جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 24 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سخنان رئیس‌جمهور غیرکارشناسی است

یک کارشناس بازار ارز در رابطه با اظهارات اخیر رئیس‌جمهور پیرامون کاهش نرخ ارز توسط دولت در ماه‌های آتی عنوان کرد: اظهارات رئیس‌جمهور، غیرعلمی و غیرکارشناسانه است.

به گزارش فولادبان؛ بلوکه شدن ارزهای کشور و کاهش منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی، رشد شدید نرخ ارز در ماه‌های میانی امسال را به دنبال داشته و به گفته رئیس‌جمهور، قیمت دلار را غیرواقعی کرده است. به نحوی که حسن روحانی در اظهارات امروز خود بیان کرد که دست بانک مرکزی در اعمال سیاست‌های قیمت‌گذاری ارز بسته است و مردم باید بدانند که نرخ ارز در بازار و نرخ ارز نیما واقعی نیست و با آزاد شدن منابع ارزی بانک مرکزی در کشورهای مختلف قیمت دلار به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

اظهارات امروز رئیس‌جمهور تکانی نسبی به بازار ارز داد و موجب ریزش حدودا ۲۵۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد و ۳۰۰ تومانی نرخ اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی از ظهر تا عصر امروز شد. البته ریشه این ماجرا به زمانی باز می‌گردد که مشخص شد دولت نرخ تسعیر ارز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته است، موضوعی که باعث مخالفت‌های شدید نمایندگان مجلس شد، چراکه در صورت خوب پیش نرفتن مذاکرات احتمالی آینده با آمریکا و عدم کاهش شدید نرخ ارز، دولت در سال آتی به شدت دچار کسری بودجه خواهد شد و به همین دلیل، نمایندگان مجلس نرخ تسعیر ارز را در اصلاح لایحه بودجه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌اند.

در این میان، بسیاری از کارشناسان بازار ارز اعتقاد دارند نرخ تسعیر ارز شرکت نفت و صندوق توسعه ملی در بودجه سال آتی باید حدود ۱۷ هزار تومان در نظر گرفته شود؛ با این حال، رئیس‌جمهور در اظهارات امروز خود تاکید کرد که دولت افق آینده نرخ دلار را نه ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان فعلی بلکه ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان می‌بیند و در سال آینده تلاش خواهد کرد قیمت دلار را به این ارقام نزدیک کند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا نرخ ارز به این راحتی به ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان یا ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان سقوط خواهد کرد؟

علی اصغر سمیعی زفرقندی، کارشناس بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان ضمن غیرعلمی و غیرکارشناسی دانستن اظهارات امروز رئیس‌جمهور، آن را با ذکر یک مثال نقد کرد. وی در این‌باره گفت: فرض کنیم یک گله گوسفند بزرگ داشته باشیم و در کنار آن یک چلوکبابی هم داشته باشیم. حال فرض کنیم قیمت هر پرس چلوکباب برای ما 10 هزار تومان تمام شود، یعنی هزینه تمام‌شده گوشت آن 5 هزار تومان است و 5 هزار تومان هم هزینه‌های دیگر از جمله برنج و روغن می‌شود. حال، فرض کنیم به پشتوانه گله گوسفندی که داریم، گوشت ما مجانی تأمین شود و چلوکباب‌ها را 5 هزار تومان قیمت‌گذاری کنیم و در این صورت چون پول گوشت نمی‌دهیم، ضرر نمی‌کنیم. حال اگر بعد از مدتی یک ظالمی پیدا شود و گوسفندهای ما را توقیف کند که در این صورت، ما از گوشت مجانی محروم شده‌ایم و مجبوریم چلوکباب‌ها را حداقل با قیمت 10 هزار تومان بفروشیم تا ضرر نکنیم.

این کارشناس بازار ارز در ادامه مثال خود توضیح داد: در این میان بعد از مدتی مشخص می‌شود که امیدی پیدا شده است که شاید گوسفندهای ما آزاد شوند. حالا اگر بگوییم فردا که گله گوسفند ما آزاد شود، قیمت چلوکباب را به 5 هزار تومان می‌رسانیم، آیا حرفمان علمی و اقتصادی است؟ البته ممکن است این حرف راست باشد، اما مسلما بیان آن صحیح نیست و نمی‌توان براساس این امید برنامه‌ریزی کرد.

سمیعی در پایان تاکید کرد: براین اساس سخنان رئیس‌جمهور را باید غیرعلمی و غیرکارشناسی بدانیم، چراکه نمی‌توان صرفا با داشتن امید به آینده بر احتمال کاهش نرخ ارز تاکید کرد و لایحه بودجه را نیز براساس همین امیدها بست، چراکه اگر آنچه درباره کاهش نرخ ارز مد نظر دولتمردان است، تحقق پیدا نکند، در سال آینده مشکلات بودجه‌ای زیادی گریبان کشور را خواهد گرفت.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors