جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جزئیات طرح فولادی این هفته آماده می‌شود/ کوتاهی دست واسطه‌ها، هدف اصلی طرح مجلس

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که جزئیات طرح فولادی مجلس تا پایان این هفته جمع‌بندی و به صحن علنی ارائه می‌شود، تاکید کرد: حذف واسطه‌ها و رانت در بازار فولاد از اصلی‌ترین اهداف طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد است.

به گزارش فولادبان؛ مدت زیادی بود که همه چشم به صحن علنی پارلمان دوخته بودند تا پس از جلسات متعدد برای تعیین تکلیف لایحه بودجه، طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و چند طرح و لایحه دیگر، نوبت به طرح فولادی مجلس برسد، تا این که بالاخره کلیات این طرح هفته گذشته با 186 رأی موافق نمایندگان به تصویب رسید و حال، نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار است با ارائه جزئیات آن، دوباره طرح خود را در صحن علنی مطرح کنند و آن را به رأی نمایندگان بگذارند؛ در همین زمینه، برای کسب اطلاعات بیشتر از اهداف این طرح و آخرین وضعیت آن، به سراغ نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس رفته‌ایم.

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با فولادبان در رابطه با اهداف طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد گفت: طرح فولادی مجلس چندین هدف را دنبال می‌کند که اولین هدف آن ایجاد شفافیت در بازار فولاد است. در حال حاضر، هیچ‌گونه نظارتی روی ارقام معامله محصولات فولادی از سنگ آهن گرفته تا دیگر معاملات زنجیره فولاد وجود ندارد و اگر همه این محصولات در بورس عرضه شوند، دسترسی به این آمار و ارقام راحت‌تر خواهد بود.

وی افزود: نکته دومی که ما با این طرح به دنبال آن هستیم، این است که تولیدکنندگان بعد از حلقه شمش هم در حوزه صادرات فعالیت بیشتری داشته باشند، به این معنی که مواد خام به طور دائم به بازارهای خارج از کشور صادر نشوند و فعالیت صادراتی بیشتر به سمت حلقه‌های پایانی زنجیره برود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره سومین هدف طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد تصریح کرد: هدف سوم ما با این طرح این است که رانت را در صنعت فولاد حذف کنیم، یعنی زمانی که تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را در بورس عرضه کنند، قیمت‌ها به صورت شفاف دیده می‌شوند و تنها تولیدکنندگان می‌توانند محصولات فولادی را از بورس کالا خریداری کنند و باید محصول خریداری‌شده بخصوص شمش را در فرآیند تولید خود تبدیل به محصول دیگری کنند و نمی‌توانند آن را به عنوان یک واسطه و دلال به کس دیگری خارج از بورس کالا بفروشند.

جدی در ادامه با تاکید بر این که فروش فولاد در خارج از بورس کالا براساس طرح مجلس ممنوع خواهد شد، عنوان کرد: رانت ایجادشده در صنعت فولاد تنها در دست عده‌ای خاص است، نه اینکه بگوییم یک شرکت در ایجاد این رانت نقش داشته است، بلکه افرادی خاص و برخی مدیران در این رانت نقش داشته‌اند.

وی درباره هدف نهایی طرح فولادی مجلس نیز توضیح داد: هدف نهایی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، ایجاد ارزش افزوده در صعت فولاد کشور است؛ چراکه مشاهده می‌شود که در کشورهای دیگر برای واردات شمش تعرفه‌ای در نظر نگرفته‌اند تا بتوانند طی فرآیند استفاده از شمش‌های وارداتی، هم اشتغالزایی کنند، هم ارزش افزوده بیشتری برای خود به دست آورند و هم بتوانند محصولات نهایی زنجیره را صادر کنند؛ بنابراین ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که با طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، خرده‌فروشان بازار آهن از این زنجیره حذف نمی‌شوند، ادامه داد: براساس طرح فولادی مجلس، توزیع‌کنندگان آهن هم می‌توانند به صورت مستقیم از بورس خریداری کنند و هم پیش‌بینی شده است که خره‌فروشان در تعاونی‌ها می‌توانند به صورت مشترک اقدام به خرید محصولات فولادی از بورس کالا کنند.

جدی در رابطه با رانت موجود در زنجیره فولاد تصریح کرد: وزیر صمت در جلسه رأی اعتماد خود اعلام کرد که در زنجیره فولاد بیش از 30 هزار میلیارد تومان رانت وجود دارد و این رانت با توجه به مصرف 16 میلیون تن فولاد در کشور و عرضه تنها 5 میلیون تنی در بورس کالا ایجاد شده است و به نظر می‌رسد 9 تا 10 میلیون تن فولاد خارج از بورس یا به صورت مچینگ معامله می‌شود.

وی تأکید کرد: مساله این است که برخی کارخانه‌های حوزه فولاد، ورق یا محصولات فولادی دیگر را از بورس کالا می‌خرند و آن را با حاشیه سود بالا به صنایع پایین‌دستی می‌فروشند و به نظر می‌رسد رانت موجود در زنجیره فولاد در این واسطه‌گری‌ها نهفته است؛ چراکه بخش زیادی از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به اینکه جزئیات طرح فولادی مجلس تا پایان این هفته آماده می‌شود، تصریح کرد: پس از آماده شدن جزئیات، طرح برای رأی‌گیری به صحن علنی خواهد رفت و با رسیدن نوبت به این طرح برای رأی‌گیری امیدوار هستیم که تا بهمن‌ماه فرآیند تصویب این قانون در مجلس نهایی شود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors