جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سرایت انتظارات کاهشی از بازار ارز و طلا به بازار فولاد

امروز در شرایطی که جوی نزولی بر بازار ارز و طلا حاکم شده است، در بازار آهن نیز بخش زیادی از تولیدکنندگان اقدام به کاهش نرخ محصولاتشان کرده‌اند، اما مانند روزهای گذشته هنوز خریداری در بازار نیست و خریداران بی‌اعتنا به نرخ‌های پایه بالای بورسی در انتظار کاهش هرچه بیشتر قیمت محصولات فولادی هستند.

به گزارش فولادبان؛ با وجود این که بیشتر کارشناسان اقتصادی معتقدند که تغییر دولت آمریکا در چند روز آینده و صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور مبنی بر تلاش دولت برای کاهش شدید نرخ ارز، قیمت دلار را صرفا برای مدتی موقت به کانال‌های پایین‌تر خواهد کشاند، اما فعلا جو عمومی حاکم بر بازارها نزولی است و بیشتر فعالان بازار در انتظار کاهش ادامه‌دار نرخ طلا و ارز به‌ویژه با توجه به صحبت‌های اخیر مسئولان اتحادیه طلا و جواهر درباره احتمال افت شدید قیمت طلا و سکه هستند.

به نحوی که تا این لحظه شاهد آن هستیم که نرخ دلار نقدی در بازار آزاد براساس اعلام کانال تلگرامی مثقال نسبت به عصر دیروز کاهشی 610 تومانی را تجربه کرده است و به رقم 23 هزار و 850 تومان رسیده و نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز با افت 750 نسبت به عصر دیروز تومانی رقم 23 هزار و 950 تومان را نشان می‌دهد و البته آن‌طور که سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز گزارش کرده، از صبح امروز تا کنون قیمت سکه امامی با ریزش 243 هزار تومانی به رقم یک میلیون و 639 هزار تومان رسیده است.

در این میان اما همان‌طور که پیش‌تر هم عرض کردیم، عمده کارشناسان بازار ارز معتقدند که ریزش این روزهای نرخ دلار به نوعی ناشی از یک خوشبینی درباره برجامی شدن فضای سیاسی آینده ایران است و به محض این که تلنگری سنگین درباره تاریک شدن فضای بازگشت آمریکا به برجام به گوش برسد یا اتفاق مهمی در فضای سیاسی کشور رخ دهد، خیلی زود پاندول نرخ دلار و طلا به سمت گرانی بازمی‌گردد و این وسط فقط نوسان‌گیرانِ این روزها سود خواهند کرد.

از سویی دیگر، باید توجه داشت که حتی در صورت بازگشت آمریکا به میز مذاکره، رفع تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده به این زودی‌ها به نتیجه نخواهد رسید و بنابراین خیلی بعید به نظر می‌رسد که خواب دلار 15 هزار تومانی روحانی در ماه‌های آتی تعبیر شود.

به ویژه آن که شنیده‌های ما حاکی از آن است که بدنه کارشناسی دولت، ایده‌آل‌ترین نرخ دلار را در صورت حل مشکلات سیاسی و مسائل پولی و بانکی، حدود 20 هزار تومان تصور می‌کنند و معتقدند نرخ‌های پایین‌تر از این رکود اقتصادی شدیدی را به دنبال خواهد داشت. همچنین باید توجه داشت در صورت محقق نشدن خوشبینی‌های موجود در فضای بایدنی‌شده این روزهای اقتصاد ایران، خیلی زود نرخ دلار می‌تواند بازهم به کانال 25 هزار تومان که حدود دو ماه در آن با ثبات نسبی حرکت می‌کرد، بازگردد.

در این میان اما در بازار آزاد آهن، فعلا فضای کلی خوشبینی نسبت به احتمال تداوم کاهش قیمت ارز برقرار است و با توجه به این موضوع و البته تداوم رکود تقاضای مصرفی در بازار فولاد کشور، نرخ بیشتر محصولات فولادی مانند روزهای گذشته رو به کاهش گذاشته و البته سرعت این سقوط بر اثر خوشبینی‌های جدید کمی بیشتر شده است.

نکته مهم اما آن است که این هفته دیدیم در دعوای میان صمت و بورس، بورسی‌ها با حمایت مدیران ارشد دولت پیروز میدان شدند و بر این اساس، مسئولان بورس کالا بدون توجه به روند ریزشی و نبود تقاضای مصرفی در بازار فولاد کشور، قیمت‌های پایه شمش و مقاطع فولادی را با ارقامی بین 1000 تا 1500 تومان بالاتر از متوسط نرخ‌های کف بازار اعلام کردند؛ به همین دلیل هم بیش از 90 درصد شمش‌های عرضه‌شده و بیش از 95 درصد مقاطع طویل عرضه‌شده در بورس کالا بدون مشتری ماند و اتفاقا همین مساله فرصت مناسبی را برای فولادسازان فراهم کرده است تا بتوانند ضمن رعایت کف عرضه‌های تکلیفی، اقدام به صادرات محصولاتشان کنند.

البته در این میان، صرف نظر از اختلافات اخیر بین گمرک، صمت و برخی فولادسازان که منجر به توقف موقت بعضی از محموله‌های صادراتی شرکت‌های فولادی شد، ماجرای افت شدید فشار برق و گاز در بسیاری از واحدهای فولادسازی نیز منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای برای فولادسازان شده و راه را برای تولید و در نتیجه صادرات محصولاتشان در این فرصت مناسب اوج‌گیری قیمت‌های جهانی فولاد ناهموار کرده است.

در هر صورت، هم‌اکنون (13:30 پنجشنبه 25 دی) براساس نرخ‌های درب کارخانه اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد کاهش 100 تا 500 تومانی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته در این میان تعداد کمی از تولیدکنندگان این حوزه در روز جاری نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند؛ متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار نیز در محدوده 12.7 تا 13.5 هزار تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز نرخ محصولاتشان را بین 100 تا 200 و بعضا تا 400 تومان کاهش داده‌اند و در میان تولیدکنندگان تیرآهن نیز برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت روزانه محصولاتشان خودداری کرده‌اند و در میان قیمت‌های اعلام‌شده نیز بعضا ثبات نسبی و بعضا کاهش تا 200 تومان در نرخ هر کیلو از تیرآهن مشاهده می‌شود.

در روز جاری در میان قیمت‌های اعلام‌شده برای محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز بیشتر ثبات نسبی دیده می‌شود و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را تا 100 تومان کاهش داده‌اند و همچنین شنیده‌های ما از کاهش 1000 تومانی نرخ پروفیل‌های با ضخامت 2 تهران شرق حکایت دارد؛ در مجموع هم نرخ پروفیل با ضخامت 2 بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در محدوده 22.5 تا 23.7 هزار تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors