جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احتمال کاهش ملایم یا فریز قیمت‌ها روی موج دلار و تغییر ضریب CIS در بورس کالا

با توجه به این که بازار فولاد کشور در رکود تقاضا قرار دارد و در شرایط کنونی بنگاه‌داران از کاهش قیمت‌ها استقبال بیشتری می‌کنند، به نظر می‌رسد عرضه‌کنندگان محصولات فولادی در بورس کالا و البته مسئولان سازمان بورس چاره‌ای جز پذیرش ضریب 70 درصدی در هفته پیش‌رو نداشته باشند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، با توجه به روند احتمالا نزولی ملایم نرخ ارز بعد از پذیرفته شدن شکست از سوی ترامپ، احتمال فریز یا کاهش ملایم قیمت محصولات فولادی بیشتر خواهد بود، اما اگر وزارت صمت در این دعوا شکست بخورد، بازار آهن مجددا در بلاتکلیفی فرو خواهد رفت.

به گزارش فولادبان، در هفته‌ای که گذشت، بازار فولاد کشور نوسانات زیادی را تجربه کرد؛ به نحوی که این بازار در روزهای ابتدایی هفته به علت رشد شدید قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا بر اثر اعمال نرخ‌های جدید صادراتی CIS در قیمت‌های پایه این هفته رو به بالا حرکت کرد، اما با تصمیم شبانه وزیر صمت در ساعات پایانی دوشنبه مبنی بر کاهش ضریب نرخ‌های منطقه CIS در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از ۸۰ به ۷۰ درصد دوباره قیمت‌ها نزولی شد.

این هفته اما در برخی روزها اوضاع بازار آزاد آهن بازهم مانند هفته گذشته کمی از نرخ‌های اعلامی کارخانجات نوردی متفاوت بود، به نحوی که برخی مبادی فروش با ترس از ریختن قیمت‌ها و با توجه به خریدهای ارزان‌تر از بورس که حالا موعد تحویلش فرا رسیده است، تخفیف قابل توجهی به خریداران دانند و به صورت کلی در هفته‌ای که گذشت، بازهم شاهد رایج بودن پدیده زیرفروشی در میان بنگاه‌داران آهن بودیم.

در بورس کالا هم معاملات این هفته بخصوص در حوزه مقاطع طویل فولادی بسیار کم‌رونق بود و عموما بخش ناچیزی از عرضه‌ها آن هم به قیمت پایه خریدار داشت؛ به نحوی که متوسط قیمت میانگین موزون پایانی میلگرد در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا با احتساب مالیات معادل 14 هزار و 83 تومان یعنی برابر با قیمت‌ پایه بود، اما تنها 0.32 درصد از حجم مقاطع عرضه‌شده در بورس کالا فروخته شد. در عرضه‌های روز سه‌شنبه شمش نیز شاهد آن بودیم که تقریبا حدود ۴۵ درصد از حجم عرضه شمش بلوم آن هم نزدیک به قیمت پایه یعنی ۱۲ هزار و ۷۷۱ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده معامله شد.

این هفته همچنین عرضه‌های ورق نیز مانند بیشتر هفته‌های گذشته بازهم بی‌ثبات بود و تعداد کمی از شرکت‌ها آن هم با حجمی اندک در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه انواع ورق فولادی به بورس کالا آوردند. میانگین موزون پایانی ورق گرم عرضه‌شده از سوی مجتمع فولاد گیلان نیز در معاملات روز دوشنبه بورس با احتساب مالیات به ۱۹ هزار و ۲۵۷ تومان یعنی حدودا 21 درصد بالاتر از قیمت پایه رسید. نکته مهم در این‌باره این که 50 روز از ابلاغ شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت گذشته است و گرچه اوضاع کمی بهتر شده، اما هنوز بسیاری از تولیدکنندگان ورق از عرضه کافی محصولاتشان در بورس کالا خودداری می‌کنند.

در مجموع هم در طی این هفته متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد کاهش ۳۸۰ تومانی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد و آخرین قیمت آن در روز پنجشنبه نیز ۱۳ هزار و ۱۹۱ تومان بود. میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ هم در بازار آزاد با افت ۳۷۷ تومانی به ۱۳ هزار و ۹۸۳ تومان رسید. البته در هفته جاری پروفیل با ضخامت 2 در مجموع افزایش ۸۰ تومانی داشت و در روز پنجشنبه با نرخ متوسط ۲۳ هزار و ۴۷۱ تومان فروخته شد. قیمت ورق سیاه ۲ مبارکه با عرض 1.25 میلی‌متر نیز در هفته‌ای که گذشت مجموعا کاهش ۲۰۰ تومانی را ثبت کرد و با نرخ ۲۳ هزار  و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

اما درباره روند قیمت محصولات فولادی در هفته پیش‌رو باید گفت بیشتر عوامل موثر بر بازار آهن حاکی از احتمال فریز یا کاهش ملایم قیمت‌ها هستند؛ به نحوی که در بازار ارز با توجه به یک سره شدن کار ترامپ و قبول شکست از سوی وی، روند دلار نزولی شده است و نرخ دلار نقدی فقط در روز پنجشنبه 350 تومان افت کرد و به رقم 25 هزار و 450 تومان رسید. البته به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو روند ریزش نرخ ارز کندتر شود، اما حداقل اگر رخداد جدیدی در عرصه تحولات خارجی نداشته باشیم، احتمالا در هفته آینده شاهد رشد قیمت ارز نخواهیم بود.

در این میان اما با توجه به اوج‌گیری اختلافات بورس کالا و وزارت صمت بر سر کاهش ده درصدی ضریب قیمت پایه محصولات فولادی عرضه‌شده در بورس، به نظر می‌رسد بلاتکلیفی حاصل از این موضوع از جمله عواملی باشد که مانع از ریزش شدید قیمت فولاد در بازار آزاد شود، اما در هر صورت با توجه به کاهش تقاضای موثر و مصرفی در بازار به علت رکود ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی به نظر می‌رسد حتی اگر کاهش ده درصدی هم اتفاق نیفتد، بازهم شاهد رواج پدیده زیرفروشی و ارائه تخفیف از سوی بنگاه‌داران باشیم.

با این حال، به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به رکود بازار آهن، استقبال بیشتر بنگاه‌داران از کاهش نرخ‌ها، صحبت‌های معاون عملیات و بازاریابی بورس کالا در تلوزیون درباره این که شرکت‌ها مخیر هستند که در عرضه‌های هفته آتی به انتخاب خود بر مبنای ضریب 70 یا 80 درصد عرضه کنند و البته با توجه به تهدیدات اخیر وزارت صمت، به نظر می‌رسد عمده فولادی‌ها و نوردکاران در هفته آینده ناچار خواهند شد که محصولاتشان را براساس ضریب 70 درصد به بورس کالا بیاورند و براین اساس با نگاهی به ریزش نسبتا شدید نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد در روزهای پایانی این هفته، احتمال کاهش ملایم نرخ این محصولات در هفته پیش‌رو دور از انتظار نیست.

البته باید توجه داشت همان‌طور که بازارهای مختلف کشور نتیجه انتخابات آمریکا را در ماه‌های مهر و آبان با فرض پیروزی ترامپ زودتر پیش‌خور کردند، به نظر می‌رسد این وضعیت درباره بایدن نیز صدق کند. یعنی در شرایطی که ترامپ بالاخره رسما شکست را پذیرفت و همچنین با توجه به صحبت‌های اخیر مقامات آمریکایی، به نظر می‌رسد با تقویت احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها بازارها تا حدودی نزولی شود، اگرچه اصولا در بسیاری از بازارها با پدیده چسبندگی قیمت‌ها روبه‌رو هستیم و درباره ارز هم با توجه به مسائل صادراتی دولت تمایلی برای کاهش قابل توجهی و دفعی نرخ دلار ندارد.

در مجموع با توجه به همه این روندها، فریز یا کاهش ملایم قیمت‌ها محتمل‌ترین گزینه برای بازار فولاد کشور در هفته پیش‌رو است، البته در صورت شکست بخشنامه اخیر وزارت صمت برای کاهش ضریب اثرگذاری نرخ‌های محصولات صادراتی CIS و بازگشت ضریب ۸۰ درصدی، شاید دوباره تب گرانی در بازار آهن بالا بگیرد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors