جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شکست بن‌بست صادرات محصولات بالادستی با تداوم عدم استقبال از عرضه‌های بورسی

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران با تاکید بر این که عرضه‌ فردای کنسانتره تولیدی این شرکت در راستای تلاش‌های اولیه برای شکل‌گیری بازار محصولات صنایع بالادستی در بورس کالاست، تصریح کرد: تداوم مقاومت فولادسازان نسبت به خرید کنسانتره از بورس کالا به شکسته شدن بن‌بست صادراتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد منجر خواهد شد، چراکه ما مجوز صادرات محصولاتمان از وزارت صمت در صورت عدم استقبال مجدد از عرضه‌های فردا را نیز گرفته‌ایم.

به گزارش فولادبان؛ در یک سال گذشته بحث‌های بین فولادی‌ها و معدنی‌ها برای تعیین ضرایب قیمتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد به نتیجه نرسیده و در شیوه‌نامه فولادی جدید دولت که روز 28 آبان از سوی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ابلاغ شد نیز به صراحت آمده است که وزارت صمت باید برای عرضه مواد اولیه تولید فولاد خام در بورس کالا برنامه‌ریزی کند.

در این شرایط، روز 3 دی 99، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد اولین عرضه کنسانتره سنگ آهن را با حجم 5 هزار تن در بورس کالا انجام داد که با رقابتی نزدیک به 6 درصدی در بورس مورد استقبال خریداران قرار گرفت. اما هفتم دی‌ماه که شرکت مهندسی فکور صنعت تهران 25 هزار تن کنسانتره سنگ آهن به بورس کالا آورد، قیمت پیشنهادی خریداران حدود نصف قیمت پایه تعیین‌شده بود و معامله این محصول با شکستی تلخ مواجه شد.

اما مدیران این شرکت معدنی همچنان بر عرضه محصولاتشان در بورس کالا براساس مفاد شیوه‌نامه جدید اصرار دارند و این هفته نیز آنها 30 هزار تن کنسانتره به بورس آورده‌اند که فردا روی تابلوی معاملات قرار می‌گیرد. عرضه فردای این شرکت نیز سومین عرضه کنسانتره در تاریخ بورس کالا و دومین عرضه کنسانتره سنگ‌آهن هماتیتی از طرف بخش خصوصی محسوب می‌شود.

در این میان، با توجه به مجوزهایی که فکور صنعت از وزارت صمت دریافت کرده است، به نظر می‌رسد در صورت تداوم مقاومت فولادسازان نسبت به خرید کنسانتره‌های تولیدشده این شرکت از طریق بورس، راه برای صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد هموارتر شود؛ گرچه که خام‌فروشی به هر صورتی که انجام شود، مذموم است، اما وقتی فولادسازان نه حاضر به افزایش ضرایب قیمتی محصولات بالادستی زنجیره می‌شوند و نه زیر بار خرید کنسانتره از بورس کالا می‌روند، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان بخش خصوصی مواد معدنی چاره دیگری جز صادرات محصولاتشان نخواهند داشت.

برای این که از جزئیات عرضه فردای کنسانتره سنگ آهن و علت تداوم اصرار شرکت مهندسی فکور صنعت تهران به ارائه محصولاتش به بورس کالا بیشتر آگاه شویم به سراغ مدیرعامل این مجموعه معدنی رفتیم. محمد وحید شیخ‌زاده نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، چنانچه محصولات زنجیره فولاد دو بار در بورس عرضه شود و روی قیمت پایه خریدار نداشته باشد، این محصولات می‌تواند مجوز صادرات بگیرد.

وی افزود: بنابراین وقتی برخی شرکت‌ها و فولادسازان بزرگ تصمیم گرفته‌اند که محصولات بالادستی زنجیره فولاد را از بورس خریداری نکنند، این عمل در واقع به شکسته شدن بن‌بست صادراتی محصولاتی مثل کنسانتره، گندله و سنگ آهن منجر خواهد شد و تولیدکنندگان این محصولات معدنی هم خواهند توانست به صورت عادلانه کالاهایشان را صادر کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در ادامه تاکید کرد: عرضه محصولات کنسانتره سنگ آهن ما براساس قیمت پایه تعیین‌شده از سوی وزارت صمت یعنی حدودا معادل ضریب 16 درصد نرخ کشف‌شده شمش فولاد خوزستان انجام شده که این قیمت معمولا بالاتر از نرخ سه ماهه شمش فولاد خوزستان در سامانه کدال است؛ بنابراین عرضه فردا می‌تواند آغازی برای عرضه کالاهای تمام شرکت‌های تولیدکننده محصولات بالادستی مثل چادرملو و دیگر شرکت‌های بزرگ باشد؛ زیرا این عرضه‌ به نوعی در راستای تلاش‌های اولیه برای شکل‌گیری بازار محصولات صنایع بالادستی در بورس کالاست.

شیخ‌زاده با انتقاد از عدم استقبال فولادسازان از عرضه هفته گذشته کنسانتره تولیدی شرکت فکور صنعت در بورس کالا عنوان کرد: اگر این هفته هم محصولات کنسانتره ما که با قیمت عادلانه در بورس کالا عرضه شده است، خریدار نداشته باشد، ما می‌توانیم با ارائه مدارک مربوطه به وزارت صمت، مجوز صادراتی دریافت کنیم و به این ترتیب، کنسانتره تولیدی خود را بین یک و نیم تا دو برابر قیمت پایه بورس و حداقل با نرخ 110 تا 120 دلار در هر تن فوب بندرعباس صادر کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: عرضه کنسانتره سنگ آهن از سوی شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در بورس کالا ادامه خواهد داشت وکسانی که این محصول را نمی‌خرند، مطمئنا در هفته‌های آتی باید آن را با قیمت بیشتری خریداری کنند؛ چراکه در حال حاضر بالانس قیمتی کنسانتره افزایشی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در پایان تصریح کرد: مقاومتی که این روزها برای خرید کنسانتره از بورس کالا انجام می‌شود، تلاشی در این جهت است که عرضه محصولات بالادستی زنجیره فولاد در  بورس پا نگیرد، درحالی که باید توجه داشته باشند با ابلاغ و اجرای شیوه‌نامه اخیر دولت، تمام تولیدکنندگان زنجیره فولاد ملزم به ارائه محصولاتشان به بورس کالا هستند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors