جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 17 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تغییر ضریب CIS ثبات بازار را به همراه دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به تصمیم وزیر صمت برای تغییر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا تاکید کرد: تغییر ضریب قیمت پایه قطعا باعث ثبات بازار می‌شود و کمکی هم به مردم خواهد بود؛ چراکه میزان تولید فولاد ایران حدود سی میلیون تن است، در حالی که میزان مصرف واقعی فولاد در حدود 12 تا 15 میلیون تن است، در این شرایط که عرضه بیش از تقاضاست، کاهش قیمت فولاد در کشور طبیعی به نظر می‌رسد و نیازمند تدابیر مجموعه‌های حاکمیتی است.

به گزارش فولادبان؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت دو شب پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار دستور تغییر ضریب اثرگذاری قیمت محصولات صادراتی منطقه CIS از ۸۰ به ۷۰ درصد در تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا را صادر کرد و در این جلسه از معاونت امور معادن و صنایع معدنی خواست تا این تصمیم شبانه را تا ۶ صبح برای بورس کالا ارسال کند تا در صورت عملیاتی نشدن این دستور، دستگاه‌های نظارتی وارد ماجرا شوند.

اما این تصمیم وزیر صمت دیروز در معاملات شمش در بورس کالا اجرایی نشد و قائم‌مقام این شرکت نیز در پاسخ به نامه معاون معدنی وزارت صمت نوشت که این درخواست را به شورای عالی بورس ارجاع داده است و با این کار عملا بورس کالا که البته زیرمجموعه‌ای از سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد است، از اجرای تصمیم مقام عالی وزارت صمت خودداری کرد.

نکته مهم این مسائل برای بازار فولاد کشور اما اینجاست که تغییر این ضرایب قیمتی می‌تواند تأثیر زیادی روی نرخ محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد بگذارد؛ به نحوی که به گفته موافقان تصمیم وزیر صمت، اگر این تصمیم اجرایی شود، شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی و در نتیجه ایجاد تعادل در بازار آهن خواهیم بود.

البته به گفته مخالفان این تصمیم، اجرای آن می‌تواند رانت کلانی را بر اثر ایجاد فاصله شدید بین نرخ‌های بازار داخلی با قیمت‌های جهانی به پایین‌دست زنجیره منتقل کند و حتی می‌تواند به قاچاق محصولات فولادی کشور نیز منجر شود. فولادبان نیز در همین راستا به سراغ کارشناسان و فعالان زنجیره فولاد کشور از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفته است تا نظر آنها را نسبت به تصمیم شبانه وزیر صمت جویا شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم وزیر صمت برای تغییر قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا به خبرنگار ما گفت: تغییر ضریب قیمت پایه قطعا باعث ثبات بازار می‌شود و کمکی هم به مردم خواهد بود؛ چراکه میزان تولید فولاد ایران حدود سی میلیون تن است، در حالی که میزان مصرف واقعی فولاد در حدود 12 تا 15 میلیون تن است، در این شرایط که عرضه بیش از تقاضاست، کاهش قیمت فولاد در کشور طبیعی به نظر می‌رسد و نیازمند تدابیر مجموعه‌های حاکمیتی است و وزارت صمت با توجه به مسئولیت جدی در این خصوص باید به این عرصه ورود کند تا بازار فولاد به یک ثبات نسبی همراه با کاهش قیمت برسد.

وی افزود: ثبات قیمت در واقع تکلیف بازار را مشخص می‌کند، با کاهش ضریب از 80 به 70 درصد ضمن افزایش عرضه بیشتر محصولات فولادی به بازار داخلی،  قیمت‌ها روند کاهشی پیدا خواهند کرد و معقول هم نیست در کشوری که حدود 18 میلیون تن مازاد تولید دارد، قیمت محصولاتش 34 درصد نسبت به نرخ‌های جهانی گران‌تر باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تصریح کرد: وقتی قیمت جهانی فولاد را با نرخ فولاد در ایران مقایسه می‌کنیم، خواهیم دید که معافیت مالیاتی ابتدای زنجیره فولاد، سهم صادراتی این بخش را به سود مضاعفی برای فعالان ابتدای زنجیره تبدیل کرده است؛ همچنین معاملات مچینگ، تخصیص سهمیه از سوی بهین‌یاب و … همه این عوامل قیمت فولاد را در کشور بیش از قیمت‌های جهانی افزایش داده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors