرکننده عمده سنگ آهن در ماه‌های اخیر روند افزایشی را نشان داده‌اند که البته با توجه به کشش تقاضا از چین، قیمت‌های بالا و بهبود عملیات استخراج معادن در برزیل و آفریقای جنوبی تعجب‌آور نیست.

در این میان، شکی نیست که سال 2020 یک سال عالی برای فروشندگان سنگ آهن بود، چراکه چین با ثبت رکورد 1.05 میلیارد تن تولید فولاد، اولین بار از مرز تولید یک میلیارد تن فولاد به صورت سالیانه عبور کرد.

اما آیا چینی‌ها این عملکرد را در سال 2021 هم تکرار می‌کنند؟ پاسخ این سوال بستگی زیادی به این دارد که با چه شخصی صحبت می‌کنید. موسسه برنامه‌ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین (MPI) پیش‌بینی کرده است تولید فولاد این کشور در سال جاری 1.4 درصد افزایش یابد و به حدود 1.065 میلیارد تن برسد.

با این حال، اخیرا وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین از فعالان صنعت فولاد این کشور خواسته است که به طور قاطعانه تولید خود را کاهش و اطمینان دهند که در سال 2021 فولاد کمتری نسبت به سال 2020 تولید خواهند کرد.

به نظر می‌رسد نظرات این وزیر چینی به اهداف دولت برای کنترل ظرفیت تولید فولاد و محدود کردن انرژی مصرفی و آلودگی تولیدشده در صنعت فولاد مربوط است. البته اگر قرار باشد بین اهداف رشد اقتصادی و کاهش آلودگی تعارضی ایجاد شود، به احتمال زیاد پکن رشد اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد.

با این وجود، حتی اگر محرک‌های اقتصادی در بخش ساخت‌وساز نیز با تولید فولاد ادامه داشته باشد، سخت است که تقاضای فولاد چین در سال 2021 به‌اندازه سال 2020 افزایش یابد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد چین در سال جاری میلادی به طور نسبی افزایش یابد، اما احتمالا این مساله بیش از میزان تأمین سنگ آهن برای صنعت فولاد این کشور نخواهد بود.

ضمن این که منحنی معاملات آتی سنگ آهن در بورس سنگاپور به کاهش تدریجی قیمت اشاره دارد، اما لازم به ذکر است همه قراردادهایی که تا ژوئیه منعقد می‌شوند، هنوز بالای 150 دلار در هر تن بسته می‌شوند که نشان می‌دهد بازار معتقد است در نیمه اول سال 2021 نیز تقاضای چین به اندازه کافی قوی خواهد بود تا عرضه را نسبتا حفظ کند.

یکی دیگر از عواملی که درباره پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در ماه‌های آتی باید به آن توجه داشت، این است که واردات سنگ آهن چین برای سه ماه متوالی کاهش یافته، تا حدی که در ماه دسامبر 96.74 میلیون تن سنگ آهن به چین وارد شد که کمترین میزان از ماه مه بود. بنابراین اگرچه ممکن است کاهش واردات به دلیل عدم عرضه کافی باشد، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده بهبود در عرضه منجر به کاسته شدن قیمت سنگ آهن شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors