جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 14 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

صادرات بی‌رویه آهن اسفنجی عامل افزایش قیمت قراضه/ توزیع‌کنندگان قراضه آهن روی موج کمبود آهن اسفنجی سوار می‌شوند

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: توزیع‌کنندگان قراضه آهن هم از وضعیت بازار آهن اسفنجی باخبر هستند و وقتی کمبود آهن اسفنجی را در بازار حس کنند، قیمت قراضه را بالا می‌برند؛ بنابراین اگر آهن اسفنجی به وفور یافت شود، قیمت قراضه هم کاهش می‌یابد و می‌توان از وزارت صمت گله داشت که اجازه داد در 8 ماهه نخست امسال، حدود 400 هزار تن آهن اسفنجی کشور صادر شود، در صورتی که نیاز مبرم فولادسازان به این بود که آهن اسفنجی از کشور صادر نمی‌شد.

به گزارش فولادبان؛ از وانتی‌هایی که هر روز در کوچه‌ها و خیابان‌ها به دنبال جمع کردن ضایعات می‌گردند تا انبارهای پنهان و پیدای جمع‌آوری پسماند در گوشه و کنار شهرهای ایران، قراضه آهن همواره جزو با ارزش‌ترین مواد ضایعاتی فعالان حوزه پسماند محسوب شده است؛ محصولی که نحوه قیمت‌گذاری، توزیع و خرید و فروش آن نیز همیشه مانند فرآیند جمع‌آوری‌اش مبهم بوده و البته این روزها نرخ آن هم در بازار آزاد پابه‌پای سایر محصولات فولادی و حتی با سرعتی بیشتر به سمت بالا حرکت می‌کند.

این در حالی است که  در ماه‌های اخیر به‌ویژه بعد از آن که دولت چین اعلام کرد که به صف واردکنندگان قراضه آهن خواهد پیوست، نرخ این محصول ضایعاتی در بازارهای جهانی نیز رو به رشد گذاشته و کمیاب شدن آن در آمریکا به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان به آتش گرفتن بازار جهانی قراضه دامن زده است.

در این شرایط، اما به نظر می‌رسد الزام تولیدکنندگان شمش القایی به عنوان مهمترین مصرف‌کنندگان قراضه آهن در کشور به عرضه کامل محصولاتشان در بورس کالا در شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت، بتواند نوری بر بازار تاریک قراضه آهن بیندازند و چگونگی نحوه توزیع و خرید و فروش آن را هم مشخص‌تر کند.

در این میان البته باید توجه داشت با توجه به آمار اخیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره تولید بیش از 20.5 میلیون تن فولاد در 8 ماه نخست سال جاری، با توجه به این که طبق گفته‌های کارشناسان حوزه معدن برای تولید هر کیلوگرم فولاد باید 1.23 کیلوگرم آهن اسفنجی مصرف شود، قاعدتا باید در 8 ماه نخست امسال بیش از 25.2 میلیون تن آهن اسفنجی مصرف می‌شد؛ اما طبق آمار خود انجمن فولاد در این 8 ماه فقط 20.7 میلیون تن آهن اسفنجی در کشور مصرف شده و با مقایسه این دو عدد می‌توان نتیجه گرفت که مصرف قراضه آهن به عنوان جایگزین آهن اسفنجی در تولید فولاد خام، نقش مهمی در زنجیره فولاد در ماه‌های اخیر داشته است.

رضا شهرستانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با فولادبان درباره میزان تولید شمش القایی به عنوان اصلی‌ترین منبع مصرف قراضه آهن در سال‌های اخیر توضیح داد: در کل، ظرفیت کوره‌های القایی ایران بالای 7 میلیون تن در سال است. سال گذشته نیز 4.8 میلیون تن شمش در کوره‌های القایی تولید شد و امسال بالای 5.2 میلیون تن شمش القایی تولید خواهد شد که از این مقدار 70 درصد مواد اولیه آن قراضه آهن بوده و 30 درصد باقی هم از آهن اسفنجی تشکیل شده است و مقدار 30 درصد آهن اسفنجی مصرف‌شده بدون در نظر گرفتن ضایعات آن، در سال گذشته حدود 2 میلیون تن بود.

وی افزود: وزارت صمت امسال قول تأمین 50 درصد از آهن اسفنجی کوره‌های القایی را داده بود که این وعده عملی نشد و مصرف آهن اسفنجی در کوره‌های القایی در حد همان 30 درصد باقی ماند. براین اساس نیز می‌توان گفت تولیدکنندگان شمش القایی در سال 99 به طور کلی به 2 میلیون و 300 هزار تن و به صورت ماهانه به 200 هزار تن آهن اسفنجی نیاز داشته و دارند.

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد تأکید کرد: سال گذشته 3.5 میلیون تن قراضه در کوره‌های تولید شمش القایی مورد استفاده قرار گرفت و امسال این میزان به 3 میلیون و 800 هزار تن رسیده و این در صورتی است که قیمت قراضه در سال جاری افزایش پیدا کرده و اکنون به حدود 10 هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

شهرستانی درباره نحوه قیمت‌گذاری قراضه عنوان کرد: قیمت‌گذاری قراضه آهن بر پایه عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. معمولا قراضه حجم بالایی دارد و قیمت حمل آن هم بالاتر از سایر فرآورده‌های فولادی خواهد بود و همین مساله از جمله دلایل افزایش قیمت قراضه است. علاوه بر این، توزیع‌کنندگان قراضه آهن هم از وضعیت آهن اسفنجی باخبر هستند و وقتی کمبود آهن اسفنجی را در بازار حس کنند، قیمت قراضه را بالا می‌برند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر آهن اسفنجی به وفور یافت شود، قیمت قراضه هم کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توان از وزارت صمت گله داشت که اجازه داد در 8 ماهه نخست امسال، حدود 400 هزار تن آهن اسفنجی کشور صادر شود، در صورتی که نیاز مبرم فولادسازان به این بود که آهن اسفنجی از کشور صادر نمی‌شد.

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد درباره نحوه توزیع قراضه در سطح کشور نیز توضیح داد: برخی بنگاه‌ها قراضه‌های آهن را از خریداران ضایعات، خریداری می‌کنند و در این بنگاه‌ها فرآوری قراضه شامل جداسازی و پرس انجام می‌شود و بعد هم این بنگاه‌ها قراضه‌های خریداری‌شده خود را به کارخانجات خریدار آن ارسال می‌کنند.

شهرستانی در پایان به افزایش قیمت قراضه در سطح جهان نیز اشاره کرد و گفت: اصولا توازنی بین کل زنجیره در سطح جهان وجود دارد و وقتی دیده می‌شود که قیمت سنگ آهن رشد می‌کند، نرخ قراضه هم به همان نسبت بالا می‌رود و بر همین اساس، اکنون هم می‌بینیم که قیمت قراضه آهن در ترکیه به بالای 440 دلار در هر تن رسیده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors